پیشرفت در بخش صنعت اصفهان شیب خوبی گرفته است / ایران تیرماه امسال به طور رسمی به پیمان شانگهای می‌پیوندد

به گزارشش رکنا از اصفهان؛  امیرحسین کمیلی، در نشست خبری  که به مناسبت روزگرامیداشت صنعت و معدن برگزار شد درباره تأمین برق در صنایع  سیمان استان گفت: اگر التهاب و نوسانی در این بخش ایجاد شده، جنبه روانی و دلال‌بازی داشته است و ارتباطی به موضوع برق ندارد.لذا مردم با مصرف درست می توانند دولت را در تأمین برق همه بخش‌ها به‌ویژه صنایع یاری کنند.

 امیر حسین کمیلی افزود: هم‌اکنون ۱۱ هزار مگاوات ناترازی برق در کشور داریم که هزار مگاوات آن مربوط به اصفهان است. در حال حاضر تأمین ۳ هزار مگاوات از این ناترازی را اصفهان تقبل کرده است. بخشی از تأمین این برق توسط شرکت‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه تقبل شده است و بخش دیگری توسط سایر صنایع انجام خواهد شد.

وی افزود: تولید انرژی در کشورمان کم نیست اما مصرف نادرست انرژی باعث بروز مشکلاتی می‌شود که هر از گاه اخبار آن را از رسانه‌ها می‌شنویم.

وی با اشار ه بیه اینکه رشد بخش صنعت کشور در سال ۱۴۰۰، ۳.۱ درصد بوده و این عدد در سال گذشته به ۷.۷ درصد رسیده است افزود:  پیشرفت در بخش صنعت شیب خوبی گرفته است و در اکثر بخش‌های صنعتی و معدنی شاهد رشد بوده‌ایم، هر چند در مواردی هم شاهد رشد منفی هستیم.

کمیلی درخصوص آمار و ارقام صادرات و گمرکات استان اصفهان افزود: در سال ۱۴۰۱ آمار صادرات دو میلیون و ۳۸۵ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۳۱ میلیون و ۲۸۹ دلار بوده که ۱۱ درصد رشد حجمی و ۱۳ درصد رشد اعتباری به نسبت سال قبل از آن داشته است.

فعالیت معدن نقره عباس آباد فعلا رد شده است

به گفته این مسئول، در سال گذشته ۸۱۳ قلم کالا از اصفهان به کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه ایران صادر شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ادامه داد: برقراری ارتباط با کشورهای مختلف در دولت سیزدهم در رونق بخشیدن و تقویت بخش صنعت در این مدت بسیار مؤثر بوده است. نگاه ما به روابط اقتصادی هم یک نگاه صادرات‌محور است.

وی تاکید کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز ۳۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن استان اصفهان اختصاص داده شده است.

 مدیرکل صنعت، معدن، تجارت اصفهان در خصوص معدن نقره عباس آباد، گفت: این معدن بسیار قدیمی است و موضوع آن در سطح استان مطرح و از نظر محیط زیست رد شده و اگر مجموعه استان با شرایط خاص به جمع‌بندی برسند، می‌تواند فعالیت کند.

ایران تیرماه امسال به طور رسمی به پیمان شانگ‌های می‌پیوندد

کمیلی با بیان اینکه روابط ما با کشورهای همسایه ۱۰۰ درصد بهبود یافته است، افزود: باید توجه داشت که ایران تیرماه امسال به طور رسمی به پیمان شانگ‌های می‌پیوندد و این برای کشور مزیت است و نگاه ما در حوزه اقتصادی، صادراتی است.

کمیلی با بیان اینکه مولد سازی اموال دولتی قانون بسیار خوبی است و باید اجرا شود، تصریح کرد: مولد سازی موضوع جدیدی نیست و سال‌ها مطرح بوده و باید اجرا می‌شده و این در حالی است که ما سرمایه‌های راکدی در بخش دولتی داریم که سالهاست بلااستفاده است.

وی گفت: هدف این قانون تبدیل مازادها به احسن است و استفاده آنها در پروژه‌هایی که سالهاست معطل مانده است زیرا هزینه‌ها بالاتر رفته و با بودجه‌های عمرانی نمی‌توانند جبران کننده پروژه‌ها باشند.

منطقه ویژه  اقتصادی شرق اصفهان  

 رئیس خانه صنعت و معدن ایران نیز با اشاره به اینکه وضعیت صنایع اصفهان رو به بهبودی است  گفت:  اگردولت  زیرساخت‌های مورد نیاز را برای جامعه صنعتی فراهم می‌کرد این پیشرفت‌ها بیشتر بود و با وجود کمبودها در زمستان و تابستان و هزینه زمین برای احداث و سایر محدودیت‌های آب و برق، این رشد محقق شده است.

سید عبدالوهاب سهل آبادی،افزود: در شرایط بسیار سخت اقتصادی کوچکترین ریزشی در بخش کارگری و صنعت مشاهده نشده است و بابت آن به خود می‌بالیم.

رئیس خانه صمت اصفهان اضافه کرد: اتفاقات بسیاری برای منطقه ویژه در شرق اصفهان افتاده است و واگذاری زمین و نامه‌های اداری و‌ منابع طبیعی آن رفع شده و در مسیر عملیاتی شدن است.

وی تصریح کرد: بزرگترین چالش کمبود نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی است که به دنبال آن سرمایه در گردش واحدهای صنعتی کاهش پیدا می‌کند و تسهیلاتی که به دست آن‌ها می‌رسد هزینه‌بر است و از نظر انرژی نباید شرایط به اینجا برسد

سود ۲۷ درصدی تسهیلات بانکی در اصفهان! 

رئیس خانه صنعت و معدن ایران گفت: بانک در ظاهر تسهیلات را ۱۸ درصد اعطا می‌کند اما در عمل تا حدود ۲۷ درصد سود از صنعتگر می‌گیرد که دولت باید به صورت جدی به این موضوع ورود و مشکل را حل کند.

وی چالش اصلی تولیدکنندگان و صنعتگران را نوسانات نرخ ارز و نرخ سود بالای تسهیلات بانکی دانست و افزود: بانک در ظاهر تسهیلات را ۱۸ درصد اعطا می‌کند اما در عمل تا حدود ۲۷ درصد سود از صنعتگر می‌گیرد که دولت باید به صورت جدی به این موضوع ورود و مشکل را حل کند.

سهل‌آبادی با اشاره به انعقاد قرارداد بین خانه صنعت و اداره کل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: طبق این قرارداد افراد باید در کلاس‌ها شرکت کنند و همزمان در کارخانه‌های و واحدهای صنعتی در کنار استادکاران حضور پیدا کنند تا علاوه بر گرفتن مجوز رسمی از فنی و حرفه‌ای، با فضای کار صنعتی هم آشنا شوند.

بهمن راعی / اصفهان

کدخبر: 906020 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟