سازمان‌های حقوق‌بشری: حمله اسرائیل به خبرنگاران عمدی بود

به گزارش رکنا، دیده‌بان حقوق بشر امروز (پنج‌شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد، ۲ حمله رژیم صهیونیستی در تاریخ ۱۳ اکتبر به تعدادی خبرنگار مستقر در جنوب لبنان در واقع حمله‌ای عمدی علیه غیرنظامیان و به منزله جنایتی جنگی بوده است.

این مرکز در ادامه تاکید کرد: این اولین باری نیست که ارتش اسرائیل عامدانه خبرنگاران را هدف قرار داده و آن را به قتل می‌رساند. مقامات اسرائیلی که مسوول حمله به خبرنگارها در جنوب لبنان بودند، باید محاکمه شده و تاکید شود که غیرنظامیان اهداف مشروعی نیستند.

این دیده‌بان در ادامه گزارش داد، هیچ مدرکی دال بر وجود هدفی نظامی در نزدیکی خبرنگارانی که ۱۳ اکتبر در جنوب لبنان هدف قرار گرفتند، وجود ندارد.

همینطور دیده‌بان حقوق بشر به همپیمانان رژیم صهیونیستی تاکید کرد که باید کمک‌های نظامی و فروش تسلیحاتی خود به این رژیم را با توجه به خطر استفاده از آن‌ها  در نقض‌هایی آشکار به حالت تعلیق درآورند.

عفو بین‌الملل نیز امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد، نمی‌توان به اسرائیل اجازه داد به خبرنگاران حمله کرده و آنها را به قتل برساند سپس از مجازات فرار کند بلکه باید تحقیق مستقل و شفافی در خصوص حمله به جنوب لبنان انجام شود.

این سازمان تاکید کرد: مقامات صهیونیستی که با به قتل رساندن عصام عبدالله، خبرنگار و زخمی کردن ۶ خبرنگار دیگر در جنوب لبنان مسوول این نقض قانون هستند، باید محاکمه شوند.

عفو بین‌الملل اعلام کرد: در تحقیقی که انجام دادیم، شواهد هولناکی به دست آمد که حاکی از اجرای حمله‌ای بی‌رحمانه علیه گروهی از خبرنگاران بین‌المللی در جنوب لبنان بودند.

این سازمان گزارش داد، درواقع هیچ مدرکی دال بر وجود نظامیانی در نزدیکی محل مورد هدف به‌دست نیامد و این حملات علیه غیرنظامیان انجام شدند، مشخص بود که در آن نقطه گروهی خبرنگار برای پوشش تحولات حضور دارند با این وجود دو حمله علیه آن انجام شد.

همچنین نتایج تحقیقی که خبرگزاری فرانسه انجام داد و آن را منتشر کرد، نشان می‌دهد که عصام عبدالله، خبرنگار رویترز و چند خبرنگار دیگر از جمله ۲ عکاس خبرگزاری فرانسه در پی حمله ۱۳ اکتبر رژیم صهیونیستی با یک گلوله تانک به محل استقرارشان به قتل رسیدند.

خبرگزاری رویترز عربی نیز اعلام کرد که شلیک گلوله تانکی اسرائیلی در تاریخ ۱۳ اکتبر به جنوب لبنان خبرنگار ما عصام عبدالله را به قتل رساند.

کدخبر: 953090 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟