کلاهبرداری میلیاردی تاجر قلابی

چک‌ها که به بانک رفت و معلوم شد حساب خالی‌ست، فروشنده گردوها فهمید که خریدار شیک‌پوش کلاهبردار بوده است.

این مالباخته به پلیس قائمشهر گفت: مدتی پیش مرد جوانی حدود 50 ساله که ظاهری موجه داشت و لباس‌های شیکی پوشیده بود به فروشگاه من مراجعه کرد و خود را از تاجران سرشناس معرفی کرد. این مرد در چند نوبت از من خرید‌های جزئی انجام داده و تمامی چک‌هایش در موعد مقرر نقد شد. او در آخرین معامله مقدار زیادی گردو خریداری و ادعا کرد چک شریک تجاری‌اش را همراه دارد چون هنوز چک‌های خودش کاملاً به بانک نرفته و امکان دریافت دسته چک جدید ندارد.

اقدامات پلیس برای کشف راز کلاهبرداری‌های این مرد جوان با اعلام شکایتی از سوی فروشنده عمده گردو در شهر قائمشهر در دستور کار قرار گرفت.

در مراجعه پلیس به مکانی که وی به‌عنوان دفتر کار به مالباخته معرفی کرده بود، ‌مشخص شد که این دفتر به صورت موقت اجاره شده بوده و مدتی قبل تخلیه شده است.

بدین ترتیب پلیس دریافت که با یک کلاهبردار حرفه‌ای روبه‌رو است. با مخابره اطلاعات و مشخصات این مرد به پلیس سراسر کشور، اطلاعات جدیدی از اقدامات خلافکارانه وی در 4 استان دیگر نیز به دست آمد.

بر اساس این یافته‌ها مرد کلاهبردار با همین شیوه در بروجرد، ‌نیشابور، تبریز و استان تهران دست به کلاهبرداری زده و متواری شده است.

دستور جلب این کلاهبردار از سوی دادستانی‌های چند استان‌ صادر شد.

از سوی دیگر بر اساس گزارش‌های پلیس آمل و شیرگاه، مشخص شد متهم در این شهرها هم تعدادی از تجار را سرکیسه کرده و تحت تعقیب است.

به دلیلی اهمیت ماجرا، به دستور سرهنگ محمد علی اتباعی طبری رئیس پلیس قائمشهر، تجسس‌های گسترده‌ای برای ردیابی مرد شیاد در دستور کار مأموران قرار گرفت.

پاتوق‌های وی در چند شهر بویژه قائمشهر و ساری در نخستین اقدام ‌مأموران تحت مراقبت‌های نامحسوس قرار گرفت.

در جریان این اقدامات پلیسی بود که رد مرد شیاد در خیابان تهران قائمشهر به دست آمد. مأموران وقتی به این محل رسیدند مرد کلاهبردار سوار بر خودرویش قصد ترک مخفیگاهش را داشت که درپی تعقیب و گریز سرانجام وادار به توقف و دستگیری شد.

در حالی که مرد شیاد با اظهارات دروغ سعی در بیگناه جلوه دادن خود داشت سرانجام با ارائه دلایل و مستندات پلیسی لب به اعتراف گشود و 16 کلاهبرداری در 5 استان کشور را به گردن گرفت.

وی در بازجویی‌های پلیس گفت: ابتدا دفتری تهیه کرده و مهر جعلی برای یک شرکت جعلی می‌ساختم. سپس با بانام جعلی اقدام به افتتاح حساب می‌کردم. در مراحل اولیه برای خوش‌نام جلوه دادن خودم با خرید نقدی از یک مکان شروع به اعتماد‌سازی می‌کردم تا اینکه خواستار خرید کلی می‌شدم. در این مرحله چند چک با تاریخ‌های متفاوت می‌دادم. تا سر رسید چک‌ها انبار کالاها را خالی می‌کردم یا اینکه اجناس را به قیمت کمتر از نرخ بازار می‌فروختم و آن شهر را ترک می‌کردم.

با توجه به این اعترافات با دستورات قانونی مرد شیاد تا انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار پلیس آگاهی قرار گرفت.

بر اساس اعلام سرهنگ طبری، این کلاهبردار تاکنون با همین شیوه و با خرید لوازم خانگی، نایلون، گردو و حبوبات بیش از 30 میلیارد به جیب زده است.

کدخبر: 21186 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟