سازمان های مردم نهاد در کنار مجموعه مدیریت شهری باشند/ وجود سمن‌ها بازدارنده است

به گزارش خبرنگار رکنا از کرمانشاه، نشست تخصصی سمن‌ها با مجموعه مدیریت شهری کرمانشاه بمناسبت سالروز تشکیل سازمان های مردم نهاد، با حضور شهردار کرمانشاه، رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، مشاور و مدیرکل امور بانوان استانداری، معاون فرماندار شهرستان کرمانشاه، معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان، معاون بهزیستی استان، اعضای شورای اسلامی شهر، مسولین و اعضای فعال سازمان های مردم نهاد و اصحاب رسانه ازسوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه در سالن قصرشیرین هتل پارسیان برگزار شد.

دکتر نادر نوروزی شهردار کرمانشاه در این نشست با ابراز خرسندی از تشکیل چنین نشستی اظهار نمود: تشکل های مختلفی با کارکردهای متفاوت وجود دارد که نقش هر یک از آنان در جامعه مهم است.

وی افزود: وقتی جمعی با هدف فرهنگی و اجتماعی گرد یک‌دیگر می‌آیند، سازمان های مردم نهاد شکل می‌گیرد که کارکرد آن با تشکلی همچون اتاق اصناف با نگاه اقتصادی و احزاب با نگاه سیاسی متفاوت و البته بسیار مهم است.

IMG_20230816_210524_368

نوروزی با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد در ایران سابقه طولانی ندارند، تصریح کرد: یکی از اشکالات جامعه این است که نقش سازمان های مردم نهاد تاکنون دیده و توجهی به آن نشده است که البته این سازمان ها طی دهه‌های اخیر درحال دیده شدن هستند.

وی با بیان اینکه مجموعه مدیریت شهری با تشکیل این جلسه حامل پیام حمایت از تشکل های اجتماعی است گفت: سازمان های مردم نهاد در سه حوزه نقش آفرینی دارند که حوزه اول مربوط به برنامه ریزی و هدف گذاری است.

IMG_20230816_210511_720

شهردار کلانشهر کرمانشاه، حوزه دوم فعالیت سازمان های مردم نهاد را نظارت دانست و بیان کرد: در کشور های مختلف عملکرد نهادها توسط چنین تشکل های نظارت می‌شود اما در کشور ما نهادهای مختلفی درحال بازرسی و نظارت اند که لازم است نهادهای اجتماعی نیز حضوری فعال داشته باشند هرچند که نوع فعالیت شهرداری ها به گونه ای است که روزانه در زیر ذره بین مردم قرار داریم.

نوروزی ادامه داد: بخش سوم، مشارکت در اجرای برنامه هاست که این موضوع در کشور ما فرهنگ سازی نشده است چراکه بخش مهمی از اجرای برنامه‌های مدیریت شهری به خود مردم باز می‌گردد.

وی در پایان گفت: آمادگی آن را داریم که با سازمان های مردم نهاد در سه محور ذکر شده همکاری و فعالیت داشته باشیم.

شش سرای محله در کرمانشاه ایجاد خواهد شد/ وجود سمن‌ها بازدارنده است

دکتر ایمان درخشی سرپرست سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه نیز در این نشست اظهار کرد: فلسفه وجودی سازمان های مردم نهاد در کنار دولت بودن در راستای رفع مشکلات مردم است.

IMG_20230816_210434_696

وی با بیان اینکه شهرداری ها نیز از این موضوع مستثنی نیستند افزود: حضور سازمان های مردم نهاد در کنار مجموعه مدیریت شهری باعث رشد فرهنگی و اجتماعی خواهد شد.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه با تاکید بر اینکه با برگزاری این نشست قصد داریم پیام همراهی و همکاری را اعلام کنیم تصریح کرد: بی‌شک وجود سمن ها بازدارنده است و باعث کاهش بزه اجتماعی خواهند شد.

درخشی با بیان اینکه انتقال خواسته های مردمی به مجموعه مدیریت شهری باعث رشد خواهد شد چراکه از لایه های دیگر شهر مطلع خواهیم بود گفت: برنامه ریزی برای آینده مدیریت شهری با همراهی و همکاری سازمان های مردم نهاد می‌تواند نقطه آغازی برای این تعاملات باشد.

وی با بیان اینکه وظیفه شهرداری ها فقط مسائل فیزیکی و خدماتی نیست ادامه داد: به جرأت می‌توان گفت که ۵۰ درصد وظایف شهرداری ها، موضوعات فرهنگی اجتماعی است، لذا از حضور سمن ها به بهترین شکل ممکن در این مسیر استفاده خواهیم کرد.

IMG_20230816_210459_814

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه در پایان از ارسال مصوبه ای به شورای اسلامی شهر برای ایجاد شش سرای محله خبر داد که مدیریت آن برعهده سازمان های مردم نهاد خواهد بود.

گفتنی است در این نشست که بمدت چهار ساعت بطول انجامید، علاوه بر برگزاری کارگاه آموزشی، دکتر نوروزی شهردار کرمانشاه پاسخگوی سوالات و پذیرای پیشنهادات مسئولین سازمان های مردم نهاد و اصحاب رسانه در حوزه های مختلف مدیریت شهری بود.

نازی حاجی علی اکبری/ کرمانشاه

کدخبر: 920015 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟