آیات سبحانی و مصباح به عنوان دو چهره عرصه پاسخگویی و گفتمان سازی تجلیل شدند

به گزارش رکنا از قم، مدیر مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم در این آیین پس از قرائت پیام آیت‌الله سبحانی به این جشنواره طی سخنانی اظهار داشت: پاسخ‌گویی به شبهه‌ها از گذشته وظیفه ذاتی حوزه بوده و در این قضیه علمای بزرگ و مراجع تقلید پیشگام بودند، در حال حاضر این وظیفه به گونه‌ای قرار گرفته که به عنوان یک فرهنگ در بین استادان و فضلا و حتی طلبه‌های جوان در حال اجرا است.

حجت‌الاسلام محمد باقر پورامینی افزود: پاسخ‌گویی به شبهه‌ها به عنوان یک فرهنگ عمومی و به صورت حقیقی، مجازی، پژوهشی و هنری امری است که پیشگامان بسیاری را در این عرصه داریم که در دو بخش پاسخ‌گویی به شبهه‌ها و گفتمان‌سازی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه جشنواره پاسخ برتر با هدف تجلیل و بزرگداشت جمعی از شخصیت‌های پیشگام در پاسخ‌گویی به شبهه‌ها شامل مراجع و برجستگان حوزه و همچنین فعالانی از مراکز پاسخ‌گویی به شبهه ترتیب یافته است بیان داشت: به صورت خاص، دو چهره نام‌آور یعنی آیت‌الله سبحانی به عنوان چهره‌ای که بیش از ۷۰ سال پیشگام عرصه پاسخ‌گویی است، و همچنین مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی چهره برجسته‌ای که بیش از نیم قرن به عنوان چهره گفتمان ساز حضور فعال و موثر داشته تجلیل قرار می‌گیرند.

مدیر مرکز پاسخ‌گویی به شبهات در بخشی از سخنان خود با اشاره به پیشینه این مرکز خاطرنشان کرد: مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه در سال ۷۹ و با مدیریت آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری تاسیس و اداره شد در آن مقطع حرکت بسیار مبارکی بود و ده‌ها کتاب و صدها پاسخ به شبهه به صورت مکتوب و مجازی انتشار پیدا کرده و ده‌ها نشست علمی نیز در مدرسه فیضیه به عنوان محور گفتمان‌های دینی با محوریت مرکز مطالعات برگزار شد.

وی افزود: در سال‌های اخیر نیز این مرکز تاکید بر مخاطب شناسی و پاسخ به شبهه‌ها و خروجی‌های متعدد و موثر و بهره‌مندی از فن‌آوری‌های جدید داشته که سامانه مجازی پاسخ به شبهه با نام "ویکی پاسخ" به صورت چند زبانه راه‌اندازی شده و در حال ارتقا است.

وی گفت: تاسیس تلویزیون پاسخ که به شکل هفتگی برنامه دارد، تاسیس هسته‌های گفتمان ساز و نظام تخصصی و تلاش در بهره‌مندی از هوش مصنوعی در رصد شبهه‌ها و پاسخ به شبهه‌ها نیز از دیگر اقدام‌های این مرکز به شمار می‌آید. 

دبیر نخستین جشنواره پاسخ برتر نیز با اشاره به دریافت یکهزار و ۷۰۰ اثر گفت: این جشنواره به لحاظ کمی بسیار پربار و از نظر کیفیت نیز قابل قبول است و آثار ارسالی بسیار فاخر می‌باشد. 

حجت‌الاسلام سید عباس سیدنژاد ارسال هشت اثر در بخش علمی و سه اثر در بخش شعر را مورد توجه قرار داد و گفت: در بخش شعر نگاه ویژه‌ای داشتیم، حتی دبیر ویژه بخش شعر هم منصوب کردیم چون معتقد بودیم این ابزار می‌تواند کمک خوبی برای پاسخ به شبهه باشد.

وی افزود: شاعران آیینی اذعان داشتند که در پاسخ‌گویی به شبهه‌ها ضعف وجود دارد اما جنبش خوبی راه افتاده و قرار است در مرکز پاسخ به شبهات تداوم پیدا کند.

وی با اشاره به ارسال چهار اثر در بخش هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: در بخش هنرهای نمایشی تعداد آثار خیلی خوب بود، ۳۰ فیلم، ۱۳ فیلم کوتاه، هشت فیلم‌نامه و چهار فیلم مستند دریافت کردیم.

نظری/ قم

 

کدخبر: 800256 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟