در متروپل حتی برای تخریب ؛ایمنی را لحاظ نکرده بودند/ساختمان ها ی امروزی در ایران  ۲۰ سال هم دوام نمی‌آورند

به گزارش رکنا از اصفهان،ارتقای سطح معماری پایدار در شهر اصفهان و همچنین بررسی معیار‌ها و شاخص‌های نما در شهر اصفهان و معرفی این شاخص‌ها به طراحان، معماران و سازندگان شهر از جمله رویکرد‌های مهم این اجلاس دو روزه است.

این اجلاس با همکاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان و مجتمع رسانه‌ای راه‌وساختمان، با هدف تمرکز بر مولفه پایداری در روند ساخت‌وساز ساختمان‌ها در شهر برگزار می‌شود.

برپایی هشت کارگاه و۶ پنل تخصصی با موضوع‌های مختلف حوزه معماری و شهرسازی از برنامه‌های این اجلاس است.اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان ۲۴ و ۲۵ خردادماه سال‌جاری در مرکز همایش‌های سیتی‌سنتر اصفهان برگزار می‌شود.

در این اجلاس برنامه‌های متنوعی همچون نمایشگاه مصالح و تجهیزات نوین صنعت ساختمان، پنل‌ها و کارگاه‌های آموزشی، با حضور همه اقشار و دست‌اندرکاران بخش‌های دولتی و خصوصی در عرصه سیاست‌گذاری، طراحی، اجرا و بهره‌برداری ساختمان برگزار می‌شود.

طراحی‌ها و ساختمان سازی در کشور هویت و حس تعلق را در محلات تقویت نکرده است

در آئین اولین روز برگزاری این همایش معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت:  متاسفانه طراحی‌ها و ساختمان سازی در کشور هویت و حس تعلق را در محلات تقویت نکرده است. نباید اجازه دهیم تب متروپل بخوابد، باید رسانه‌ها مطالبه گری کنند تا دستورالعمل‌های شناسایی ساختمان‌های نا ایمن به صورت کامل اجرایی شود تا شاهد تکرار حوادثی مانند متروپل باشیم.

علی زینی وند در اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان با اشاره به اینکه باید ارزیابی کرد که روند ساخت و سازها در همه جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، عدالت اجتماعی چه تأثیراتی دارد افزود:  در زمینه ساخت و ساز قوانین کم نداریم، این در حالی است که در اجرای قانون با مشکلات زیادی رو به رو هستیم.

وی با بیان اینکه طراحی‌ها و ساختمان سازی در کشور هویت و حس تعلق را در محلات تقویت نکرده است، افزود: طراحی‌ها باید با نگاه به هویت ایرانی – اسلامی باشد، امروز طراحی‌ها حس انسجام اجتماعی را تقویت نمی‌کند و در هر محله شاهد نماهای گوناگون هستیم که تقویت کننده حس تبعیض در بین نسل جوان است.

در حوزه معماری بومی معماران تجربی طراحی‌های خوبی متناسب با اقلیم را تولید کرده‌اند

زینی وند با بیان اینکه در حاشیه نشینی شهرها انسجام اجتماعی و هویت محلی به تاراج رفته است، گفت: در حوزه معماری بومی معماران تجربی طراحی‌های خوبی متناسب با اقلیم را تولید کرده‌اند، ما این ساختمان‌ها را تخریب می‌کنیم و ساختمانی مغایر با فرهنگ ونیاز خود می‌سازیم.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با بیان اینکه ساخت و سازها حس غربت برای شهروندان ایجاد کرده است، ادامه داد: ما به نظرات مردم در ساخت و سازها و معماری توجه نمی‌شود و معمولاً هر آنچه در دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود به صورت صرف اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه در سیلاب‌های اخیر برای بازسازی ما با سالمندان محل گفتمان کردیم و به اطلاعاتی رسیدیم که ممکن بود سال‌ها به آن نرسیم، افزود: باید از ظرفیت‌های محلی برای ساخت و ساز استفاده کرد.

در طراحی، اجرا و پایش در حوزه ساخت و ساز هماهنگی بین نهادهای مختلف نیست

 

زینی‌وند با بیان اینکه برخی از نماها بلای جان شهروندان شده است، ادامه داد: شاهد بوده‌ایم که با زلزله چهار ریشتری آسیب‌های زیادی به نمای برخی از ساختمان‌ها وارد شده است.

وی با بیان اینکه در طراحی، اجرا و پایش در حوزه ساخت و ساز هماهنگی بین نهادهای مختلف نیست، ادامه داد: تصمیمات جزیره‌ای است و باید در این زمینه به هم افزایی برسیم تا به شهر ایمن برسیم.

ساختمان ها ی امروزی در ایران  ۲۰ سال هم دوام نمی‌آورند

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با بیان اینکه ساختمان‌ها باید ۱۰۰ ساله طراحی شود، گفت: مهندسان ایران چشم انداز ۴۰ ساله دیده‌اند واین در حالی است که ۲۰ سال هم دوام نمی‌آورند این بسیار نامناسب است.طراحی و معماری شهرهای ایران نامتجانس شده است و نسل آینده ما را نکوهش خواهند کرد، باید وقایع مبدا تحول قرار گیرد.

زینی وند با بیان اینکه شهرداری‌ها باید متولی ساختمان ایمن شود تا بتوان در کنار تأمین ایمنی قیمت‌ها را نیز کنترل کرد، افزود: این در حالی است که حجمی از سازندگان رها شده با نظارت‌های سست در شهرها کار می‌کنند و نظمی در کار نیست.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با بیان اینکه شهر ناموزون، متمولان را نیز با مشکل روبه رو می‌کند، گفت: اگر حاشیه شهر اعتیاد زیاد شود به برج‌های امن نیز رخنه می‌کند.

وی افزود: مسئولان اگر عقل مسئولیت ندارند نباید مسئولیت پذیر باشند، باید دوربین‌ها روی مسئولان زوم باشند و هر گونه اشتباهی را با نظارت مردمی یادآور شویم.

زینی‌وند با بیان اینکه هر شهروند ایرانی در اصفهان احساس تعلق دارد، گفت: اصفهان نقش تاریخی را ایفا کرده و امیدواریم در سازه‌های جدید همچنان شاهد هویت سازی باشیم.

طراحی شهری  نیازمند خلاقیت و نوآوری است

در ادامه این آئین شهردار اصفهان با اشاره به اینکه طراحی شهری مستلزم خلاقیت و نوآوری است گفت:امروز در سازندگی و طراحی شهری به خلاقیت و نوآوری نیاز داریم و به دنبال انسان‌هایی می‌گردیم که ادراک و احساس قوی داشته باشند و بتوانند این ادراک را در معماری ما تجسم کنند و خالق مکان شوند.

علی قاسم‌زاده افزود: باید با تفکر جوانانی همچون سازندگان و طراحان، فصل جدیدی را در تاریخ تحول اصفهان رقم بزنیم ؛ جهان هستی چه ما بخواهیم و چه نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم، در حال تغییر است و منتظر عزم اراده ما نخواهد ماند.

قاسم‌زاده تصریح کرد: بحث جدی که اکنون روی میز کاری من قرار دارد، این است که اصفهان نوین یعنی چه،ما اصفهان نوین می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم، اگر قرار شد اصفهان نوین بخواهیم آیا باید به‌طور کامل شبیه اصفهان قدیم باشد.

شهردار اصفهان افزود: در این دنیای پیوسته و در حال تغییر نباید شخصیت خود را گم کنیم، زیرا آنچه به ما هویت می‌دهد، شخصیت است و هر شهری به اقتضای عناصر هویتی خود شخصیتی دارد.

قاسم زاده گفت: اگر بتوانیم شخصیت شهر را بشناسیم، توانسته‌ایم اصفهان نوینی را طراحی کنیم که با شخصیت آن در تعارض نباشد؛ باید بتوانیم زبان نسل امروز را بفهمیم و با درک روایت شهر اصفهان و این روایت متصل را با ترجمان نسل امروز تبدیل به مکان، زمان و جذابیت‌هایی کنیم که برای آیندگان به یادگار بماند.

شهردار اصفهان ادامه داد: از هر نسلی انتظار می‌رود از خود چیزی به یادگار بگذارد و در تاریخ تحول اصفهان نیز باید نگاه و تغییر جدید وجود داشته باشد و در راستای شخصیت اصفهان به وقوع بپیوندد؛ باید روایت اصفهان را فهمید و قصه اصفهان را شناخت و طراحان و سازندگان نیز قصه اصفهان را متوجه شوند، باید زبان روایت اصفهان را از زبان مردم اصفهان درک کرد.

در دوران معاصربیش از ۱۰۰ آئین نامه، شیوه نامه و طرح در حوزه ساختمان تصویب و اجرایی شده است

 

 

همچنین معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در این آئین گفت: مشروعیت حقوق شهروندی در ایران وجود ندارد و ساز و کاری برای حضور شهروندان در تصمیم گیری و انتخاب پیش بینی نشده است.

وحید مهدویان ، با بیان اینکه در دوران معاصر با توجه به نقش دولت مرکزی و نقش مستقیم وزارت راه و شهرسازی بیش از ۱۰۰ آئین نامه، شیوه نامه و طرح در حوزه ساختمان تصویب و اجرایی شده است، افزود: هدف همه اینها ارتقای امنیت و کیفیت زندگی اجتماعی انسان‌ها است.

وی با بیان اینکه آنچه از اجرای این قوانین از ابتدا تاکنون مشهود است حاکی از این است که مهندسان و سازندگان بزرگترین بهره بردار این مقررات هستند و مسئولیت بیشتری را در این زمینه بر عهده دارند، اضافه کرد: این در حالی است که متأسفانه مشروعیت حقوق شهروندی در ایران وجود ندارد و ساز و کاری برای ظهور شهروندان در تصمیم گیری و انتخاب پیش بینی نشده و از این رو مهندسان در این زمینه نقش زیادی ندارد و این اجلاس در راستای تقویت حضور مردم هدف گذاری کرده است.

وی در ادامه با اشاره به بازنگری طرح جامع شهر اصفهان گفت: در این برنامه بازیگران شهر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تدوین برنامه سهیم خواهند بود، همچنین این برنامه بر ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی هم تاکید دارد.

مهدویان با بیان اینکه بازنگری طرح جامع شهر اصفهان تاکنون در اداره کل راه و شهرسازی این طرح را تصویب شده است، ادامه داد: در صورت تائید شورای عالی معماری و شهرسازی مبنی بر اینکه شهرداری اصفهان به عنوان مجری فاز دوم طرح جامع مشخص شود شاهد رویکردهای خوبی خواهیم بود.

در متروپل حتی برای تخریب ؛ایمنی را لحاظ نکرده بودند

نماینده سازمان نظام مهندسی کشور نیز که به عنوان نماینده این سازمان در حادثه متروپل نیز ورود کرده است، در این جلسه اظهار داشت: باید توجه داشت که بررسی حادثه متروپل از بُعد حقوقی، فنی و اداری پیچیدگی‌های فراوانی دارد و همه انگشت اتهام را سمت دیگری می‌گیرند.

امیدرضا ریاحی، با بیان اینکه همه ما در وقوع حوادثی مانند متروپل مقصر هستیم، افزود: باید توجه داشت که در مدارس و دانشگاه‌ها آموزش لازم در زمینه ایمنی ارائه نمی‌شود و از این رو تفکر ایمن سازی در ذهن کودکان ما شکل نمی‌گیرد و شاهد آثار آن در بزرگسالی شأن نیستیم.

نماینده سازمان نظام مهندسی کشور با تاکید بر اینکه ایمنی اولویت نیست، افزود: آستانه تحمل ریسک در کشور بالا رفته است و از این رو رفته رفته اتفاقات برایمان عادی تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد فرایند صدور پروانه را تسهیل می‌کنیم، گفت: قبول داریم فرایند اداری قابل اصلاح است اما خدمات مهندسی قابل حذف نیست، نباید ایمنی را فدای سرعت کنیم.

ریاحی ادامه داد: ایمنی در ساخت و ساز جایگاه ندارد، ایمنی نه تنها هزینه نیست بلکه سرمایه است، در ادبیات سرمایه گذاری کلید واژه سرمایه گذاری مسئولانه در سطح دنیا مورد توجه است چرا که این امر به پایداری و ایمنی ساخت توجه می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ما برای ایمنی صبر نیاز داریم، گفت: ایمنی باید از میز طراحی آغاز شود در همه بخش‌ها نقش طراحان بسیار تأثیرگذار باشد.

نماینده سازمان نظام مهندسی کشور اضافه کرد: در متروپل برای تخریب نیز ایمنی را لحاظ نکرده بودند همانطور که در طراحی و اجرا این موضوع مغفول مانده بود.

اصفهان -بهمن راعی

کدخبر: 792357 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟