ضرورت تولید فیلم‌هایی با محوریت مبارزه با اعتیاد

پوران درخشنده افزود: گرایش به مصرف مواد مخدر ریشه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی دارد و باید به این سونامی، اساسی و عمیق نگاه کرد.

وی با بیان اینکه مسوولان باید به ریشه های بوجود آمده اعتیاد به مواد مخدر فکر کنند، گفت: در عصر امروزی متاسفانه والدین بر این باورند که فقط باید فرزند به دنیا بیاورند و پس از تولد آن را رها می کنندو یا به عبارتی دیگر فرزند آوری را وظیفه دانسته و مهارت های زندگی را به او نمی آموزند.

درخشنده انتقاد کرد که والدین کمتر به مسایل عاطفی فرزندان اهمیت می دهند و امروزه به نوعی اعتیاد مدرن شده، وجود انواع و اشکال مواد مخدر شیمیایی، باعث شده که والدین از اعتیاد فرزندانشان بی خبر باشند و این یک تهدید برای جامعه است، در گذشته افراد مواد مخدر سنتی مصرف می کردند و اعتیادشان آشکار بوده در حالیکه زمان باخبر شدن از اعتیاد یک فرد چند سال بعد ظاهر می شود.

کارگردان فیلم‌های «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند»،«بچه‌های ابدی» و «پرنده کوچک خوشبختی» ادامه داد: همچنین در حال حاضر اعضای خانواده فقط حضور فیزیکی در محیط خانه دارند و روابط و گفت و گوی عاطفی بین آنها بسیار کمرنگ است، متولیان فرهنگی وظیفه دارند با تولید فیلم هایی در این جهت، والدین را از وجود خطر اعتیاد به مواد مخدر آگاه کنند.

درخشنده با اشاره به اینکه باید برای مبارزه با مواد مخدر یک دغدغه در جامعه به ویژه میان والدین ایجاد شود، اضافه کرد: خانواده وقتی فیلمی درباره اعتیاد به مواد مخدر مشاهده می کند، باید خود را در درون فیلم ببیند، احساس دغدغه در وی ایجاد شود و سپس به دنبال آموزش به فرزندانش باشد. ما نیاز به بازخوانی فرهنگی مجدد داریم، ساخت فیلم هایی با محوریت اعتیاد به ایجاد دغدغه در همه افراد جامعه کمک می کند، البته متولیان فرهنگی نیز نباید به دنبال ساخت فیلم هایی باشند که فقط هدف سرگرمی باشد، بلکه باید در کنار سرگرمی حرفی نیز برای گفتن داشته باشند.

درخشنده با ابراز نگرانی از اینکه آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد در کشور بیداد می کند، افزود: سینما مهمترین وسیله و ابزاری است که می تواند نگرانی از این آسیب ها را به مخاطب عرضه کند، سینما زبان مشترک همه ملتهاست، باید امکانات را فراهم کرد، موانع را برداشت تا بدون دغدغه به مسایل و ریشه های بوجود آمدن اعتیاد به مواد مخدر بیردازیم. آمار مصرف کنندگان مواد مخدر نشان می‌دهد راهی نداریم جز نهادینه کردن مسائل خانوادگی و اینکه به مباحث فرهنگی رنگ تازه‌ای ببخشیم. از نظر من سینما فقط سرگرمی نیست و محلی است که باید مسائل اجتماعی را در آن مطرح کنیم.

کدخبر: 73641 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟