یادمان های شهدا نبایدنیمه کاره رها شود

به گزارش رکنا ازقزوین، ابوالحسن کبیری در جلسه شورای هماهنگی دفاع مقدس قزوین افزود: اگر این توان برای احداث یادمان وجود ندارد و امکان پشتیبانی برای این اقدام نیست از ابتدا این کار صورت نگیرد زیرا اعتبارات استانی مشخص است و نمی شود گفته شود به امید اعتبارات استانی این کار را انجام دادیم، زیرا قرار نیست همه بودجه احداث یادمان ها از اعتبارات استانی تخصیص یابد و اعتبارات استانی در ردیف مشخص می آید و چیزی برای استان باقی نمی ماند و استان نمی تواند به هر جا کمک کند.

  بنابراین از ابتدا مشخص است استان چقدر می تواند کمک کند و باید با مجموعه ها قبل از کار، اتمام حجت شده و تعهد ایجاد شود تا این مشکل ایجاد نشود که این موارد به نوعی بی احترامی است و اگر امکان احداث یادمان نیست از ابتدا شهید به این نقطه برده نشود.  کبیری تصریح کرد: باید شهرداری ها و فرمانداری ها و کمک های مردمی پای کار آیند تا این مشکل پیش نیاید.

وی در خصوص مشکلات یادمان شهد ای گمنام فدک اظهار کرد: در بحث یادمان شهدای گمنام فدک در قزوین با توجه به مشکلاتی که در این منطقه وجود دارد، لازم است هیئت امنای یادمان شهدای گمنام فدک تشکیل شود و با توجه به عضویت شهردار، شورا و فرماندار در این هیئت امنا، این امر به حل مشکلات کمک می کند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین خاطر نشان کرد: البته نباید کار را ساده و سطحی بگیریم، یادمان شهدای گمنام بلندترین یادمان شهداست و نخستین شهدای گمنام استان قزوین در این نقطه تدفین شدند.

وی افزود: باید امکانات لازم برای این نقطه دیده شود چراکه با بودن امکانات و امنیت و آرامش مجموعه های مختلف برنامه های فرهنگی خود را به این نقطه می آورند و برنامه ها فقط در شب و صبح روز جمعه اجرا نشود.

درادامه محمد امیری مقدم مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قزوین گفت: در خصوص آخرین وضعیت یادمان شهدا استان قزوین، تعداد ۸۲ شهید گمنام در ۴۳ نقطه استان داریم که ۳۳ یادمان برای شهدا ساخته شده و ۱۰ یادمان در حال احداث است.

وی عنوان کرد: در شهرستان قزوین ۱۸ نقطه یادمانی و ۳۹ شهید گمنام داریم که ۱۵ نقطه یادمانی تکمیل شده و سه نقطه در دانشگاه فرهنگیان، رازمیان و معراج الشهدا که امسال شهدای گمنام در آن تدفین شده اند، یادمان شان ناتمام بوده و در حال انجام است و درخواست داریم کسانی که متولی امر هستند تا سوم خرداد سال آینده این کار را انجام دهند و با توجه به اینکه بنا بوده ۶ ماهه کار انجام شود ان شالله این اقدام صورت گیرد.

امیری مقدم اعلام کرد: در شهرستان البرز هم هفت نقطه یادمانی و ۱۰ شهید گمنام داریم که ۶ یادمان تکمیل شده و یک مورد در نصرت آباد باقی مانده است.

وی اضافه کرد: در آبیک سه نقطه یادمانی و هفت شهید گمنام داریم که یادمان هر سه نقطه تکمیل است و در تاکستان پنج نقطه یادمانی و هشت شهید گمنام داریم که سه نقطه یادمانی تکمیل است و یادمان ناتمام در ۲ نقطه و در محوطه شهرداری تاکستان و اسفرورین قرار دارد.

وی گفت: برنامه است که در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۵ نقطه در استان به تدفین شهدای گمنام تخصیص داده شود البته در این خصوص باید کمیسیون مرکزی در تهران جلسه داشته و نقاط را تائید کند و بعد از تائید این کمیسیون، نقاط  به ما اعلام می شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قزوین در خصوص مشکلات یادمان شهدای گمنام فدک توضیح داد: نداشتن آب شرب، نبود سرویس بهداشتی، نبود مکان مسقف و مفروش، تعرض حیوانات وحشی، ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی، نداشتن حفاظ پیرامونی و نداشتن متولی و نگهبان ثابت از جمله مشکلات در یادمان شهدای گمنام فدک است.

وی یادآور شد: در سفر ریاست جمهوری به استان قزوین در سال جاری، ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دیده شد که ۴۰ میلیارد تومان اعتبار ملی و ۱۰ میلیارد تومان اعتبار استانی است که تاکنون ۱۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی تخصیص داده شده است. 

 

لیلا بیگدلی/قزوین

 

 

کدخبر: 873567 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟