رسیدگی به پرونده‌های مهم حکایت از قوه قضائیه‌ای مقتدر دارد/ بازنگری در قانون مبارزه با مواد مخدر

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش سراسری قوه قضائیه که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، اظهار کرد:امیدواریم در ایام شبهای قدر خداوند برای امت اسلامی و ملت بزرگ ایران بهترین ها را مقدر کند.
وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر افزود: یاد شهید بزرگوار آیت الله بهشتی و یاران این شهید را گرامی می داریم و امیدواریم هفته قوه قضائیه که هر ساله به این مناسبت تشکیل می شود هم هماهنگی های بین قوا را بیشتر کند و هم درک بهتری از شرایط و ایجاد یک فرصت های بهتر را برای خدمت به مردم را تهیه کند.
وی درباره انتظارات از قوه قضائیه در شرایط و ظرف زمانی و مکانی امروز است، گفت: قوه قضائیه درطول این 37، 38 سال که پس از انقلاب ظهور نو در کشور داشت از یک نکات برجسته برخوردار است که این به همت قضات ارزشمند است که در قوه قضائیه با وجدان خود کار می کنند.
لاریجانی ادامه داد: اینکه درسال های اخیر برخی از پرونده های مهم و پرسرو صدا که معمول در کشور های مخصوصا در حال توسعه نیست، اینگونه مورد بررسی قرار میگیرد حکایت ازتحقق قانون د رکشور و قوه قضائیه مقتدر است. من نه تنها درباره این پرونده اطلاعاتی که از طریق دستگاه های نظارتی به ما در مجلس رسیده است حکایت از این دارد که قوه قضائیه یک مسیرتکاملی مثبتی را درحال طی کردن است.
لاریجانی در ادامه افزود: اینکه قضات با وجدانی داریم که با تمام مشکلات در کشور به کار تسلط دارند و قانون را اجرا می کنند و درمقابل فشارها ایستادگی می کنند سرمایه بسیار ارزشمندی است و ما باید درمقابل این اراده و وجدان قضات ارزشمند تعظیم کنیم که عامل اقتدار کشور هستند و برای اینکه این سرمایه حفظ شود هر تدبیری که لازم است باید انجام شود برخی حمایت هایی که در سال های اخیر از بودجه قوه قضائیه در مجلس هم صورت می گرفت بیشتر به خاطر این هدف بود که از این سرمایه ارزشمند صیانت کنیم که تحقق قانون در کشور را مهیا کرده است، لذا ارزیابی ما این است که با تمام مشکلاتی که در همه بخش های کشور من جمله در قوه قضائیه است اما یک مسیر تکاملی را در حال طی کردن است. درسال های اخیر اقداماتی را در قوه قضائیه با کمک بخش های مختلف انجام شد که بخشی از انها به قوه مقننه محول شده که در سیمای قانون ترسیم شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: قانون آیین دادرسی کیفری قانون مادری است و همین نکاتی که در حال حاضر درباره حقوق شهروندی مطرح شد دراین قانون به آن توجه بیشتری شده است. همچنین لایحه مجازات اسلامی موضوع مهم در کشور است که در مجلس تصویب شد و دیگری ظایف و اختیارات ریاست محترم قوه قضاییه بود که چون لوایح باید از طریق دولت به مجلس برسد گاه دراین زمینه سهل انگاری صورت می گرفت دراین رابطه قانونی مصوب شد که در شرایطی قوه قضائیه مستقیما بتواند لوایح را به قوه مقننه بدهد.
لاریجانی گفت: قانون جرم سیاسی یکی از اصول قانون اساسی که روی زمین مانده بود که باید برای ان قانون تدوین می شد در مجلس گذشته کار دقیقی صورت گرفت و قانون تصویب شد و فکر می کنم که ساماندهی اجرای آن می تواند آرامشی در داخل و برخی مسائل بیرونی کشور حاصل کند. همچنین بررسی هایی درباره لایحه پلیس قضایی و لایحه وکالت نیز درمجلس گذشته انجام گرفت و به این مجلس محول شده است که در دستور ما قرار خواهد داشت.
لاریجانی تصریح کرد: طرحی برای اراضی و منابع طبیعی در مجلس مورد مطالعه قرار گرفت تا این وضع نابسمانی که در زمینه ساخت و سازو منابع طبیعی است، سامان بگیرد که مراحل آخر را طی می کند و در سال جاری در مجلس به این موضوع می پردازیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اخیرا مسئولان مبارزه با قاچاق در مجلس گزارشی دادند که نیاز به بازنگری دارد.
وی ادامه داد: دو دهه بیشتر است که با قانون مبارزه با مواد مخدر کار می کنیم که نتایجی داشته است ولی تنوع مواد مخدر را در نظر نگرفته اس که باید بازنگری شود و با رویکرد جدید این قانون نگارش شود.
لاریجانی گفت: لایحه هوای پاک در دستور کار مجلس است.
وی تصریح کرد: در اجرای برجام نقاط ضعفی وجود دارد که به بحث رفع تحریم ها مربوط می شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کسی که می خواهد سرمایه گذاری کند باید مراقب قوانین متعددی در کشور باشد.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟