میز تخصصی گردشگری روستایی و عشایری در لرستان تشکیل می‌شود

به گزارش رکنا از لرستان؛ هوشنگ نورمحمدی از تشکیل میز تخصصی گردشگری عشایری در استان لرستان خبر دادو گفت در زمینه گردشگری عشایری در استان لرستان در مناطق ییلاقی و قشلاقی مستعد شناسایی شده است.

مدیرکل امور عشایری لرستان، بیان داشت: این نوع گردشگری به‌صورت بوم‌گردی و گردشگری جامعه عشایری است که شیوه زندگی، آداب‌ورسوم و فرهنگ عشایر، کوچ، طبیعت بکر و جاذبه‌های طبیعی، موسیقی، پوشاک، غذاهای محلی، تولیدات دامی و فرآورده‌های لبنی سالم و طبیعی، صنایع‌دستی، گیاهان دارویی و صنعتی و خوراکی موجود در محیط زندگی عشایر که می‌تواند الهام‌بخش فعالیت‌های اقتصادی پایدار و زمینه‌ساز اشتغال مولد و جذب گردشگر و افزایش درآمد خانوارهای عشایری استان باشد، موردتوجه قرار می‌گیرد.

مدیرکل امور عشایری لرستان در ادامه از مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان برای نگاه مثبت نسبت به گسترش گردشگری عشایری تقدیر کرد و گفت: یکی از راه‌های ایجاد تنوع در معیشت عشایر، ایجاد گردشگری عشایری است.

نورمحمدی با اشاره به اینکه میزهای تخصصی گردشگری و صنایع‌دستی راه‌اندازی می‌شود، افزود: برای کمک به عشایر و حفظ و صیانت از اشتغال آن‌ها گردشگری و بوم‌گردی در مناطق عشایری راه‌اندازی شده است. در این زمینه سازمان عشایر ایران نیز همین سیاست‌ها را دنبال می‌کند.

عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان نیز دراین‌رابطه، اظهار داشت: لرستان یکی از استان‌های پایلوت کشور برای ایجاد میز تخصصی گردشگری روستایی و عشایری است که توسط سازمان امور عشایر کشور به‌منظور اجرای این طرح معرفی شده است.

وی با بیان اینکه لرستان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی برای ایجاد جاذبه‌های گردشگری در این حوزه دارد، افزود: پیشینه و سبک زندگی عشایر و روستاییان استان لرستان در نوع خود کم‌نظیر و حائز اهمیت است و دراین‌خصوص نیز کاوش‌های باستان‌شناسی و تحقیقات علمی نیز صورت‌گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، افزود: در این راستا اقدامات اولیه برای تشکیل میز تخصصی گردشگری روستایی و عشایری استان صورت‌گرفته و دعوت‌نامه برای دستگاه‌های همکار برای معرفی نماینده خود به میراث‌فرهنگی لرستان، ارسال شده و در روزهای آینده نیز تفاهم‌نامه ایجاد میز تخصصی گردشگری روستایی و عشایری، بین اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره کل امور عشایر استان، منعقد خواهد شد.

 

مهدی زکی پور / لرستان

کدخبر: 914139 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟