افزایش سالانه ۸ تا ۹ درصد پرونده‌های قضایی /صلح و سازش ۹۹ فقره پرونده قتل عمد در استان

به گزارش رکنا از لرستان؛ محمد رزم امروز دوشنبه در آئین تحلیف نخستین دوره داوران حرفه‌ای لرستان همزمان با سراسر کشور، اظهار داشت: مراسم تحلیف عموماً بنا به حساسیت شغلی و برای حرفه‌های خاصی از جمله داوری انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: عدالت از صفات بارز قاضی شناخته شده و از این جهت باید در برقراری عدالت در داوری‌ها کوشید.

رئیس کل دادگستری لرستان با بیان اینکه حل و فصل اختلاف‌ها از طریق داوری دارای جایگاه قانونی است، افزود: قضات دارای حداقل ۱۰ سال سابقه کاری و دارای اشراف بر مسائل مختلف قضائی و آئین دادرسی مدنی، در امور داوری کمک خوبی برای دستگاه قضائی و حل و فصل اختلافات هستند.

رزم، داوری را از شیوه‌های خوب حل اختلاف در بین افراد دانست و گفت: یکی از معضل‌های امروز حجم بالای پرونده‌های ورودی محاکم است که با توجه به کمبود کادر انسانی و امکانات هر ساله یک سیر صعودی را نیز طی می‌کند.

وی بیان داشت: در بررسی‌های انجام شده، هر ساله بین هشت تا ۹ درصد به حجم پرونده‌های وروری اضافه می‌شود، حال اینکه به همین میزان نیز باید به امکانات و تجهیزات افزوده شود که با توجه به منابع و اعتبارات دولتی این امکان فراهم نیست.

رئیس کل دادگستری لرستان بر لزوم فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن داوری در جامعه تاکید کرد و گفت: مردم اگر با این موضوع آشنا شوند قطعاً اختلافات در خارج از محاکم بررسی و از ورود پرونده‌ها به دادگستری ممانعت می‌شود.

رزم بیان داشت: در سه سال گذشته با استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف تعداد ۹۹ فقره پرونده قتل عمدی در سطح استان منجر به صلح و سازش شده است.

رزم با بیان اینکه انتخاب داور به انتخاب اصحاب دعوا است، افزود: این مورد از امتیازات بالای موضوع داوری است.

 

مهدی زکی پور / لرستان

کدخبر: 883825 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟