اردوغان در تماس با گوترش: باید اسرائیل را برای جنایاتش پاسخگو کرد

بخش ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در تماسی تلفنی درباره نقش جامعه بین‌المللی برای کمک به اتمام جنگ غزه و حملات رژیم صهیونیستی به این منطقه گفت‌وگو کردند.

گوترش و اردوغان همچنین در این تماس به بررسی بحران انسانی غزه و تلاش برای برقراری صلح پایدار در این منطقه پرداختند.

اردوغان خطاب به گوترش گفت که رژیم صهیونیستی در برابر چشمان جامعه بین‌المللی همچنان به نقض قوانین بین‌المللی، قوانین جنگی و حقوق بشردوستانه ادامه می‌دهد و باید به دلیل جنایاتی که مرتکب شده پاسخگو شود.

رئیس‌جمهوری ترکیه سفر اخیر گوترش به گذرگاه مرزی «رفح» در مرز غزه و مصر را مفید خواند و گفت که این بازدید توجه جامعه بین‌المللی را به وضعیت أسفناک فلسطینیان در غزه جلب کرد.

جنبش حماس در ۱۵ مهر حمله گسترده‌ای را به مواضع رژیم صهیونیستی در غلاف غزه آغاز کرد. تل‌آویو در پاسخ به این عملیات - که به دلیل حملات رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی، «طوفان الاقصی» نام گرفته - قتل‌عام مردم بی‌گناه فلسطین را آغاز و از رسیدن غذا، دارو، سوخت و دیگر اقلام ضروری به ساکنان غزه جلوگیری کرد.

چهارشنبه گذشته و پس از چند روز مذاکره غیرمستقیم، رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین به توافق برای آتش‌بس موقت به مدت چهار روز و تبادل اسرا دست یافتند؛ توافقی که قرار بود در روز دوشنبه به پایان برسد، اما «حماس» در آخرین ساعات اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه برای دو روز دیگر و با همان شروط پیشین به توافق رسیده است.

کدخبر: 950442 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟