ما جنگ در اوکراین را باختیم، از احمق‌ها می‌خواهم که صلح کنند

داگلاس مک‌گریگور، سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا و مشاور ارشد سابق پنتاگون اذعان کرد، اوکراین و حامیان غربی‌اش در جنگ با روسیه شکست خورده‌اند. او که از کهنه‌سربازان مدال گرفته در جنگ است از واشنگتن و کی‌یف خواست در سریع‌ترین زمان ممکن وارد مذاکرات صلح با مسکو شوند.

این اظهارات مک‌گریگور بعد از آن مطرح می‌شوند که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نتوانست یک بسته اعتبارات مکمل به ارزش ۱۰۵ میلیارد دلار که بخش قابل توجهی از آن را کمک‌های جدید برای اوکراین تشکیل می‌داد از طریق کنگره به تصویب برساند و رسانه‌ها نیز گزارش کرده‌اند که بودجه موجود پنتاگون برای کمک به اوکراین نیز در حال اتمام است.

چند روز پیش رئیس جمهور آمریکا مجبور به امضای یک لایحه بودجه موقت تنها شامل اعتبارات برای سازمان‌های داخلی دولتش شد تا موقتا جلوی تعطیل شدن این سازمان‌ها را بگیرد.

مک‌گریگور در پستی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد نوشت: «آمریکا تقریبا تمامی ذخایر جنگی، مهمات و سامانه‌های تسلیحاتی خود را برای اوکراین فرستاده است». او افزود: «ذخایر چندانی برای واشنگتن باقی نمانده است.»

او نتیجه‌گیری کرد: «ما جنگ در اوکراین را باختیم. از احمق‌ها می‌خواهم که صلح کنند.»

روز سه شنبه شبکه ای.بی.سی نیوز به نقل از یک مقام اوکراینی ناشناس گزارش کرد،‌ همچنان که واشنگتن در تلاش برای ایجاد توازن بین حمایت از رژیم صهیونیستی و اوکراین است، تحویل مهمات توپخانه ساخت آمریکا به کی‌یف «به میزان بیش از ۳۰ درصد» کاهش یافته است.

منبع مورد استناد این شبکه آمریکایی فاش کرد، این کمبودها به طور ویژه در زمینه مهمات ۱۵۵ میلی‌متری توپخانه استاندارد ناتو محسوس شده‌اند. این مقام که نامش را فاش نکرد به خبرنگاران گفت: «اوکراین با توجه به عمد دریافت مهمات جدید به دردسر بزرگی افتاده است.»

به گفته این مقام اوکراینی، در صورتی که روند کنونی ادامه یابد، ارتش اوکراین در نهایت مواضع خود در میدان جنگ را از دست خواهد داد.

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون اوایل ماه جاری میلادی فاش ساخت، واشنگتن حدود ۹۵ درصد کمک‌هایی که از قبل برای اوکراین تصویب کرد را خرج کرده و تقریبا فقط یک میلیارد دلار از این کمکها باقی مانده است.

آمریکا از زمانی که جنگ روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ شروع شد تاکنون ۴۴.۲ میلیارد دلار کمک نظامی را برای کی‌یف صرف کرده است.

مسکو مکررا جریان تحویل تسلیحات غربی به کی‌یف را محکوم و تاکید کرده که این تسلیحات تغییری در روند جنگ به وجود نخواهند آورد و تنها باعث طولانی تر شدن خون‌ریزی و افزایش ریسک تقابل مستقیم بین ناتو و روسیه می‌شوند.

کدخبر: 949576 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟