در سال‌جاری تسهیلات خرید ۲۲۵ دستگاه ادوات کشاورزی به کشاورزان استان پرداخت شده است
حجم ویدیو: 23.22M | مدت زمان ویدیو: 00:06:39

سید عماد شاهرخی در گفت‌و‌گو با خبرنگار رکنا از لرستان با اشاره به پرداخت تسهیلات به کشاورزان جهت خرید ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی، اظهار داشت: ما در این یک‌سال که در دولت سیزدهم مسئولیت را در سازمان جهاد کشاورزی در دست گرفتیم به‌دنبال این بودیم که با یک وفاق و همدلی هم درون مجموعه و هم بیرون مجموعه با سایر دستگاه‌های اجرایی و خصوصا اصحاب رسانه جهشی را در بخش کشاورزی ایجاد کنیم.

وی از جذب ادوات کشاورزی به عنوان یک اقدام خوب در سازمان جهاد کشاورزی استان یاد کرد و گفت: ما سال قبل در بخش جهش تولید در دیم‌ زارها که با ستاد اجرایی فرمان امام به‌طور مشترک انجام دادیم کل ادواتی که از محل این طرح توانستیم جذب کنیم 70 دستگاه بود و در سال‌جاری یکسری جلسات به صورت فشرده با بانک ملی به‌عنوان بانک عامل در حوزه طرح جهش تولید در دیم‌زارها و هم ستاد اجرایی فرمان امام برگزار کردیم و تا امروز که بنده در خدمت شما هستم 225 عدد از ادوات را واریز وجه و جذب کردیم. یعنی تقریباً سه برابر سال قبل از محل جهش تولید در دیم‌زارها توانستیم ادوات را به بخش کشاورزی تزریق کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه هر چقدر این ادوات در بخش کشاورزی تعدادش بیشتر باشد ما به سمت کشاورزی نوین و مکانیزه پیش می‌رویم و می‌توانیم به‌دنبال آن شاهد افزایش تولید باشیم. 

شاهرخی خاطر نشان کرد: از محل خط ویژه مکانیزاسیون که حدود 60 میلیارد تومان سرمایه داشتیم، طی تماسی که با بانک کشاورزی داشتیم تقریباً کل مبلغ‌مان جذب شده‌ است و حتی بانک کشاورزی قول پیگیری برای جذب 1 یا 2 عدد دستگاه اضافه کمباین را نیز به ما داده تا علاوه‌ بر اعتبار استانی، این‌ها را نیز جذب کنیم. 

وی با اشاره به اینکه ما در بحث ادوات یک جهش خیلی خوبی را داشتیم، افزود: اگر به‌همین سمت‌وسو ادامه برویم قطعاً توفیقات خیلی خوبی را بدست خواهیم آورد. البته یک نکته عرض کنم که ما برای اولین‌بار در شهرستان رومشکان توانستیم ادوات کشت مستقیم را ببریم و یک فرهنگ جدید را در بخش کشاورزی شهرستان رومشکان ایجاد کنیم.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان فصل برداشت را از دغدغه‌های اصلی این سازمان دانست و تصریح کرد: چون‌که ما امسال حدود پنج هزار و سیصد هکتار کاملینا کشت کردیم، جهت استحضار لازم است این نکته را بیان کنم که کل کاملینایی که در کشور کشت شده‌ است 13 هزار هکتار می‌باشد، از این 13 هزار هکتار، 5300 هکتار در استان لرستان است یعنی ما رتبه اول کشت کاملینا را با فاصله از سایر استان‌ها داریم و استان کرمانشاه که خودش بنیان‌گذار کشت کاملینا در کشور بوده، امسال 700 هکتار کشت کرده و یکی از دغدغه‌های اصلی ما در بحث خرید و برداشت این کشت بود.

شاهرخی اضافه کرد؛ ما در بحث برداشت با پیش‌بینی بنده با توجه به ساعت کار دستگاه‌ها باید 30 عدد دستگاه داشته باشیم تا بتوانیم بدون مشکل این کار را انجام بدهیم. تابه امروز که بنده در خدمت شما هستم با 20 دستگاه قرارداد بستیم و هر 20 دستگاه آماده است و برای تامین 10 دستگاه دیگر نیز در حال رایزنی با سایر استان‌ها مانند استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی و فارس که سیستم مکانیزاسیون پیشرفته دارند، هستیم. البته توافقات اولیه را انجام دادیم و در حال وارد کردن این دستگاه‌ها می‌باشیم تا با خیال راحت از بحث برداشت این کشت عبور کنیم. 

وی بیان داشت: در بحث خرید کشت با یک شرکت مذاکره کردیم و جلساتش نهایی شده تا به قیمت هر کیلو 26 هزار تومان دانه روغنی کاملینا را از کشاورز خریداری کند که واقعاً با توجه به این رقم، کشت کاملینا یک کشت کاملاً اقتصادی است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه کشت کاملینا مخصوص اراضی دیم است، گفت: ما در اراضی دیم با کشت گندم حدود 800 تا 1000 کیلو برداشت می‌کنیم که اگر حداکثر یعنی 1000 کیلو را در نظر بگیریم و هرکیلو 13 هزار تومن خریداری شود چیزی حدود سیزده میلیون تومان می‌شود، درحالی‌که در کشت کاملینا بین 800 تا 1000 کیلو برداشت با کیلویی 26 هزار تومان ازنظر توجیه اقتصادی دو برابر می‌باشد. علاوه‌ بر توجیه اقتصادی تناوب کشتش نیز برای ما بسیار مهم می‌باشد, چون بدلیل ریشه‌های بلندی که دارد لایه‌های سخت زمین که در زیر خاک به‌وجودآمده است راتجزیه می‌کند و باعث نفوذپذیری آب و مواد مغذی در خاک می‌شود، کلیه کارشناسان معتقدند در سال بعدی که تناوب کشت دانه روغنی صورت بگیرد بعد از آن گندم کشت شود حداقل 20 درصد افزایش تولید در کشتمان را شاهد خواهیم بود.

 شاهرخی با اشاره به اینکه دو بحث خیلی مهم در کشت دانه‌های روغنی وجود دارد، گفت: دو بحث اقتصادی و بحث تناوب کشت، که برای ما بسیار مهم است و امسال استقبال خیلی خوبی از آن شد و اگر امسال را در فصل برداشت به‌خوبی بگذرانیم کشاورزان ما در سال آینده استقبال بهتری در بحث کشت دانه‌های روغنی خواهند داشت.

مهدی زکی پور / لرستان

کدخبر: 877074 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟