سند قبور درباغ رضوان الکترونیکی صادر می شود/ اجازه هیچ‌گونه دفن در منازل شخصی را نمی دهیم/ تبلیغاتی برای پیش فروش قبرنداریم

به گزارش رکنا از اصفهان؛ علی حاجیان، با بیان اینکه در رابطه با فروش قبرهیچ مبلغی اضافه‌تر از موارد مصوب شورای اسلامی شهر از خانواده متوفیان دریافت نمی‌کنیم، گفت: نرخ قبر در قطعه یک حدود ۳۲ میلیون تومان و در قطعه ۹۰ حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، هزینه پیش‌فروش قبر نیز بر این اساس است که ۵۰ درصد پایه قیمت قبر به قیمت اصلی اضافه می‌شود، چنانکه در قطعه یک هزینه پیش‌فروش قبر بالغ بر ۴۸ میلیون‌تومان است. 

وی با بیان اینکه وسعت زمین باغ رضوان ۱۲۰۵ هکتار است که تا کنون ۳۰۵ هکتار از آن استفاده شده است، گفت: باغ رضوان در سه فاز طراحی شده است که فاز نخست شامل قطعه یک تا ۴۵، فاز دو شامل قطعه ۵۰ تا ۶۶ و فاز سوم شامل قطعه ۷۰ تا ۹۰ است.وضعیت فاز سه آرامستان باغ رضوان از منظر فضای سبز خوب نیست، اما درصد بهبود و توسعه آن هستیم.

  توسعه فاز سه باغ رضوان

وی تصریح کرد: طرح توسعه فاز سه و قطعات ۷۰ تا ۹۰ باغ رضوان تا خردادماه سال آینده انجام می‌شود، همچنین طراحی فاز چهارم نیز طراحی و نقشه‌کشی شده است و به‌زودی اجرایی می‌شود.

حاجیان با بیان اینکه توسعه سه هکتار فضای سبز، جلوگیری از دفن ضایعات بیمارستانی، احداث تصفیه‌خانه آب‌های خاکستری سالن تطهیر و تصفیه روزانه شش هزار لیتر آب از اقدامات مهم بود افزود: 13دوربین به ۹۲ دوربین قبلی در آرامستان اضافه شده است. سال گذشته ۳۰۰ سرقت در آرامستان انجام شده بود اما با اقدامات انجام شده امسال این مقدار به ۵۵ سرقت رسیده است.

 وی هوشمندسازی موتورخانه‌ها، تابلوهای برق و تأسیسات را از اقدامات سال جاری عنوان کرد و افزود:با این برنامه ها شاهد ۳۵ درصد کاهش مصرف انرژی برق در سطح باغ رضوان هستیم، همچنین اصلاح شبکه‌ها و نصب کنتورهای هوشمند ۳۲ درصد کاهش در مصرف آب شور و ۵۰ درصد کاهش آب‌های مصرفی در فضای سبز را به به دنبال داشته است.

۲۳هزار قبر سنتی در آرامستان باغ رضوان

وی اضافه کرد:  ایجاد خانه کودک در زمین ۱۰۰ متری جنب سالن تطهیر، تجهیز اتاق بحران، پیش‌بینی ساخت قبور و نصب دو شیر هیدرانت برای شرایط بحرانی، تجهیز خودروی تشییع به صوت قرآن و پرچم ،  ایجاد مانیتورینگ منابع در کل باغ رضوان، تأمین روشنایی معابر، توزیع برق در فاز سوم، ایجاد منبع ۵۰۰ مترمکعبی آب در فاز سه، جدول‌کشی، نصب ایستگاه‌های اتوبوس و خرید و راه‌اندازی ژنراتور با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تأمین برق سالن تطهیررا ازادیگر اقدامات انجام شده دانست .

وی گفت: ۲۳ هزار قبر سنتی در آرامستان باغ رضوان از سال ۶۱ وجود دارد که اگر شهروندان قصد دارند در کنار یکدیگر دفن شوند، ما می‌توانیم این قبور را با قیمت خوب در سه طبقه ایجاد کنیم. 

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در اصفهان ۴۳ آرامستان وجود دارد که تنها ۱۸ مورد از آن‌ها فعال است گفت:روزانه حدود ۲۰ تا ۲۲ متوفی دفن در باغ رضوان صورت می‌گیرد.

وی خبر داد:آرامستان باغ رضوان برای نخستین‌بار پس از ۳۷ سال تعرفه‌های خود را در سایت، اپلیکیشن سازمان و همچنین ورودی این مکان در معرض دید عموم مردم گذاشته است، بر این اساس شفافیت در سازمان آرامستان رقم خورده است.

سازمان آرامستان‌ها هیچ بودجه‌ای از شهرداری نمی گیرد

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان درباره دفن افراد مجهول‌الهویه و دفن خانگی گفت: افراد مجهول همچون دیگر افراد در بین قبور مختلف و حتی به صورت رایگان دفع می‌شوند .اما موضوع آرامستان های خانوادگی در شورای اسلامی شهر اصفهان به صورت کلی رد شد هاست و اجازه هیچ‌گونه دفنی را تحت این عنوان در منازل شخصی نخواهیم داد.

حاجیان با اشاره به اینکه  سازمان آرامستان‌ها هیچ بودجه‌ای از شهرداری دریافت نمی‌کند و هزینه و درآمد برعهده خود سازمان است گفت: طرحی را تحت عنوان قبور همجوار در باغ رضوان برای خانواده‌هایی که تقاضای دفن در کنار یکدیگر را داشتند ارائه دادیم که بر این اساس هر خانواده می‌توانست تنها هفت قبر در کنار یکدیگر را البته با قیمت‌های بالاتر از مصوب خریداری کند که مورد استقبال زیاد شهروندان قرار نگرفت.

رسیدگی به آرامستان های محلی از دغدغه‌های اصلی مدیران این دوره جدید مدیریت شهری است

وی تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، ظرفیت دفن در آرامستان باغ رضوان تا ۵۰ سال آینده وجود دارد، همچنین شش هزار قبر دو طبقه اکنون خالی است.

حاجیان با توضیح اینکه رسیدگی به آرامستان های محلی از دغدغه‌های اصلی این سازمان در دوره جدید است، گفت: در این دوره مدیریت شهری بودجه‌ای در اعتبارات مناطق شهری برای ساماندهی آرامستان های محلی جهت ساماندهی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تبلیغاتی برای فروش قبرنداریم افزود: قیمت‌هایی بالاتر از قیمت‌های روز دفن برای پیش فروش قبور اختصاص می‌دهیم، اما بر اساس قانون، پیش فروش قبور در سازمان آرامستان‌ها بر اساس هزینه‌های آرامستان بوده و فقط برای تأمین بخشی از هزینه‌های جاری آن در هر سال به صورت مجزا امکان‌پذیر است، امسال ۵۶ میلیارد تومان بودجه سازمان از محل پیش فروش قبور بابت هزینه‌های جاری آرامستان تعیین شد .

بهمن راعی/ اصفهان

 

کدخبر: 858621 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟