اجرای طرح فراز انگور در استان سمنان

به گزارش رکنا از سمنان،  مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: طرح فراز ازسال ۱۴۰۰ در کشور شروع شده و امسال نیز طبق برنامه هفتم توسعه طرح فراز باید در صد هکتار از باغ‌های انگور استان اجرایی شود که تاکنون در ۶۱ هکتار اجرایی شده است.

مهدی قراییان با اشاره به اینکه پنج هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیر کشت انگور و  بخش عمده ای از آن در شاهرود است گفت: طرح فراز با بکارگیری سیستم تربیت تاک به شیوه‌های داربستی و روسیمی و پاچراغی اجرا می شود.

وی افزود: با اجرای طرح فراز انگور در استان سمنان علاوه بر تبدیل باغ‌های درجه دو و سه به تاکستان‌های درجه یک با بهره وری بالا و افزایش کمی و کیفی قابل توجه محصول انگور و تولید محصولات درجه یک، مصرف آب  تا ۳۵ درصد و مصرف کود و سموم وآفت کش‌ها بطور چشمگیر کاهش و نوردهی به محصولات باغ‌ها افزایش می‌یابد.

11126896_387

به گفته قراییان افزایش چشمگیر بهره وری محصول انگور از مرحله تولید تا ورود به بازار مصرف، ذخیره سازی و صادرات و فراوری در صنایع تبدیلی از دیگر مزایای اجرای طرح فراز انگوردر استان سمنان است.

میانگین عملکرد در واحد سطح محصول انگور در استان سمنان  ۳۵ تن در هکتارو در کشور ۲۰ تن در هکتار است که بااجرای طرح فراز این میزان تا بیش از چهار برابر هم افزوده می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد شکاورزی استان سمنان گفت: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۲۲ تن انگور از باغ‌های استان برداشت شود که از این رقم ۹۰ هزار تن به مصرف تازه خوری و صادرات تا ۲۰ هزار تن تحویل کارخانجات کنسانتره و فراوری و تا ۳۰ هزار تن در سردخانه نگهداری می شود.

سمیه قاسمی/سمنان

کدخبر: 924256 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟