دانش آموزان در ترویج فرهنگ صحیح مصرف انرژی نقش آفرین باشند
به گزارش رکنا ازقزوین؛ ابوالفضل موتابها مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در جمع دانش‌آموزان مدارس تهران و قزوین اظهارداشت: دانش آموزان فرهنگ صحیح مصرف را از خانواده خود می‌آموزند لذا از آنها انتظار داریم نماینده مجموعه نیروگاه در نهادینه ‌کردن رعایت مصرف برق درساعات اوج مصرف باشند.
موتابها بیان کرد: دانش‌آموزان می توانند ضمن‌ صرفه‌جویی در مصرف انرژی الکتریکی و ترویج  این فرهنگ مهم در فصل گرما به ‌خصوص در ساعت‌های اوج مصرف (از ساعت ۱۲ الی  ۱۷ ) و (۲۰ تا ۲۳ شب) خانواده‌ها را با موضوع استفاده نکردن از وسایل و تجهیزات برقی پرمصرف در این ساعات آشنا کنند.

وی تصریح کرد: در فصل تابستان و گرما استفاده از تجهیزات سرمایشی، مانند کولرهای آبی، گازی در منازل، ادارات، شرکت‌ها به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و همین عامل‌ موجب چالش و فشار مضاعف برق در شبکه سراسری و متعاقب آن به وجود آمدن قطعی‌های مکرر برق می‌شود که امسال هم همانند سال گذشته با همکاری مشترکان تاکنون با قطع برق مشترکان خانگی مواجه نشدیم.

این مسئول گفت: وابستگی صنایع به انرژی الکتریکی بیانگر اهمیت این موضوع است و در این میان سختی روند تولید انرژی برق در نیروگاه‌های حرارتی و هزینه‌های بسیار زیاد فرآیند تولید ایجاب می کند در مصرف دقت کنیم.

موتابها در هنگام بازدید دانش آموزان از فعالیتهای تولید برق اظهارداشت: نیروگاه شهید رجایی با  ۱۳ واحد بخاری و سیکل ترکیبی و در مجموع دارای ظرفیت تولید نامی ۲۰۴۲ مگاوات انرژی است که اولین واحد آن در سال ۱۳۷۱ و آخرین واحد در سال ۱۳۸۰ وارد مدار تولید شده است.

نیروگاه 3

رئیس هیئت مدیره نیروگاه شهید رجایی با اشاره به جایگاه صنعت برق ایران در جهان بیان کرد: ایران با تولید بیش از ۳۶۰ میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی، در رتبه یازدهم جهان قرار دارد و این جایگاه، بیانگر توسعه صنعت استراتژیک برق در ایران است. 

وی افزود: نیروگاه شهید رجایی یکی از نیروگاه‌های مهم و کلیدی تولیدکننده برق کشور است که بیش از ۳ و نیم درصد برق کل کشور را تأمین می‌کند‌. 

موتابها‌ یادآورشد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، ظرفیت تولید برق در کشور، نزدیک به ۱۳ برابر شده که این میزان از رشد، بیانگر توسعه همه جانبه در این صنعت است.

مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی اضافه کرد: با توجه به اهمیت صنعت برق در رشد اقتصادی و ضرورت خوداتکایی در تأمین نیاز‌های داخلی در این حوزه، توانسته‌ایم به دانش ساخت نیروگاه دست یابیم و نمونه‌هایی از این نیروگاه‌ها در نقاط مختلف کشور با تلاش متخصصان داخلی، تولید، نصب و راه‌اندازی شده است.

دانش آموزان بازدیدکننده در ادامه با حضور‌ در اتاق فرمان نیروگاه بخار و سیکل ترکیبی، سالن توربین، برج خنک کننده نیروگاه بخار،  با توضیحات کارشناسان با فعالیتهای این نیروگاه آشنا شدند.

در این برنامه تعداد 300 نفر دانش آموز منتخب مدارس تهران و قزوین حضور داشتند.

منبع:روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی

لیلا بیگدلی/قزوین

کدخبر: 921947 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟