سامانه اس۳۰۰ سوریه توان مقابله با جنگنده های اسرائیلی را ندارد؟ / روسها تماشاگر هستند!

روزنامه اعتماد در ادامه آورده است ، ترور یک مستشار نظامی ایرانی در سوریه توسط اسرائیل  از زوایای مختلف قابل پردازش و حاوی پیام‌های تامل‌برانگیز است. این ترور دولتی متاسفانه نه تنها در سطح جهان محکوم نشد، بلکه آنچنان‌که باید از سوی ایرانیان مورد توجه قرار نگرفت و بعضی از اپوزیسیون استقبال هم کردند!

البته مسلم است که برخی از اپوزیسیون چنان همه مرزهای هویت ملی خود را در نوردیده‌اند که نه تنها از ترور یک هموطن خود برائت نمی‌کنند بلکه از تحریم و حمله نظامی به مردم خویش حمایت می‌کنند، آنان از ایرانیت خویش فقط داشتن زبان فارسی را با خود یدک می‌کشند.

در این ماجرا نباید از عنصر نفوذ و رخنه‌های اطلاعاتی غفلت کرد و نسبت به آن حساسیت مضاعف نداشت، اما ترور جنایتکارانه یک سرباز ایرانی ابعاد دیگری هم دارد و این معنا را نشان می‌دهد دولتی نژادپرست از سوی ابرقدرت‌ها اجازه اعمال تروریستی را دارد و آشکارا حتی با هواپیمای جنگی در کشور ثالث اقدام نظامی می‌کند. این رویه شوم قطعا پایه‌های صلح جهانی را سست می‌کند و روزی گریبان مدافعان این روش‌ها را خواهد گرفت.

از نظر سیاسی و نظامی مواضع دولت روسیه در این مورد بسیار مهم و قابل تامل است. ما با این کشور در سوریه متحد استراتژیک بوده‌ایم و همکاری‌های نظامی گسترده‌ای داشته‌ایم، چرا دولت روسیه در قبال تعرض به مستشاران و بعضا مراکز امداد ایرانی در سوریه نه تنها دفاعی صورت نمی‌دهد بلکه حملات مشابه را محکوم نمی‌کند؟!

اساسا سامانه اس۳۰۰ روسیه در سوریه به چه منظوری مستقر شده است؟ در آنجا به جز نیروی هوایی اسراییل و امریکا هیچ دولت و گروهی امکان و انگیزه عملیات هوایی علیه دولت سوریه را ندارد.

تاکنون شنیده نشده که حتی یک مورد از جولان هواپیماهای جنگی اسراییل توسط سامانه اس ۳۰۰ مورد رهگیری یا هدف قرار گرفته شده باشد. آنها همواره تماشاگر بمباران‌های مستمر جنگنده‌های اسراییل بوده‌اند؟

موضوع از دو صورت خارج نیست؛ یا این سامانه قدرت مانور لازم در برابر هواپیماهای مهاجم را ندارد که مسوولان محترم نظامی ایران باید نسبت به این ضعف حساس باشند و در حفاظت از آسمان ایران همه تکیه خود را به این سامانه ننهند یا اساسا دولت روسیه هیچ انگیزه برای مقابله با تهدیدات هوایی علیه تمامیت ارضی سوریه ندارد و احتمالا فقط هزینه آن را از دولت این کشور می‌ستاند.

پیچیدگی‌های سیاسی و نظامی در منطقه ما به ‌شدت بالا رفته است و دولت ایران باید برای عبور از تنگناهای موجود علاوه بر اراده ملی از خرد جمعی همه صاحب‌نظران وطن‌دوست استفاده کند. یک اشتباه کوچک ممکن است خسارات زیادی برای کشور ایجاد کند.

کدخبر: 959766 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟