لرستان استان برتر کشور در تولید ماهیان سردآبی و بچه‌ماهی/ رکودار بیشترین تولید ماهیان خاویاری در بین استان‌های غیر ساحلی هستیم

به گزارش خبرنگار رکنا از لرستان؛ کیارش بیرانوند در جمع خبرنگاران با بیان اینکه لرستان در حوزه ماهیان سردابی و تولید بچه‌ماهی رتبه برتر کشور را در اختیار دارد، اظهار داشت: ما توانایی صادرات این محصولات به عراق را داریم و برنامه‌ریزی‌های لازم نیز جهت تحقق این مهم صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: در همین راستا یک غرفه‌ در نمایشگاه توانمندی‌های صادرات استان در حوزه شیلات، بخصوص اداره کل و چند حوزه مختلف مانند خوراک آبزیان و ماهیان خاویار که فعالیت داریم راه‌اندازی کردیم تا توانمندی‌های خودمان در استان را به نمایش بگذاریم و تیم اقتصادی عراق که در استان بسر می‌برد نیز این ظرفیت‌ها را ببینند.

مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به نزدیکی با مرز عراق جهت صادرات محصولات آبزی به این کشور، افزود: ما می‌توانیم صادر کننده خوبی در حوزه آبزیان به عراق باشیم و حتی در حوزه ماهیان گرمابی که سالانه 2 هزار تن تولید داریم می‌توانیم نیازمندیهای آن‌ها را برطرف کنیم و ارز آوری خوبی برای استان به ارمغان بیاوریم.

بیرانوند تولید ماهیان خاویاری را یکی از ظرفیت‌های بالقوه استان دانست و گفت: ما در سابق یک گرم هم تولید ماهیان خاویاری نداشتیم، اما اداره کل شیلات این ماهی را از یکی از استان‌های ساحلی به استان آورد که خوشبختانه این گونه رشد خیلی خوبی داشت و نشان داد که می‌توانیم در تولید ماهیان خاویاری جایگزین مناسبی برای استان‌های ساحلی خصوصا شمال کشور باشیم.

وی به گسترش تولید ماهیان خاویاری در استان اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به ثبت رکورد خوبی که در تولید داشتیم چند مجوز صادر کردیم که اکنون 5 مزرعه فعال پرورش ماهیان خاویاری در استان وجود دارد و در حال حاضر سالانه 100 تن گوشت و 500 تن خاویار تولید می‌کنیم.

مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به مجتمع بخش خصوصی پرورش ماهیان خاویاری(دکتر جباری و آقای چراغی)، افزود: این مجتمع دارای میزان تولید 600 تن گوشت و 100 کیلوگرم خاویار است و  منبع آبی آن رودخانه سیمره_چاه فلمن می‌باشد و  با وجود 15 متر مکعب منبع آبی بصورت بالقوه امکان پرورش 15000 تن ماهی خاویاری در هر شهرستان وجود دارد.                                                                                           

بیرانوند به مجتمع های آبزی پروری در حال اجرا در استان اشاره کرد و بیان داشت: مجتمع پرورش ماهیان خاویاری رومشکان  با ظرفیت 1500 تن، مجتمع پرورش ماهیان خاویاری درب گنبد با ظرفیت 500 تن که وارد فاز اجرایی گردیده است، مجتمع پرورش ماهیان خاویاری رنگین بان پلدختر با ظرفیت 1500 تن و  مجتمع پرورش ماهیان سردآبی فیروزاباد با ظرفیت 2000 تن را از جمله مهم‌ترین پروژه‌های در حال اجرا مجمتع‌های آبزی‌پروری استان عنوان کرد.

وی از راه‌‌اندازی بازارچه‌های فروش محصولات آبزی در راستای بالابردن سرانه مصرف آبزیان در استان خبر داد و گفت: با توجه به‌ اینکه با تولید 30 هزار تن بیشترین تولید آبزیان را در بین استان‌های غیر ساحلی داریم متاسفانه سرانه مصرف این محصولات پایین است که این بازارچه‌ها جهت دسترسی آسان شهروندان به محصولات شیلاتی و به خصوص بالابردن سرانه مصرف این گونه بزودی راه اندازی خواهد شد.

مهدی زکی پور / لرستان 

کدخبر: 865206 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟