نگاه شورای ششم به توس نگاهی راهبردی است/ گره گشایی از وضعیت املاک در توس

به گزارش خبرنگار رکنا ، مجید طهوریان عسکری با اشاره به متن مرقوم رهبری در خصوص آبادانی منطقه توس، اظهار کرد: در این یادداشت مرقوم شده توسط رهبری، چند نکته مهم نوشته وجود دارد که اولین آن این است؛ "من به پابوسی حضرت رضا (ع) آمدم و در کنار فرصت زیارت، زمانی برای بازدید از توس پیدا کردم".

وی ادامه داد: در نکته دوم ایشان به ظرفیت فرهنگی و تاریخی توس اشاره می کنند و برای هر اتفاقی در توس اولویتی را در نظر می گیرند. همچنین در این یادداشت به آبادانی و زیباسازی توس اشاره کرده و در انتها می فرمایند این مکان یک میراث ماندگار در حال به غارت رفتن است، همچنین در نهایت دولت را موظف به آن می کنند که مواردی را در این منطقه در دستور کار پیگیری های خود قرار دهد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه توصیه حضرت آقا در اوایل دهه ۹۰ به صورت جدی تر پیگیری شده و نهایتا به الحاق سه هزار و ۶۰۰ هکتار به محدوده شهر مشهد تحت عنوان منطقه منفصله توس منجر می شود، بیان کرد: از همان سال با اضافه شدن این بخش، شهرداری مشهد برای ارائه خدمات به این محدوده ورود و نکاتی در ابتدا در خصوص نحوه پاسخگویی، بهره برداری و حفاظت از توس و منطقه تاریخی باره را مطرح می کند و دستگاه های متولی نگهداری این محدوده موظف می شوند که به صورت ویژه به این منطقه بپردازند.

به گفته او این پیگیری ها در دوره پنجم مدیریت شهری افزایش یافته و اقدامات مهمی در حوزه آبادانی توس انجام می شود.

طهوریان عسکری با تاکید بر اینکه جنبه های مختلفی در بحث آبادانی توس وجود دارد که آبادانی یکی از ملزومات اصلی آن توسعه فرهنگی است، گفت: ۸ پروژه مطالعاتی در این دوره برای توس تعریف می شود و در حال حاضر که در شروع شورای ششم هستیم، این پروژه ها از نظر مطالعاتی برخی به ۱۰۰ درصد و برخی از آن تا مرحله ۵۰ درصد مسیر خود را ادامه می دهد تا به بخش توسعه و آبادانی خطه توس کمک شود.

وی افزود: نگاه شورای ششم به محدوده توس همچون نگاه انقلاب و جریان انقلاب به این محدوده، یک نگاه راهبردی است. ما معتقدیم خطه توس و محور ادبیات و حماسه می تواند پیام جمهوری اسلامی را به دنیا مخابره کند؛ زیرا ظرفیت بلامنازعی در کنار خوان رحمت وجودی حضرت رضا (ع) در توس قرار دارد که آن فردوسی و شاهنامه و بسیاری از شعرا، عرفا، اندیشمندان و نوابغی که در تاریخ توس به دنیا آمدند، است.

رییس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس با اشاره به اینکه هنر یکی از ابزارهای تمدن سازی است و این امر در بناهای تاریخی، مساجد و... نیز قابل رویت است، عنوان کرد: هیچکس منکر این نیست که شاهنامه و توس از منظر هنری؛ تمدن را منتقل می کند و ما در حفظ و پاسداشت این تمدن بسیار جدی هستیم.

طهوریان عسکری خاطر نشان کرد: با شروع شورای ششم چندین جلسه در خدمت استاندار وقت و سابق مشهد، دو جلسه در خدمت معاون عمرانی دولت سیزدهم و چند جلسه خدمت فرماندار مشهد بودیم. همچنین چندین جلسه در سطح عالی استان و ملی برگزار و در نهایت منتج به این شد که طرح رسمی راهبردی توس در اواخر آذر ماه از سوی وزارت راه و شهرسازی؛ به استان خراسان رضوی ابلاغ شود.

وی تاکید کرد: طرح راهبردی سندی زیر دستی برای تهیه طرح تفصیلی است که در آن حداقل ضوابط و مقررات لازم جهت حفظ و تبیین چارچوب طرح بیان می شود ولیکن با توجه به تعاریف و ماهیت طرح با توجه به تقاضا و ضعف موجود در ساختار پاسخگویی بدنبال تسهیل فرآیند لازم در پاسخگویی به شهروندان محترم هستیم که این امر وفق ابلاغیه مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در دستور کار شورای ششم قرارگرفته است و بزودی چارچوب لازم جهت پاسخگویی به شهروندان محترم به شهرداری ابلاغ خواهد شد.

کدخبر: 756999 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟