کنگره بین الملی میرزا کوچک جنگلی در برج میلاد برگزار شد + فیلم و عکس
حجم ویدیو: 12.96M | مدت زمان ویدیو: 00:01:54

به گزارش خبرنگار رکنا در گیلان ، چهارشنبه ۹ شهریور کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی با حضور،  دکتر اسماعیلی وزیر ارشاد،  حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی،  دکتر دلخوش رئیس مجمع نمایندگان گیلان، دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان ،  ثقتی مدیر کل ارشاد گیلان و دبیر کنگره، آیت الله فلاحتی نماینده‌ ولی فقیه در گیلان، استاد خسرو معتضد پژوهشگر، شهردار و فرماندار رشت و جمعی از هنرمندان، فرهیختگان و گیلان پژوهان و اصحاب رسانه در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

هدف از برگزاری کنگره معرفی الگویی کامل و فرهنگ ساز به جهان

رضا ثقتی مدیر کل فرهنگ و ارشاد گیلان و سخنران دبیر کنگره ضمن خیر مقدم و تشکر از همه‌ی بانیان این کنگره ملی و بزرگ گفت: شهید میرزا ۴ بار به تهران آمدند، اولین بار برای فتح تهران و در اوج شجاعت وارد تهران شدند، دومین بار در زمان تبعید ایشان بود که در اوج اقتدار وارد شدند و سومین بار سر بریده ایشان به تهران آمد و در اوج مظلومیت.

و امروز در پایتخت ایران اسلامی در قالب کنگره بین الملی دوباره پایش به تهران کشیده شد در اوج اقتدار و شکوهمندی همراه با جلسه‌ای فاخر و ارزشمند.

آن چیزی که به عنوان نقشه راه ما برای کنگره میرزا ترسیم شده تا ۴ ماه اینده ادامه دارد، تا به حال برای نهصت جنگل و شهید میرزا کوچک به این عظمت و شکوه چنین برنامه‌ای انجام نشده، و قصد ما معرفی الگویی کامل و فرهنگ ساز به جهان است.

کنگره میرزا کوچک خان جنگلی

 حق گیلان است که در تمام حوزه های فرهنگی و تاریخی جایگاه ممتازی داشته باشد

دکتر اسماعیلی وزیر ارشاد در کنگره از گیلان و گیلانی به نیک یاد کرد و گفت:استان گیلان در بخش های مختلف در کشور پیشرو  بوده و  شخصیت های بزرگی در زمینه  های مختلف دارد که  در همه خطه برای تمام  ما می درخشند‌ و در  حوزه فرهنگ و ادبیات وقتی نام گیلان می آید انسان احساس حقارت میکند در مقابل تاریخ پر عطمت آن و  خوشبختانه هنوز هم به عنوان خطه ای بی نظیر  میدرخشد حق گیلان است که در تمام حوزه های فرهنگی و تاریخی جایگاه ممتازی داشته باشد و جامعه ایران باید قدر نعمتی  که به واسطه رشادت ایثارگران و راهبری رهبر حکیم بدست آمده بدانند.

نهضت‌ها همه گامی بوده برای پیروزی نهایی انقلاب

دکتر حداد عادل سخنران رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز در این جلسه گفت: نخست به روح پاک میرزا درود می فرستم او که در ۴۱ سالگی جان بر سر ایمان و آرمان‌های خود داد، و به همه بویژه مردم گیلان تبریک میگویم که گیلان چنین فرزندان بلند قامتی را در دامن خود پرورده است، تاریخ نهضت جنگل تاریخ مفصلی است و در این مجال نمیگنجد.

وی همچنین گفت: میرزا با اتفاقات مشروطه چشمش به آفاق تازه‌ای باز شد و نجات ملت چشم‌انداز او بوده ایمان به خدا صداقت، استقامت، شجاعت عشق به وطن، مردم دوستی، عدالت طلبی، علاقه به پیشرفت ایران، ایمان راسخ به اسلام از مهم‌ترین خصلت‌های او بود.

دکتر حداد عادل همچنین متذکر شد؛ از مرور بر نهصت میرزا درس‌های گوناگونی باید گرفت و به نسل جوان و فرزندان خود یادآوری کنیم که این کشور با مجاهدت چه مردان بزرگی حفظ شده و نسل جوان پای این کشور بایستد و این را بداند ایران ارزان پا برجا نمانده و بدانند صد سال پیش حضور بیگانگان در کشور ما چگونه بوده.

وی ادامه داد: باید از نهضت جنگل عبرت گرفت و باید بدانیم که این نهضت‌ها همه گامی بوده برای پیروزی نهایی.

ودر آخر افزود: ما امروز می توانیم روح میرزا را مخاطب قرار دهیم و بگوییم آرمان‌های تو به دست یک روحانی و با همت ملت ایران محقق شد و این ملت امروز ادای احترام می کنند و به تو افتخار می کند که دست دشمنان استقلال ایران را کوتاه کرده و این ملت اکنون، بر استقلال خود پا می فشارد و تاوان این پافشاری را می دهند و سر خم نمی کنند.

 تاریخ گیلان سراسر افتخار و فرهنگ

دکتر دلخوش سخنران مجمع نمایندگان گیلان در سخنرانی خود را در کنگره با شعری که خود ایشان سروده بود آغاز کرد؛

از نسل یلی قبیله شیرانی

سردار اصیل کشور ایرانی

در باور تاریخ بزرگی‌ای خان

هر چند که گفته‌اند که کوچک خانی

وی گفت: تاریخ گیلان سراسر افتخار و فرهنگ است و گفت ما باید امثال میرزا را حفظ کنیم و کسانی که در عرضه‌ی علم فرهنگ و فرهیختگی هستن حفظ کنیم.

دلخوش افزود: ما باید از آن‌ها که رفته‌اند و بین ما نیستند تجلیل کنیم و قدر آن‌هایی را که بین ما هستند را باید دانست.

 حق گیلان این نبود که تا الان اتفاق افتاده

دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز ضمن تشکر و خیر مقدم گفت: اولین اجلاسیه یکی از افتخارات گیلان که مدت‌ها بود به فراموشی سپرده شده بود ولی ما امروز شاهد کنگره‌ای درشان این اسطوره‌ بزرگ گیلان و ایران هستیم.

وی ادامه داد: حق گیلان این نبود که تا الان اتفاق افتاده و ما دست به دست یکدیگر تلاش خواهیم کرد تا چهره واقعی گیلان را رونمایی کنیم و قرار است در این جمع با شکوه و مجلس بزرگ از بزرگی و شجاعت و دشمن‌شناسی مردمی بودن مردی حرف بزنیم که تاریخ معاصر را رقم زد.

عباسی همچنین افزود: میرزای ما گیلانی‌ها جزو مفاخر ایران است او کسی بود که با اتکا بر خداوند و مردم در تاریک‌ترین روزهای استبداد، چراغ امید را در قلوب مردم گیلان برافروخت که نور آن آفاق سیاسی کشور را روشن کرد و برگ زرینی در تاریخ ایران و معاصر ایران رقم زد میرزا یک مبارزه مخلص در راه اعتلای ایران بود کسی که تا جان در بدن داشت پای آزادی ایران و مردمش ایستاد.

استاندار در پایان با بیان اینکه از برکات این کنگره پر شور ساماندهی و ایجاد موزه میرزاکوچک خان جنگلی خواهد بود، گفت: این موزه می‌بایست به همت دولت و همه نهادها دولتی انجام شود.

 جمهوری اسلامی توانسته بخشی از آمال میرزا را به معرصه ظهور برساند

آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان نیز در خصوص برگزاری کنگره گفت :این کنگره ها در راستای تعمیق و الگو سازی برای بشریت است ما می توانیم بگوییم که انسانی  در 40 سالگی توانست فتوحات زیادی در دل ملتها ایجاد کند و در جوانی توانست دل قدرتهای زمان خود را بلرزاند و  امروز جمهوری اسلامی توانسته بخشی از آمال میرزا را به معرصه ظهور برساند. و رهبر معظم انقلاب در خصوص مقام میرزا کوچک خان جنگلی فرموده اند: میرزا مینیاتوری از جمهوری اسلامی بود.

آیت الله فلاحتی در خصوص شناخت میرزا افزود: این مرد انسانی  بصیر و آگاه،  انسانی داری افق دید الهی بود و  میرزا یک انسان بود که برای خدا قیام کرد و  اسلام را در کنار اتحاد آمیخته کرد او انسانی وارسته و پایبند به ارزش ها بود ، او توانست سرفصلی نوین در تمام نهضت ها دنیا ایجاد کند، ودر حال حاضر  آیندگان میدانند نهضت او در ادامه نهضت امام حسین بدانند و همچنین در پایان ایشان گفت :این کنگره ها برای احیای این بزرگان است.

 میرزا هیچ وقت تجزیه طلب نبود

خسرو معتضد  پژوهشگر و سخنران علمی کنگره نیز در خصوص مقام و جایگاه میرزا کوچ خان جنگلی صحبت هایی کرد و گفت : میرزا هیچ وقت تجزیه طلب نبود میرزا فردی بود  که از ایران، ایرانی و یکپارچگی ایران دفاع میکرد و گیلان و گیلانی نباید او را دست کم بگیرند، میرزا با اقدام ارزنده و قابل ستایش خود جان، ناموس و مال گیلانی ها را  را از وجود نیروهای عنان گسیخته نجات داد.

در انتهای مراسم از پوسترهای یادبود این کنگره ملی توسط استاندار گیلان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و جمعی از هنرمندان و برگزار کنندگان این مراسم رونمایی شد.

مرجان گودرزی / گیلان

کدخبر: 821054 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مرجان گودرزی
آیا این خبر مفید بود؟