ظرفیت صادراتی گل و گیاه ۲۵۰ میلیون دلار اعلام شده است

به گزارش خبرنگار رکنا از اراک ،«رضا فاطمی‌امین» در حاشیه بازدید از نمایشگاه دائمی گل و گیاه محلات، افزود: شهرستان محلات علاوه بر گل و گیاه، کانون سنگ تزئینی ایران است که برپایی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ در این شهرستان با دستاوردهایی همراه بود و مقرر شده به‌منظور رونق صادرات سنگ تا ۱۰ روز آتی نشست ویژه‌ای در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر تصمیم مذکور قرار است رئیس سازمان صمت استان مرکزی در یک برنامه یک ماهه با همکاری فعالان حوزه سنگ پیش‌نویسی از بحث فرآوری، صادرات و تولید سنگ تهیه کند و بعد از نهایی شدن در اختیار فعالان این حوزه قرار گیرد.

وی توضیح داد: استان مرکزی به‌لحاظ صنعتی از قطب‌های برتر کشور است و در زمینه ساخت ماشین‌آلات سنگین سبقه طولانی دارد و در خصوص رونق تولید برای صنایع مستقر در این خطه به دنبال تجمیع تقاضا هستیم و برای مثال در تضمین سفارش برای هپکو و سایر شرکت‌های مادرتخصصی، دولت در صدد رایزنی با مشتریان ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی است تا با حمایت مالی از متقاضیان، سفارش مناسب برای واحدهای تولیدی این استان فراهم باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: برخی اوقات کم کاری‌ها سبب فرافکنی می‌شود و بنده بارها گفته‌ام به هیچ وجه فرافکنی نمی‌کنیم، فرصت‌های زیادی در کشور وجود دارد و تحریم‌ها خیلی کمتر از موانع موجود در سازوکارهای داخلی است و اگر این ساز و کارها اصلاح شوند، موانع تحریم به چشم نمی‌آیند.

نمایشگاه بین المللی سنگ در ۱۰ کیلومتری جاده محلات - نیم‌ور در فضایی به مساحت ۹۰ هزار متر مربع از ۲۰ تا ۲۳ مهرماه سال جاری برگزار شد.

شهرستان محلات در استان مرکزی با ۵۵ هزار نفر جمعیت قطب تولید سنگ‌نما در کشور است که در فاصله ۱۰۵ کیلومتری اراک قرار دارد.

۷۰ معدن فعال سنگ در شهرستان محلات وجود دارد که ذخیره قطعی ماده معدنی آن‌ها حدود ۳۰ میلیون تن و میزان برداشت سالانه از این معادن ۲ میلیون تن است.

بیش از ۲ درصد سنگ ساختمانی و هشت درصد سنگ تراورتن جهان در محلات تولید می‌شود و ۲۸۰ واحد فرآوری با ظرفیت ۱۸ میلیون مترمربع سنگ در محلات فعالیت دارند که ۱۳ درصد تولید کشور در این خطه انجام می‌شود.

محلات به بام گل ایران شهرت دارد و ۱۸ درصد سطح زیر کشت گل و گیاه، ۱۲ درصد از تولید انواع گل شاخه بریده، ۸۰ درصد تولید گل‌های فصلی نشایی، ۲۱ درصد از تولید درخت و درختچه‌های زینتی و ۱۴ درصد از گیاهان آپارتمانی کشور در این شهرستان تولید می‌شود.

 

انتهای پیام/قاسمی

کدخبر: 730524 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟