استقبال غم‌انگیز و غریبانه از عباس کیارستمی+گزارش تصویری وفیلم
حجم ویدیو: 4.76M | مدت زمان ویدیو: 00:00:01

جمع کثیری از هنرمندان و اهالی سینما عصر روز گذشته (18 تیرماه) پس از جمع شدن در خانه سینما برای استقبال از پیکر مرحوم عباس کیارستمی راهی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی شدند.

پس از فرود هواپیمای حاوی پیکر عباس کیارستمی ساعت 22، این کارگردان برجسته سینمای ایران در محوطه بخش وی آی پی فرودگاه امام خمینی(ره) بر دوش تعدادی از سینماگران و مدیران سینمایی همچون همایون اسعدیان، رضا میرکریمی، سیف‌الله صمدیان، آتیلا پسیانی، اصغر فرهادی، حمید فرخ‌نژاد، شهاب حسینی، جلیل اکبری صحت، امیرحسین علم‌الهدی، میثم مزلقانی حمل و در جایگاه مخصوص قرار گرفت و آیاتی از قرآن مجید توسط مرتضی یراقبافان بر پیکر او قرائت شد؛ در حالی که تعداد دیگری از هنرمندان سینما و خانواده‌اش در دو طرف فرش قرمزی که برای استقبال از او پهن شده بود، ایستاده بودند.

حجت‌الله ایوبی ضمن تشکر از حضار و مسئولان فرودگاه که چنین امکانی را فراهم کردند، بیان کرد: «از حضورتان در این لحظات سخت و تلخ تشکر می‌کنم. از همه کسانی که تلاش کردند تا کیارستمی عزیز، مردی که بهترین تصویرها و بهترین و زیباترین چهره را از ما، از مردم ایران، از انسان و از بشریت به جهان عرضه کرد را سعی کنیم با آداب و ادبش تشییع کنیم. از مسئولین فرودگاه امام خمینی و از همه کسانی که عاشقانه سعی کردند هرچه در توان دارند انجام دهند، سپاسگزارم.»

وی اذعان داشت: «ما و شما در روزهای آتی گوهری قیمتی را به خاک خواهیم سپرد؛ گوهری که نایاب است و جهان قدر او را می‌شناسد.»

>

رئیس سازمان سینمایی افزود: «من آخرین باری که آقای کیارستمی را دیدم، او از مرگ نمی‌ترسید اما نگران کارهای ناتمامش بود. پرکارترین مردی که من در عمرم دیدم عباس کیارستمی بود. او در عرصه‌های مختلف همچون هنرهای تجسمی، سینما، شعر و ادب فعالیت می‌کرد.»

ایوبی در ادامه خطاب به کیارستمی گفت: «روز 4 فروردین ماه وقتی به دیدنت آمدم چقدر نگران بودی از اینکه کارهایت نیمه تمام بماند، ولی امروز به تو این وعده و مژده را می‌دهم که کارهایت روی زمین نخواهد ماند. جوان‌هایی که تربیت شده مکتب کیارستمی، و نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان هستند، راهت را ادامه خواهند داد و کارهای نیمه تمامت را تمام خواهند کرد. همه ما در اینجا گواهی می‌دهیم که تو با صبوری، با حوصله، با ادب، متانت و احترام رسالتت را به بهترین وجه انجام دادی؛ از این به بعد بر عهده ما است.»

>

وی در پایان بیان کرد: «به خودمان تسلی بدهیم و بگوییم "کدام دانه فرو رفت در زمین که نرست، چرا به دانه انسانت این گمان باشد". حضرت مولانا زمانی که می‌خواست از دنیا برود به اطرافیانش این‌گونه تسلی داد و گفت هر دانه‌ای که در زمین رفت میوه‌ها داد. در مورد عباس کیارستمی هم باید کاملا همین را گفت که دانه‌ها و بذرهایی که تو نشاندی میوه داده‌اند و سالیان سال میوه خواهند داد.»

پس از آن رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما عنوان کرد: «این چند روز هر بار خواستم از واژه خداحافظ استفاده کنم سختم بود، پس صحبتم را با سلام آغاز می‌کنم. سلام استاد؛ خوش آمدی به وطن؛ این را بگذارید به حساب خوشامدهایی که تا به حال گفته نشده است.»

>

وی ادامه داد: «می‌دانم که هرگز خسته کار نبودی و اگر خستگی هست به دلیلی بیماری است، ولی یک نکته تسلی‌بخش خیلی خوب برای سینمای ایران وجود دارد و آن عکس‌العملی است که مردم در این چند روز نشان داده‌اند. هر کس هر جا دستش رسید، چیزی نوشت و این میزان از مهر و قدرشناسی یک سوال بزرگ ایجاد می‌کند که آیا همه این مردم فیلم‌های عباس کیارستمی را دیده‌اند؟ این قدرشناسی از کجا می‌آید؟»

میرکریمی تصریح کرد: «واقعیت این است که ما مردم مظلومی داریم. مردمی که ابزار جدی و قوی برای دفاع از خودشان در دنیا ندارند و وقتی که مواجه می‌شوند با بزرگ‌مردی که برای آن‌ها آبرو و شخصیت خریده است، احساس دین می‌کنند و دوست دارند که این قدردانی را به هر شکلی که می‌توانند ابراز کنند.»

>

وی اظهار کرد: «از همه همکارانم که این چند روز زحمت کشیدند و این برنامه را مدیریت کردند سپاسگزارم. من به همراه سیف‌الله صمدیان و دوستان دیگر نیز کارهایی را در پاریس پی‌گیری می‌کردیم. به نیابت از پسر بزرگوارش بهمن کیارستمی که می‌دانم الان آمادگی صحبت کردن ندارد نیز از شما که در اینجا حضور پیدا کردید، تشکر می‌کنم و همچنین از مسئولین محترم فرودگاه که این امکان را حداقل یک بار به سینمای ایران دادند که از یکی از نام‌آورانش در بدو ورود به کشور تقدیر کند نیز سپاسگزارم. امیدوارم با مدیریت همه ما یک اتفاق خوب در روز یکشنبه رقم بخورد.»

پس از پایان سخنرانی‌ها پیکر عباس کیارستمی بر دوش سینماگران بدرقه شد تا روز یکشنبه (20 تیرماه) در لواسان به خاک سپرده شود.

>

مراسم تشییع این کارگردان برجسته صبح روز یکشنبه (20 تیرماه) از مقابل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار خواهد شد.

اصغر فرهادی، جعفر پناهی، علیرضا رضاداد، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، بهمن فرمان آرا، محمدمهدی عسگرپور‌، آتیلا پسیانی، جلیل اکبری صحت، رضا میرکریمی، سیف‌الله صمدیان، حمید فرخ نژاد، رخشان بنی اعتماد، شهاب حسینی، فرهاد توحیدی، محمدعلی باشه آهنگر، فرشته طائرپور، مهتاب کرامتی، همایون اسعدیان، مازیار میری، حبیب رضایی، سید محمد بهشتی، هوشنگ گلمکانی، ابولحسن داودی، محمدرضا اصلانی، حسن برزیده، غلامرضا موسوی، حامد بهداد، محمد بزرگ نیا، امیرحسین علم الهدی، آناهید آباد، ابراهیم مختاری، کامران ملکی، شادمهر راستین، محمد سریر، علی ژکان، پرویز شهبازی، محمدرضا مویینی، محمدحسین حقیقی، کتایون شهابی، حبیب احمدزاده، ناصر عنصری، محمد تهامی نژاد، پروین صفری، گلی امامی، محمد رحمانیان، ابراهیم فروزش، محمد اطبایی، قاسم قلی پور، حامد وکیلی فر، امیر اثباتی، مجتبی میرطهماسب، حسن آقاکریمی، امیر اسفندیاری، امیر عابدی و... از حاضران در این مراسم بودند.

>

کامران ملکی که اجرای برنامه را بر عهده داشت، با صدایی سرشار از بغض و اندوه و با بیان اینکه تلخ‌ترین اجرایش را دارد، از حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی خواست تا چند کلمه‌ای‌ سخن بگوید.

کدخبر: 88061 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟