اعرافی: استعدادهای ناب حوزوی کشف و حمایت شوند

به گزارش رکنا از قم،‌ آیت الله علیرضا اعرافی در «هم اندیشی مدیران و معاونان پژوهشی واحدهای علمی حوزوی»، تاسیس مراکز پژوهشی جدید و راه اندازی ۴۲ مجله نوین برای پاسخ به نیازهای جامعه از منظرهای مختلف را از رویکردهای پژوهشی حوزه عنوان کرد و یادآور شد: کانون ها پژوهش‌سراها و مراکز پژوهشی در سیستم حوزه شکل گرفته است.

وی با بیان این که در سالیان اخیر ۵۰ متن درسی تدوین شده است، خاطرنشان کرد: سامانه مرکز نشر حوزه و مرکز اسناد حوزه به روز رسانی شده است، احصای اسناد و طبقه بندی موضوعات از کارهای مهمی است که می تواند اثرات فاخری را در حوزه های دانشی رقم زند.

وی در ادامه ضمن اشاره به برخی از رویکردهای علمی در طراحی‌های حوزوی، بیان داشت: شورای پژوهشی گروهای علمی، طرح گفتمان علمی، مطالعات راهبردی، واسپاری کارهای پژوهشی، راه اندازی دروس خارج و توسعه کمی امر پژوهش در حوزه های استانی، تحقیقات پایانی سطوح حوزوی، ترسیم درختواره مهارت‌ها به عنوان پشتوانه فعالیت های پژوهشی و طرح تکریم اساتید و غیره تنها برخی از رویکردهای پژوهشی مرکز مدیریت حوزه در سالیان اخیر است.

عضو فقهای شورای نگهبان بر اهمیت پیوست پژوهشی درختواره رشته‌ها تاکید کرد و یادآور شد: نقشه جامع علمی حوزه تهیه شده است و تقویت آن نیازمند همکاری همه مراکز علمی حوزوی است.

وی همچنین بر موضوعاتی همچون علم سنجی حوزوی، ارتقاء کتاب سال و تاسیس کتاب سال دین در حوزه‌های علمیه، توسعه هوش مصنوعی با قلمروهای جدید، فلسفه های مضاف، علوم عقلی و کلام معطوف به نظام آزاد حوزه، تقویت بعد تدوین متون، ترجمه آثار فاخر و به روز حوزوی، رتبه بندی مراکز، رتبه بندی محققان و تاسیس و توسعه مراکز رشد و فناوری متناسب با رسالت حوزه تاکید کرد.

پیاده سازی طرح آمایش در حوزه های پژوهشی، پیگیری برنامه های مشترک پژوهشی با نهادهای غیر حوزوی، معرفی تطورات علمی و دانشی یکصد ساله قم، شناخت، نقد و بازسازی اسناد حوزوی، به روز رسانی بانک ایده ها، ارتقاء پایان نامه ها و رفع اشکالات پیرامونی آن، تقویت کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی، تقویت زیرساخت های پژوهشی، پژوهش محوری آموزش و الزام ارائه مقاله برای سطوح عالی از دیگر موضوعات تاکیدی اعرافی در هم اندیشی مدیران و معاونان پژوهشی واحدهای علمی حوزوی بود.

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت تسهیل فرایندها پژوهشی در عین تاکید بر اهداف علمی و اتقان در پیگیری پروژه‌ها تاکید کرد و یادآور شد: احیای پژوهش های معطوف به نیازهای نظام اسلامی امر مهمی است و باید مور توجه مجموعه مراکز علمی حوزوی قرار گیرد.

نظری/قم

 

کدخبر: 750564 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟