اراده مسئولان ایران و ترکیه بر ارتقا و جهش در روابط به‌ ویژه در بخش تجاری و اقتصادی است

به گزارش رکنا ، دکتر سید ابراهیم رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، ضمن ابراز رضایتمندی از برگزاری هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه ، بر اراده مقامات دو کشور برای ارتقاء و جهش روابط در بخش‌های مختلف بویژه در بخش تجاری و اقتصادی تأکید کرد و گفت: معتقدیم دو کشور ایران و ترکیه با برخورداری از ظرفیت‌های بسیار بالا می‌توانند در مسیر توسعه و جهش در روابط گام‌های مهمی بردارند و در این راستا در مرحله اول برای افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی به میزان 30 میلیارد دلار هدف‌گذاری شده که با تلاش مسؤلان و فعالان اقتصادی دو کشور کاملاً امکان تحقق آن وجود دارد.

رئیس جمهور

رئیس جمهور در ادامه بخش‌های مختلف انرژی، حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، فرهنگی و مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان‌یافته را از جمله زمینه‌های موجود و مورد توافق دو کشور برای توسعه و ارتقای سطح روابط میان ایران و ترکیه برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم هیچ‌گونه تردیدی ندارد و در این مسیر ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم دست‌ساخته آمریکا و رژیم صهیونیستی یعنی گروهک تروریستی داعش گواه روشنی بر این مدعاست.

آیت الله رئیسی در ادامه اراده جدی کشورهای منطقه در زمینه مبارزه با تروریسم را تنها راه ایجاد ثبات و امنیت در منطقه عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران امنیت ترکیه و دیگر کشورهای منطقه را امنیت خود می‌داند، کوچک‌ترین ناامنی در گوشه‌ای از منطقه بر ثبات و امنیت کل منطقه اثرگذار خواهد بود لذا همکاری کشورهای منطقه در این زمینه و در راستای خنثی‌سازی توطئه نظام سلطه برای اختلاف‌افکنی میان ملتهای منطقه، تجزیه‌طلبی و ایجاد ناامنی بسیار موثر خواهد بود.

رئیس جمهور در ادامه به موضوع فلسطین و ظلم و جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در غزه به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل مبتلا به جهان اسلام بلکه جهان بشریت اشاره کرد و گفت: امروز کدام وجدان بیداری از این میزان از ظلم و جنایت بر علیه زنان و کودکان مظلوم غزه متاثر نیست؟ امروز فلسطین به مسئله اول جهان اسلام و جهان بشریت تبدیل شده و همه ملت‌های آزاده تحت تأثیر مظلومیت مردم غزه قرار گرفته‌اند.

رئیس جمهور

آیت الله رئیسی با بیان اینکه حمایت آمریکا و برخی کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی در ارتکاب جنایت بر علیه مردم غزه بر عمق این فاجعه افزوده و دستان به خون آلوده آمریکایی‌ها به عنوان عامل و مباشر اصلی این جنایت برای همه مردم دنیا رو شده است، افزود: تأسف‌بارتر اینکه همه سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی که وظیفه اصلی‌شان صیانت از حقوق بشر و امنیت جهانی است در این جنایات کاملاً کارآمدی خود را از دست داده و به حاشیه رفته‌اند.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: قطعاً همکاری ایران و ترکیه با دیگر کشورهای اسلامی و ملت‌های آزاده و دغدغه‌مند نسبت به حقوق بشر در ایجاد و جایگزینی نظم نوین و عادلانه جهانی یا نظام ناعادلانه فعلی بسیار موثر خواهد بود.

آیت الله رئیسی همچنین محدودسازی ارتباط و قطع شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای مرتبط با این رژیم را در وادار ساختن صهیونیست‌ها به توقف جنایت علیه مردم مظلوم غزه را مؤثر و حایز اهمیت دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بر حمایت از فلسطین، مقاومت اسلامی، احقاق حقوق ملت فلسطین، رفع اشغال 75 ساله و مواخذه اشغالگران توافق دارند و معتقدند استمرار جنایت نه مشروعیت‌ساز است و نه مالکیت خواهد آورد.

رئیس جمهور ضمن تجلیل از زمان‌شناسی ملت ترکیه در حمایت از مردم فلسطین و ابراز انزجار و نفرت از تجاوزگری صهیونیست‌ها، افزود: امروز و پس از گذشت بیش از 100 روز جنایت علیه مردم غزه، پیروز این میدان مردم مظلوم و مقتدر این منطقه و شکست خورده این میدان رژیم غاصب صهیونیستی و معتقدیم پیروزی نهایی نیز از آن ملت فلسطین خواهد بود.

آیت الله رئیسی در پایان ضمن تشکر از میزبانی دولت ترکیه، اجرایی شدن توافقات صورت گرفته در شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه را تأمین‌کننده منافع دو کشور و دو ملت دانست و اظهار داشت: معتقدیم همکاری‌های ایران و ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ، با اهمیت و اثرگذار در منطقه برطرف‌کننده بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود.

کدخبر: 966705 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟