تشکیل کنسرسیوم مهم‌ترین پیش شرط موفقیت در بازار بزرگ روسیه

به گزارش رکنا از اصفهان؛ رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان در این برنامه با بیان اینکه پیمان‌های دوجانبه ایران با کشورهای همجوار، مشخصاً پیمان شانگهای و پیمان اوراسیا در راستای قوام بخشی به تعاملات تجاری با کشورهای همسایه منعقد شده است گفت: هیئت تجاری اصفهان به منظور انسجام بخشی به تعامل با بازار پرپتانسیل روسیه به این کشور سفر کرد.

مسعود گلشیرازی افزود: کشور روسیه علی‌رغم صنعتی بودن نیازمند بسیاری از کالاها از جمله قطعات یدکی، موادغذایی، صنایع ساختمانی و ... است که عمده نیازهای این کشور با مزیت‌های تولیدی استان منطبق است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: به صورت سنتی عمده مبادلات تجاری ما با غرب بوده در صورتی‌که پیمان‌های جدید تجاری از جمله اوراسیا و شانگهای در صورت تجهیز تجار و فعالان اقتصادی، بستر مناسبی برای افزایش سهم از بازار رقابتی امروز است.

وی حوزه‌های لجستیک، گمرک و مبادلات پولی را از مشکلات بنیادی بازار روسیه برشمرد و بر رفع این موانع از سوی دولت تاکید کرد.

گلشیرازی گفت: خوشبختانه در سفر اخیر به روسیه ، اقدامات بسیار خوبی برای تسهیل تبادلات طرفین انجام شد که از جمله می‌توان به در نظر گرفتن تسهیلات اعتباری، صدور ضمانت نامه‌ها و تبادلات تهاتری اشاره کرد که عملیاتی شدن آنها نیازمند پیگیری است.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اصفهان در ادامه با تاکید بر اینکه رقم قراردادهای منعقد شده در این سفر 20 درصد صادرات کشور بود افزود: در این سفر مجوز عرضه محصولات غذایی، بهداشتی و کالاهای مصرفی ایرانی بدون پرداخت حق تاییدیه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای روسیه فراهم شد که فرصت بی‌نظیری برای فعالان اقتصادی است.

گلشیرازی تاکید کرد: خواسته تجار اصفهانی، برقراری یک ارتباط تجاری مستمر با این کشور است که در همین راستا شتاب دهنده‌های اتاق بازرگانی اصفهان در حال آموزش برای فعالیت در حوزه اوراسیا هستند.

وی افزود: ترس فعالان اقتصادی مهم‌ترین مانع کنونی برای برخورداری از سهم بیشتر از بازار روسیه است .

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان فعالیت مراکز تجاری ایران در روسیه و تشکیل دفاتر تجاری مشترک در اتاق‌های بازرگانی سن پترزبورگ و مسکو و متقابلا در اصفهان را مهم‌ترین دستاورد اعزام هیئت تجاری به روسیه عنوان کرد.

هم افزایی لازمه ورود به بازار بزرگ روسیه

علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صمت نیز گفت: توسعه روابط تجاری و اقتصادی با اتحادیه اوراسیا به عنوان یکی از تشکل‌های منطقه ای، مورد توجه مدیریت ارشد دولت بوده و جلسات منظمی در این خصوص با نهادهای مختلف به منظور ایجاد تسهیلاتی برای توسعه روابط برگزار شده است. در سفر اخیر هیئت تجاری به روسیه علاوه بر اینکه فرایند ارتباط با ذینفعان اصلی حوزه صنعت و تجارت روسیه، صورت گرفت؛ حمایت‌هایی نیز در زمینه نقل و انتقال پول، کانال‌های بانکی، بیمه و تضامین قراردادهای تجاری، توسعه ظرفیت‌های حمل و نقل و...انجام شد.

وی همچنین در زمینه کریدور سبز گمرکی گفت: شرکت‌های واجد شرایط را می توان به منظور تسریع ترخیص کالا با حداقل اسناد به سامانه کریدور سبز گمرکی اضافه کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: در توسعه روابط تجاری و صادرات کالا به اتحادیه اوراسیا و روسیه، می توان از مزایای زیادی در برگشت ارز منتفع شد.

پیمان پاک همچنین از حضور پرقدرت شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در نمایشگاه تجهیزات پزشکی مسکو خبر داد و گفت: علاوه بر این در زمینه پوشاک و کیف و کفش نیز با تقاضای 8میلیارد دلاری روسیه روبرو هستیم، در زمینه ماشین آلات و تجهیزات خانگی نیز در این سفر توافقات خوبی با طرف روسی برای جایگزینی کالاهای غربی، کره ای و ژاپنی در بازار روسیه انجام شد؛ در زمینه تجهیزات صنعتی اعم از توربین، کمپرسور و شیرآلات توافقات خوبی شکل گرفته و پروژه‌های همکاری مشترک درنظر گرفته شده است.

وی با تایید این مطلب که 80درصد موانع در حوزه صنعت و تجارت در کشور ما مربوط به مشکلات داخلی است تاکید کرد: با پشتیبانی مجموعه‌های مختلف دولتی، این موانع در حال رفع شدن است و در حال حاضر عدم شناخت فعالان اقتصادی و تجار از بازار روسیه، بی ثباتی قیمت‌ها، مشکلات مربوط به تامین سرمایه درگردش و نقدینگی مهم‌ترین موانع تعاملات تجاری خارجی است که تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی و توجه ویژه به حوزه برندینگ در این زمینه بسیار کارساز خواهد بود، ضمن اینکه دولت نیز تسهیلاتی مانند مشوق‌های صادراتی مختص اتحادیه اوراسیا در نظر گرفته است.

حوزه‌های اقتصادی، گردشگری، مدیریت شهری و علم و فناوری محورهای مورد توجه در روسیه

همچنین مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه اعزام هیئت تجاری، سیاسی اصفهان به روسیه در راستای کمک به اجرایی شدن پیمان‌های ایران با این کشور و تقویت تعاملات تجاری فی مابین صورت گرفت افزود: در این سفر علاوه بر حوزه اقتصادی، بخش‌های گردشگری، مدیریت شهری و علم و فناوری مورد توجه ویژه قرار گرفت.

احسان شهیر افزود: ایجاد سامانه‌هایی برای مشخص شدن نیازهای روسیه و معرفی فعال اقتصادی متناظر با این نیازها یکی از اقداماتی بود که در پیمان نامه‌های منعقد شده میان اصفهان و روسیه مورد توافق قرار گرفت.

بهمن راعی/اصفهان

کدخبر: 851837 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟