سوء استفاده کثیف از احساسات سینماروها نسبت به فیلمساز محبوب‌شان +عکس

شورای صنفی نمایش به عنوان نهاد تصمیم‌گیر درباره اکران فیلم ‌ها، آیین‌نامه‌ای دارد که به شکل عجیبی محرمانه تلقی می‌شود. فقط دفاتر پخش و خود اعضای شورا از مفاد آیین‌نامه اطلاع دارند و این نبود شفافیت باعث سوء تفاهم می‌شود. امروز سخنگوی شورای صنفی گفته افزایش قیمت بلیت تا 15 هزار تومان مجاز است. قاعدتا منظورش بر اساس آیین‌نامه اکران فیلم است. اما چنین چیزی قبلا اعلام نشده بود. شورای صنفی نمایش که نمایندگان چند صنف سینمایی در آن حضور دارند، دور هم می‌نشینند و تصمیم می‌گیرند و ابلاغ می‌کنند. کسی هم اعتراض نمی‌کند، چون احتمالا کسی دنبال دردسر نمی‌گردد. بالاخره پخش‌کننده‌ها برای ثبت قراردادهای خود با سینماها به این شورا نیاز دارند و به اصطلاح گذر پوست‌شان به دباغی شورای صنفی می‌افتد. اما افکار عمومی حق دارد از این شورا سوال کند که چرا ساز و کار اکران تا این حد غیر شفاف است. مردمی که قرار است 50 درصد بیشتر پول بلیت بدهند، حق دارند بدانند که چرا باید در روزهای پنجشنبه و جمعه برای دیدن فیلم کارگردان محبوب‌شان بیشتر هزینه کنند.
نکته مهم‌تر از این فوت‌های کوزه‌گری صنفی که آقایان خوب بلدند، این است که شناورسازی قیمت بلیت در یکی دو سال اخیر اعمال نمی‌شد. بلیت سینما در پردیس‌های سینمایی -که بر اساس آمار رسمی بین 50 تا 80 درصد تماشاگران سینما را در خود جا می‌دهند- قیمت بلیت ثابت داشتند. شناورسازی بهای بلیت فراموش شده بود و حالا ناگهان اعمال می‌شود. چرا؟ چون پخش‌کننده فیلم «فروشنده» (که از قضا خودش هم سینمادار است) و مجموعه مدیران پردیس‌های سینمایی و شورای صنفی می‌دانند که وضعیت این فیلم و سازنده‌اش متفاوت است. اصغر فرهادی تنها کارگردان ایرانی برنده جایزه اسکار است و محبوبیت بی‌نظیری دارد. از سوی دیگر «فروشنده» به شدت زیر حملات گروه‌های فشار شناخته شده و ناشناخته است و هر روز از توپخانه مخالفان سینما گلوله جدیدی به سمتش شلیک می‌شود. از سوی دیگر کارنامه این دولت نشان داده که اهل مقاومت در حوزه فرهنگ و هنر نیست. این حس در مردم وجود دارد که هرچه زودتر باید فیلم را ببینند، مبادا از پرده پایین کشیده شود. طبیعتا مردم در آخر هفته‌ها اوقات فراغت بیشتری دارند و بر اساس آمار هفتگی، اصل فروش فیلم‌ها در روزهای پنجشنبه و جمعه رقم می‌خورد. این که آقایان این فضای روانی را بزنگاهی ببینند برای آن که ناگهان بهای بلیت این فیلم را در در روزهای آخر هفته 50 درصد گران‌تر کنند، چیزی جز یک سوء استفاده کثیف از احساسات سینماروها نسبت به فیلمساز محبوب‌شان نیست.
بله، سینمای ایران از مخالفان ذاتی‌اش ضربه می‌خورد. عده‌ای می‌خواهند چیزی جز سینمای فرمایشی و خنثی و بی‌بو و خاصیت در کار نباشد. اما این‌طور سوءاستفاده از احساسات مردم و سوار شدن بر موج حمایت عمومی از اصغر فرهادی و فیلمش از طرف جریانی که خود را هدایتگران «سینمای بدنه» می‌خواند و در واقع کاسبان این سینما هستند، فقط بهانه جدیدی می‌شود برای کوبیدن بیشتر سینمای ایران و فیلمساز محبوبش. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 193016 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟