رتبه اول لرستان در  در زمینه یک‌پارچه سازی اراضی در سال 1401/  اراضی کشاورزی بیش از 14 میلیارد تومان بر اثر آتش سوزی خسارت دیده است

به گزارش رکنا از لرستان:سید عماد شاهرخی در نشست سه شنبه های خبری در سالن آمفی تئاتر استانداری اظهار کرد: با توجه به اینکه عمده اراضی کشاورزی لرستان دیم است، طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان اجرا شده که ارزیابی آن به عهده ستاد اجرایی فرمان امام(ره) می باشد.

وی افزود: ۳۵۰ هزار هکتار از دیم‌زارهای استان با هدف رفتن به سمت کشاورزی نوین و افزایش تولید ،زیر پوشش طرح جهش تولید است که دراین زمینه لرستان در بین ۱۵ استان کشور مقام چهاردهم را کسب کرده و در سال زراعی ماقبل امسال نیز در بین ۲۱ استان مقام سوم را کسب کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت : ۷۴ دستگاه ادوات کشاورزی در سال زراعی قبل در طرح جهش تولید خریداری شده و امسال این میزان به ۲۳۴ یعنی بیش از سه برابر رسیده که با در اختیار گذاشتن تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی و آورده کشاورز این مهم تحقق پیدا کرده است.

وی افزود: استان لرستان در ضریب مکانیزاسیون مشکل ندارد اما در زمینه مکانیزاسیون ادوات برای رفتن به سمت کشاورزی حفاظتی دچار مشکل است زیرا باید این ادوات برای این موضوع با در نظر داشتن جوانب وفواید طرح از جمله غنی‌سازی خاک موجود باشد.

شاهرخی یادآورشد:با توجه به پراکنش بارندگی خوب و تجربیات به‌دست‌آمده ، وضعیت تولید نسبت به سال‌های گذشته در سال جاری بهتر بوده و تولید افزایش داشته است.

وی افزود: دانه های روغنی در طرح جهش تولید در دیم‌زارها،از جمله حدود پنج هزار و ۲۵۰ هزار کاملینا کشت شده که این گیاهان به جهت ریشه بلندی که دارند موجب تبدیل مواد آلی و غنی سازی خاک شده و در تناوب کشت ،موجب کاهش بیماری ها و آفت ها و غنای خاک می شوند که این امر تولید را افزایش می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: افزایش کشت گیاهان دارویی از ۶ هزار هکتار به حداقل ۱۰ هزار هکتار با توجه به ظرفیت‌های استان به ویژه در بخش دیم به وسیله کشت گل محمدی ،زعفران ،گشنیز ، اسطوخودوس و سایر گیاهان دارویی از جمله اهداف و اولویت‌های جهاد کشاورزی استان است.

وی افزود: ضریب دانش فنی در بخش کشاورزی در استان به شدت پایین بوده و اکنون حدود ۴ می باشد که برای تحول و افزایش بهره وری در این زمینه ، تنها راه افزایش ضریب فنی است که نتیجه یافته ها و مطالعات آن باید در سطح مزارع خود را نشان دهد.

شاهرخی یادآورشد: یکپارچه سازی اراضی یکی از مهم‌ترین راه‌ها در زمینه افزایش تولید وبهره وری است که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و درآمد کشاورز را حداقل چهار برابر افزایش می دهد.

وی افزود:بنابراین به مدیران شهرستانی ابلاغ شده که در سال ۱۴۰۲ در هر شهرستان حداقل یک مجموعه یا سایت یکپارچه سازی جهت ایجاد تحول در کشاورزی و مکانیزه شدن آن وجلوگیری از خرد شدن اراضی در شهرستان خود ایجاد کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت :استان در سال ۱۴۰۱ در زمینه یک‌پارچه سازی رتبه اول در کشور را کسب کرده و ۲۵ سند به مساحت ۲۶۹ هکتار  و چهار طرح به مساحت ۳۲۰ گذار در شهرستان ازنا و الیگودرز یکپارچه شده است.

وی افزود:جهاد کشاورزی لرستان برای جلوگیری از آتش سوزی هر کار که لازم باشد را انجام داده اسامی و تعدادی از افراد متخلف را  به محیط زیست معرفی کرده که  جهت اعمال قانون به دادگاه تحویل واده شدند.

شاهرخی یادآورشد: تا کنون ۱۴۶ اراضی کشاورزی در اثر آتش سوزی خسارت دیده که ۱۴.۷ دهم میلیارد تومان می باشد و آتش سوزی ها در مراکز ۲۴ هکتار معادل ۷۰۰ میلیون تومان خسارت می باشد. 

وی افزود: بیشترین کاربرد در اطفاء حریق در دمندها است که برای خرید آن جهاد کشاورزی استان پیگیر شده که در صورت تخصیص اعتبار تهیه خواهد شد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت :طرح الگوی کشت به شدت مورد تاکید استاندار لرستان و شورای حفاظت منابع و توزیع منابع آب است و بر اساس ظرفیت های موجود در هر منطقه می‌باشد که دراین زمینه کشیدن آب از منابع زیرزمینی، انتقال آب به اراضی دیم و حضور کشاورزان مهاجر به استان ممنوع بوده و با آن از طریق دستگاه قضا برخورد می شود.

وی افزود: آب‌یاری مکانیزه ،استفاده از نوار طیف و روش های نوین آبیاری و کشت سیب زمینی زمستانه اولویت وزارت جهاد کشاورزی است چرا که بیشتر آب آن از طریق آب باران تامین می‌شود.

شاهرخی یادآورشد: کشت ۲ ردیفه حبوبات و تعبیه نوار طیف آبیاری طرح جدیدی در راستای استفاده از روش های نوین و الگوی کشت است که ۷۰ درصد صرفه جویی آب در آن وجود دارد و از اولویت‌های جهاد کشاورزی است.

مهدی زکی پور/ لرستان

کدخبر: 902512 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟