حمایت هاوکینگ از ارسال فضاپیما به ستارگان

وی می‌گوید: فضاپیمای ارسالی به ستاره‌ای با فاصله 5 سال نوری به اندازه یک تراشه خواهد بود که تریلیون‌ها کیلومتر را طی می‌کند.

برنامه پژوهشی 100 میلیون دلاری برای توسعه سفینه‌ای از این نوع بوسیله یوری میلنر - فیزیکدان، سرمایه‌گذار و میلیاردر روسی - انجام می‌شود.

سفر به ستارگان همواره آرزوی بشر بوده اما همواره با مشکلاتی روبه‌رو است. هاوکینگ طی یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: اگر قرار است به عنوان یک گونه جان سالم بدر ببریم درنهایت باید راهی به ستارگان دیگر بیابیم.

ستاره‌شناسان براین باورند که شانس یافتن سیاره‌ای شبیه به زمین در مدار یکی از ستارگان سیستم آلفا سنچوری وجود دارد و توسعه فناوری در دو دهه اخیر و پیشرفت‌های آینده چنین سفری را به طور اصولی ممکن خواهد کرد.

نزدیک‌ترین ستاره حدود 40 تریلیون کیلومتر از ما فاصله دارد و رفتن و رسیدن به چنین ستاره‌ای با فناوری موجود 40 هزار سال طول خواهد کشید اما با توجه به پیشرفت در فناوری چنین ایده‌ای عملی است. با کاهش ابعاد فضاپیما به اندازه یک تراشه وسایل الکترونیکی چنین سفری اکنون امکان‌پذیر نیست.

البته فضاپیمای کوچک برای آینده مجهز به بادبان خورشیدی خواهد بود.

در این صورت فضاپیما حرکت می‌کند اما به جای باد نور خورشید فضاپیما را به حرکت درمی‌آورد. ابتدا لیزر عظیم در زمین نیروی محرکه فوق‌العاده اولیه را فراهم می‌کند که سرعت حرکت آن 20 درصد سرعت نور است.

پرواز با چنین شیوه‌ای برای رسیدن فضاپیما به پلوتو 3 روز زمان لازم دارد.

منبع: شوک ایران

کدخبر: 73150 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟