چند میگیری ضمانت کنی! / کسب و کار این افراد شکایت و ضمانت در دادگاه است!

به گزارش رکنا ازقزوین؛ حسین رجبی روز پنجشنبه در تشریح جزییات این خبر، اظهار داشت:پدیده شاکیان ، ضامنین و شهود حرفه ای یکی از معضلات پنهان دستگاه قضایی است که موجب بروز مسایل و مشکلات متعددی از جمله ورود آسیب های مادی و معنوی بر افراد بی گناه، تحمیل هزینه های گزاف مالی، ایجاد حس عدم اعتماد به سیستم انتظامی و قضایی می شود.

وی تصریح کرد: زیان بارترین پیامد اینگونه افراد، خدشه دار کردن و کاهش اعتماد عمومی نسبت به دستگاه قضایی، مراجع انتظامی و نهادهای مرتبط است که این موضوع برای دستگاه قضایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

این مقام قضایی ادامه داد: در همین راستا و جهت جلوگیری از تضییع حقوق عامه و حمایت از حقوق شهروندی طرح شناسایی شاکیان کثیرالشکوائیه، ضامنین و شهود حرفه ای و نیز متهمان دارای تعدد پرونده در دادسرای مرکز استان اجرایی و اطلاعات این افراد از سامانه های مرتبط استخراج و در اختیار شعب قرار گرفت تا همکاران قضایی نسبت به اقدامات اینگونه افراد اطلاع و آگاهی داشته باشند تا حقوق افراد بزه دیده توسط آنها مورد تضییع قرار نگیرد.

به گفته دادستان قزوین، براساس اطلاعات کسب شده ۲۴ نفر در دادسرای قزوین اقدام به طرح بیش از یک هزار و ۳۰۰ فقره پرونده و ثبت شکوائیه کرده اند که این میزان بسیار قابل توجه بوده و هزینه های مادی و معنوی زیادی را به شهروندان و دستگاه قضایی وارد می سازد.

رجبی به آمار ضامنین حرفه ای اشاره و اظهار داشت: این افراد هم به طرق مختلف در مراجع قضایی جولان می دهند، که بر اساس اطلاعات جمع آوری شده تنها ۱۶ نفر در شعب تحقیق دادسرا بیش از ۸۰۰ مرتبه ضمانت متهمان را برعهده گرفته اند و در برخی موارد نیز با ضبط عامدانه وثایق خود زمینه فرار متهمان از مجازات را فراهم کرده که از این پس ضمانت این افراد در شعب پذیرفته نخواهد شد.

وی در خصوص متهمان دارای تعدد پرونده نیز یادآور شد: این افراد نیز با اقدامات و ارتکاب جرائم خرد نسبت به شهروندان و اشخاص آسیب پذیر به طور مستمر به عنوان متهم در شعب دادسرا حضور و براساس آمارها ۲۶ نفر تاکنون در بیش از ۹۰۰ فقره پرونده قضایی به عنوان متهم حضور داشته اند و قطعاً از این پس قانون نسبت به این افراد سختگیرانه تر اعمال خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته، این بانک اطلاعاتی به طور مستمرا به روز رسانی خواهد شد و افراد جدید در این حوزه هم تحت رصد قرار گرفته و اطلاعات آنان در اختیار تمامی مراجع قضایی استان قرار می گیرد.

لیلا بیگدلی/قزوین

کدخبر: 853096 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟