ضرورت حفظ گونه‌های نادر گیاهی و جانوریِ در حال انقراض در اردبیل

به گزارش خبرگزاری رکنا در اردبیل؛ زیستگاه‌های طبیعیِ متنوعِ استانِ اردبیل از جمله منطقه کوهستانی سبلان، حاشیه رودخانه قزل اوزن، حوزه منابعِ متعدد آبگرم معدنی سرد و گرم، جنگل فندقلو، دشت مغان و دیگر مناطقِ بکر طبیعی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل وسعت مناطق زیر پوششِ حفاظت محیط زیست استان را حدود ۱۷۳ هزار هکتار اعلام می‌کند و می‌گوید: در استان اردبیل حدود ۱۲۰۰ گونه گیاهی، ۲۵۷ گونه پرنده، ۲۹ گونه خزنده، ۱۵ گونه ماهی و ۴۳ گونه جانور پستاندار و ۶ گونه جانور دو زیست وجود دارد.

سعید شهند افزود: در استان اردبیل ۴۵ تالاب و آب بندان وجود دارد که مورد پایش زیست محیطی قرار می‌گیرند.

تالاب‌های حائز اهمیت ویژه شامل دریاچه‌های میل مغان و کشت و صنعت پارس‌آباد، تالاب توپراق کندی، سد گیلارلو، سد سبلان، سد ملااحمد، شورابیل، نئور، سد یامچی و پته خور هستند که میزبان جمعیت فراوانی از انواع مرغابی‌ها از جمله اردک سرسبز، خوتکا، سرحنایی و گونه‌های دارای اهمیت بین‌المللی از جمله درنای سیبری و غاز پیشانی سفید کوچک هستند.

۶ تالاب نئور، پته خور، شورابیل، میل مغان، اقماری رودخانه ارس و آت گلی سبلان در استان اردبیل مشمول قانون حفاظت و احیا قرار می‌گیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: طبق کنوانسیون جهانی تنوع زیستی، کشور‌های عضو از جمله ایران متعهد هستند ۱۷ درصد مساحت سرزمینی خود را به زیستگاه‌های طبیعی تحت مدیریت تبدیل کنند که این میزان در استان اردبیل حدود ۹.۷۸ درصد است.

مناطق تحت مدیریت استان اردبیل:

- اثر طبیعی ملی غار یخکان (۱۱۰۰ هکتار)

- اثر طبیعی ملی سبلان (۶۳۰۰ هکتار)

- منطقه حفاظت شده نئور (۴۲۰۰ هکتار)

- منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال (۸۸۰۰۰ هکتار)

- منطقه حفاظت شده مغان (۳۵۰۰۰ هکتار)

- منطقه حفاظت شده انزان (۳۳۷۰۰ هکتار)

در راستای ارتقا سطح حفاظتی مناطق تحت مدیریت استان اردبیل و با برنامه ریزی‌های صورت گرفته از جمله تامین زیرساخت‌های لازم، احداث پاسگاه محیط بانی و تامین نیروی محیط بان، چهار منطقه‌ی پناهگاه حیات وحش فندقلو، منطقه حفاظت شده دربند مشکول، پارک ملی آق سو و اثر طبیعی ملی منطقه فسیلی بیله سوار به این مناطق افزوده می‌شود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیست حفاظت محیط زیست استان اردبیل هم گفت: تعداد ۱۷ واحد آلاینده در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰ شناسایی شد.

رامین جمشیدی با اشاره به اینکه تلاش و جدیت بر این است تا از آلایندگی واحد‌های صنعتی و تولیدی در استان جلوگیری شود افزود: پایش مستمر و ماهانه واحد‌های آلاینده و بررسی کارشناسی جامع از آخرین وضع زیست‌محیطی واحد‌های آلاینده صورت می‌گیرد که باید در این زمینه واحد‌های تولیدی و صنعتی و مسئولان و متولیان امر تلاش و اهتمام جدی داشته باشند.

صنایع آلاینده طبق تبصره ۱ ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده مشمول پرداخت عوارض آلایندگی به میزان یک درصد از فروش خود هستند که توسط سازمان امور مالیاتی از این واحد‌ها اخذ می‌شود.

محمد عبدی دانش آموخته رشته محیط زیست هم معتقد است باید از حدود ۱۷۰ گونه نادر پرندگان مهاجر که در فصل‌های پاییز و زمستان در مسیر مهاجرتشان از منطقه سیبری روسیه به آفریقای مرکزی مدتی در تالاب‌های اردبیل فرود می‌آیند حفاظت و از شکار آنان توسط برخی از شکارچیان سودجو جلوگیری شود.

عبدی همچنین می‌افزاید: با توجه به اینکه استان اردبیل حدود ۳۶۰ کیلو متر با کشور جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد و بیشتر زیستگاه‌های طبیعی استان در مناطق مرزی واقع شده است، لازم است با ایجاد محیط‌های آرام و مناسب زیست گونه‌های مختلف جانوری مانع از فرار آنان به کشور همسایه شویم.

در هر حال حفاظت از محیط زیست و زیستگاه‌های طبیعی وظیفه‌ای همگانی است و ضروری است که نهاد‌های دولتی و مردمی همه با هم برای حفظ محیط زیست و تداوم نسل گونه‌های گیاهی و جانوری در حال انقراض استان اقدام کنند و مانعِ از بین رفتن این نعمت‌های خدادادی شوند.

 

کدخبر: 740773 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟