اصلاح مرز تعارضات مردم روستای شیخ شبان با منطقه شیدا نهایی شد

به گزارش رکنا از چهارمحال و بختیاری :

 سعید یوسف‌پور گفت: در سال گذشته سیل و برف آسیب‌های شدیدی به محیط زیست استان وارد کرده بطوریکه تعدادی از حیات‌ وحش تلف شدند و ۱۸ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های محیط زیست استان وارد شد.

وی افزود:  رشته کوه زردکوه که دارای منابع آبی فراوانی است و مولد آب رودخانه های کارون ، دز و ... در استان می باشد و نیز دارای تنوع زیستی بالایی است به عنوان منطقه حفاظت شده حفاظت می شود و  در آینده به عنوان اثر ملی طبیعی ثبت جهانی خواهد شد. 

مدیر کل محیط زیست استان در مورد حیات وحش گفت: با توجه به دانشکده های دامپزشکی تفاهم‌نامه ای منعقد شده  تا رشته دیپلمای دامپزشکی حیات وحش در استان ایجاد شود.

وی افزود : پدیده شکار شب در استان وجود دارد که از سال گذشته اقدامات فوریتی انجام شد و  دو دستگاه دوربین دید در شب خریداری گردیده و با همکاری نیروی انتظامی کنترل صورت گرفته و اکنون این پدیده کاهش یافته و در آینده به صفر می رسد.  و  تاکنون ۳۹۳ مورد تخلفات شکار و صید وجود داشته که ۵۳۰ نفر به دستگاه قضایی معرفی شدند ۱۹۱ مورد پرونده تشکیل شده و در حال رسیدگی در محاکم قضایی می باشد . 

یوسف‌پور گفت : برای حفظ گونه های غاز پیشانی سفید کوچک، پلنگ ایرانی و خرس قهوه‌ای در استان روی آنها عمل انجام داده شده است و همچنین برای گونه‌های گیاهی در معرض خطر مانند مرزه کلاری و زنیان پیرکوه که منحصر به فرد می باشند نیز وارد شده ایم. و برای کنترل بیماریهای حیات وحش  واکسیناسیون آنها به موقع انجام شده و نیز در  تنگ صیاد از چرای زود هنگام و چرای مازاد دام جلوگیری شده است . 

وی افزود : اصلاح مرز تعارضات مردم روستای شیخ شبان با منطقه شیدا نهایی شده و همچنین مطالعات تنگ صیاد نیز  نهایی شده و آموزش جوامع محلی شروع گردیده تا برخی تعارضات که منجر به تلفات حیات وحش  میگردد کم شود که  در همین رابطه در سال گذشته شش مورد تلفات خرس قهوه‌ای را رویت شده بود .

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری تصریح نمود که جهت تعمیرات موزه تاریخ طبیعی استان تاکنون  دو میلیارد تومان اختصاص داده شده است .

پریسا مصیبی دهکردی، چهارمحال و بختیاری 

کدخبر: 901891 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟