کیوسک آرزوها در خیابان‌های تهران به راه افتاد

«هم تجربگى» عنوان پروژه‌اى مشارکتى و موقعیت‌ساز است، در این پروژه موقعیتى فراهم شده است تا مخاطب بتواند آرزو یا رویاى خود را بیان کند. همچنین آرزوها و رویاهاى دیگران را بشنوند و در مورد آنها نظر دهد.

این پروژه سه هدف را دنبال مى‌کند، اول اینکه مخاطب وقتى به آرزو یا رویاى خود فکر مى‌کند، ناخودآگاه از دریچه امید به زندگى فکر مى‌کند و همچنین می‌تواند خود را با دیگران مقایسه کند و بیان کند.

دوم هدفى جمعى است، تا مردم فرهنگ‌ها و اقلیم‌هاى مختلف با شنیدن رویا و آرزوهاى یکدیگر، نسبت به فرهنگ و موقعیت هم شناخت پیدا کنند. این شناخت منجر به درک متقابل و در پى آن کمتر شدن تنش‌ها و قضاوت‌هاست.

هدف سوم، نوعى از افکار عمومى دوران حاکم است، که این امر با جمع‌آورى اطلاعات و پژوهش بر آن صورت می‌پذیرد.

«مهران رحیم زاده راد» ایده‌پرداز پروژه «هم تجربگی» در خصوص این پروژه و اهداف و فعالیت‌هایی که تاکنون انجام گرفته، گفت: "هم تجربگى" پروژه‌اى اینستاگرامى است و مخاطبان می‌توانند در صفحه اصلى پروژه(instagram/co.experience) خود را بیان کنند و یکدیگر را بشنوند. براى آشنایى مخاطبان بیشتر از لایه‌هاى مختلف جامعه، عناصرى را طراحى کردم تا در سطح شهر قرار گیرند و امکان آشنایى و همراهى مردم با این پروژه را فراهم آورد. یکى از این عناصر کیوسک تلفنى است که به‌جاى تلفن یک تبلت دارد تا مخاطب بتواند با آن رویاى خود را ضبط نموده و برایم ارسال کند، این چیدمان، کیوسک آرزو نام دارد.

وی در ادامه افزود: اولین مکان براى قرار گرفتن کیوسک آرزو، سام کافه بود. سام کافه پاتوق اصلى پروژه هم تجربگى است و من این کافه را به دلایلى انتخاب کردم. ابتدا فضاى عریان سام کافه نظرم را جلب کرد، انگار براى هیچ طبقه یا سلیقه مشخصى طراحى نشده است، در قدم بعدى متوجه شدم این کافه مانند مفهوم اصلى کافه یعنى به عنوان یک بستر اجتماعى و یک فضاى زنده شهرى عمل مى‌کند، از روزنامه‌ها تا میز بزرگ اجتماعى و همچنین قیمت متوسط، باعث شد احساس کنم مکان مناسبى است. وقتى پاى گفت‌وگو با آقاى مجیدى خواه و خانم ناصرى نشستم متوجه شدم کاملا رویکردهاى مشابهى را دنبال مى‌کنیم و بى‎‌درنگ همکاریم را با سام کافه آغاز کردم.

«مهران رحیم زاده راد» تاکید کرد : در دورانى که کیوسک به صورت آزمایشى در سام کافه بود موارد بسیار جالبى رخ داد، ابتدا متوجه شدم مردم به شدت از اینکه با یک اثر تعاملى وارد تعامل شوند، هراس دارند و بسیارى هم کلا بى توجه بودنند، برخى بدون آنکه متن کنار کیوسک را بخوانند براى دیگرى توضیح اشتباه مى‌دادند و برخى هم با تبلت داخل کیوسک خود را سرگرم مى‌کردند و وارد بخش‌هایى از تبلت مى‌شدند که براى مخاطب پیش بینى نشده بود. حدود چهار صد ویدیو در تبلت ما جمع شده است حدود سى درصد از آن بدون مصرف است، چون مخاطبان بجاى بیان خود دست به شوخى زده‌اند. اعتراضى نیست و قضاوتى هم نداریم، صرفا مشاهده کردیم و برایمان این نوع از مشارکت جالب بود. متوجه شدم بسیار فاصله است از آنچه صاحبان کافه مى‌اندیشند و براى آن تلاش مى‌کنند ولى برخى از مشتریان با رویکرد دیگرى از آن استفاده مى‌کنند. در هر حال تجربه سام کافه بى نظیر بود و کمال تشکر را از مشتریان و اعضاى این کافه را دارم.

وی در پایان گفت : کیوسک حرکت خود را ادامه مى‌دهد و مقصد هاى بعدى چند خیریه در تهران و یک کافه در شیراز و سام کافه شعبه ونک خواهد بود و در ادامه هم منتظر پاسخ از سوى یکى از سازمان‌هاى شهردارى تهران هستیم تا مکان کیوسک را در شهر مشخص کنیم.

اله‌مان‌هایى نظیر کیوسک آرزو صرفا براى آشنایى مخاطبان است و همواره مخاطبان می‌توانند از هر جاکه هستند، ویدیویى پانزده ثانیه اى از بیان رویا یا آرزوى خود ضبط و ارسال کنند.





کدخبر: 21334 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟