برخی بی تدبیری‌ها باعث شده که نیروگاه‌ها با مشکل مواجه شده

به گزارش خبرنگار رکنا ازقزوین،استاندار قزوین به همراه مدیران مسئول دستگاه‌های اجرایی مختلف از چند طرح در طارم سفلی بازدید کردند که نیروگاه بادی سیاه پوش از جمله آن‌ها بود.

در این بازدید مشکلات مختلف نیروگاه که از طرف شرکت آرین مه باد به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان برق کشور اجرا شده، مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفت.

سید احمد دراز گیسو در این بازدید پس از تاکید بر اهمیت و جایگاه نیروگاه‌های تجدید پذیر گفت: امروز در سطح جهان شاهد توسعه نیروگاه‌های بادی، آبی و خورشیدی هستیم اما متاسفانه در کشور ما سهم نیروگاه‌های تجدید پذیر به زحمت به یک درصد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آرین مهاباد ادامه داد: یکی از معضلات امروز کشور ما آب است و نیروگاه‌ها مقدار زیادی آب مصرف می‌کنند اما آب مصرفی در نیروگاه‌های تجدیدپذیر نزدیک به صفر است دیگر مورد حایز اهمیت مسأله کمبود گاز در کشور است که موجی عدم صدور پروانه احداث برای پتروشیمی‌های جدید و حتی خاموشی نیروگاه‌ها در زمستان شده است این نیروگاه منجر به صرفه جویی حدود 45 میلیون متر مکعب شده و به واسطه فعالیت این نیروگاه سالانه40 هزار متر مکعب صرفه جویی در آب به همراه داشته و در حال حاضر 41 نفر در آن مشغول به کار هستند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ظرفیت اسمی این نیروگاه 61 مگاوات است و طرح توسعه برای آن در نظر گرفته شده، همچنیننقاط جدیدی هم برای توسعه شناسایی شده است که نهایتا ظرفیت نیروگاه به 160 مگاوات خواهد رسید.

ایشان ادامه داد: راه اندازی یک توربین در 12 ساعت یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این پروژه است که حتی در سطح جهانی یک رکورد است، همچنین کل پروژه در 18 ماه اجرا شده و توربین‌ها در 80 روز نصب شده‌اند.

درازگیسو بیان کرد: در راستای مسئولیت اجتماعی در مناطقی که نیروگاه داریم برای دانش آموزان منطقه پارک انرژی راه اندازی شده است.

دراز گیسو گفت: داشتن یک مشاور در استان و نصب چند دکل بادسنجی با ارتفاع مناسب باعث خواهد شد که توسعه نیروگاه‌ها شتاب گیرد، چرا که سرمایه گذاران می‌توانند از داده‌های این دکل‌های استفاده کرده و از توربین‌های متناسب با منطقه استفاده کند، همچنین وجود گمرگ تخصصی در استان هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ادامه از پارک انرژی بازدید شد.

همچنین راه‌های حل مشکل بویژه مطالبات نیروگاه مورد بررسی قرار گرفت که دریافت وام و تهاتر بدهی بانک با مطالبات دولت و همچنین خرید مستقیم انرژی از طرف مصرف کننده به جای خرید تضمینی از طرف دولت از جمله آن‌ها بود.

استاندار قزوین بر ایجاد پکیج مکمل نیروگاه بادی و خورشیدی و سرمایه گذاری موازی برای تولید انرژی در تمام طول سال تاکید کرد.

 

کدخبر: 771918 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟