پیامک های چوپانان دروغگو همچنان قربانی می گیرد +عکس

" سلام علیکم من سید احمد بختیاری هستم از اراک پیش شهره ازنا هستیم. می‌خوام درباره روزی حلال که خدا به ما داده با شما صحبت کنیم ماه عشایر چادرنشین هستیم دونبال گوسفنداها بودیم 1811 تا سکه و دو تا هم مجستم پیدا کردیم اگه میتونی بفروش نسم شما نسم ماه. قسمت یمدم به اما رضا با کسی صحبت نکنی مادرم سید شماره شما را به قران استخاره کردیم. خوب امد به قران دارم حقیقت می‌گویم‌."

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، این متن پیامکی است از فردی ناشناس که خودش را یابنده 1811 سکه معرفی می‌کند. فرستنده پیامک تعمدی کلمات را اشتباه و با غلط می‌نویسد تا گیرنده پیامک باور کند که او واقعا یک چوپان است و تحصیلات ندارد.

این نوع پیامک‌ها معروف هستند به پیامک‌های چوپان دروغگو، چرا که فرستندگان آنها خودشان را چوپان معرفی می‌کنند و از سکه‌های زیرخاکی و قدیمی می‌گویند که هیچ اعتباری ندارند. برای جلب مشتری تنها چند مرحله ساده را طی می‌کنند و به پول‌های میلیونی می‌رسند.

گام اول در این کلاهبرداری ارسال پیامک‌هایی با چنین مضامینی است و خریدار ساده با دیدن آن، تماس برقرار می‌کند. چوپان ماجرای ما برای اثبات حرفش از دادن سکه و ارزش‌گذاری آن توسط خریدار می‌گوید و خریدار نیز سکه ای را که چوپان در اختیارش گذاشته به بازار می‌برد و عیار و اعتبارش ثابت می‌شود.

خریدار خوش خیال با این باور که همه سکه‌ها عتیقه و زیر خاکی هستند و با به‌دست آوردن سکه‌های زیاد، موفق می‌شود پول زیادی به جیب بزند، باقی سکه‌ها را خریداری می‌کند؛ اما زمانی که برای فروش اقدام می‌کند، متوجه ماجرا شده و اینکه تمام سکه‌های عتیقه یک مشت حلبی و آهن است.

شگرد آنها آنقدر نخ نما و تکراری است که با کمی فکر می‌توان به کلاهبرداری آن پی برد، با این حال افراد زیادی در گروه مالباختگان چوپان دروغگو قرار می‌گیرند. مالباختگانی که هر روز به پیامک‌های چوپانان دروغگو پاسخ می‌دهند و هیچ توجهی نیز به هشدارهای پلیس نمی‌کنند.

سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در رابطه با کلاهبرداری‌هایی به شگرد چوپان درغگو به آنا گفت: در این روش، پیامکی برای شخص ارسال می‌شود مبنی بر اینکه من از روستایی در یکی از استان‌های کشور با شما تماس می‌گیریم و شغل من کشاورزی و دامداری است به هنگام کار روی زمین به گنج یا سکه‌های با ارزش برخورد کرده‌ام که برای فروش آن‌ها به کمک شما احتیاج دارم. شمارۀ شما را با استخاره به قرآن بدست آوردم.

سرهنگ حمید کیانی ادامه داد: مخاطب بی اطلاع، از روی طمع و به خاطر بدست آوردن گنج زیر خاکی و سکه با پرداخت مبلغی پول، به ظاهر صاحب این سکه‌ها می‌شود؛ ولی بعد از بررسی بیشتر متوجه خواهد شد که این سکه‌‌ها تقلبی بوده و ارزش مادی خاصی ندارند. در این روش کلاهبرداران حتی برای از بین رفتن هرگونه سوءظن از احساسات مذهبی استفاده می‌نمایند یا کلمات را اشتباه تایپ می‌کنند که شخص خواننده باور کند که این افراد بی سواد و روستایی هستند.

ماجرای کلاهبرداری‌های چوپان دروغگو همچنان ادامه دارد و هشدارهای پلیسی و انتشار اخبار از سوی رسانه‌ها و جراید نیز درمانی بر این موضوع نیست.

کدخبر: 75221 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟