حقابه مرزی را جدا از مسائل سیاسی پیگیری می‌کنیم

به گزارش رکنا از اردبیل، مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک شرکت منابع آب ایران گفت: با توجه به سه عامل تغییرات گسترده اقلیمی و خشکسالی، افزایش تقاضا برای آب به جهت افزایش جمعیت و ساخت و ساز‌های بالادست توسط دولت‌های همجوار در رودخانه‌های مرزی، تلاش برای دسترسی و بهره‌برداری بیشتر از آب‌های مشترک از سوی کشور‌های ذی‌نفع رو به افزایش است.

جبار وطن فدا با بیان اینکه از گذشته آب همواره یک عنصر کلیدی در سیاست خارجی کشور‌ها بوده است، افزود: بحران‌های آبی معضلاتی فراملی هستند و برون‌رفت از آن‌ها نیز نیازمند عزم فراملی و همکاری کشور‌های مشترک‌المنافع در قالب کنوانسیون‌های مشترک و چندجانبه است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مدل‌های بهره‌برداری گذشته پاسخگوی نیاز‌های فعلی کشور‌های مشترک‌المنافع نبوده و نیازمند تنظیم سازوکار‌های بین‌المللی در بحران‌های آبی هستیم، گفت: باید به حق و حقوق همه ذی‌نفعان و نیز اصل مسئولیت مشترک و متفاوت کشور‌ها توجه داشته باشیم.

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک شرکت منابع آب ایران تصریح کرد: آب همواره منشاء اختلاف بوده و اکنون در تلاش هستیم با استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی و همکاری کشور‌های ذی‌نفع پایین دست به یک برنامه و معاهده با کشور‌های مشترک‌المنافع رود ارس دست یابیم.

وطن فدا اضافه کرد: کمبود آب در سطح جهانی و منطقه‌ای، تمایلات سیاسی و اقتصادی خاصی را در مناسبات بین‌المللی شکل داده که می‌تواند به‌عنوان کانون‌های بالقوه بحران برای آینده باشد و جلوگیری از این بحران نیازمند همکاری‌های جدی بین کشور‌های منطقه در توافقات بین‌المللی است.

وی خاطرنشان کرد: طی روز‌های آینده در قالب هیاتی متشکل از مدیران شرکت آب منطقه‌ای و کشور‌های مشترک‌المنافع پایین‌دست رود ارس، در راستای هماهنگی‌های بیشتر جهت رسیدن به نقطه نظر مشترک با هیات آذربایجانی دیدار و گفتگو خواهیم کرد.

 

کدخبر: 900555 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟