شبکه سازی برای گسترش و کاربردی بودن علم ضروری است

به گزارش رکنا از اصفهان؛شامگاه دهم مهرماه دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در آیین اختتامیه جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) ، گفت: در یک شب مبارک و در یک شهر زیبا افتخار داریم خدمت دانشمندان جهان اسلام باشیم.

وی ادامه داد: در شب میلاد رسول مهربانی، دانایی، توانایی و عشق افتخار داریم این جشن بزرگ که پنجمین آیین جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) است را به میزبانی اصفهان زیبا و سرافراز برگزار کنیم.

دکتر دهقانی عنوان کرد: رسولی که معجزه بزرگش قرآن است معجزه ای که با خواندن شروع و با نوشتن ادامه یافت.

معاون علمی رئیس جمهوریمعاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: کسانی که قرآن کریم را مطالعه کرده باشند اذعان می‌کنند که در قرآن، بزرگ ترین ارج ها برای عالمان بوده است و هیچ چیز بالاتر از علم نیست.

دکتر دهقان افزود: در سخنان بزرگان ما منعکس شده که عالمان ۷۰ مرتبه از عابدان فراتر هستند و در این شرایط طبیعی است که امپراتور، عظمت و بزرگی علم با اسلام توسعه یابد.

وی متذکر شد: دانشمندان مسلمان در تمام نقاط دنیا پیشرو و پیشتاز در حوزه‌های مختلف علم بودند.

دکتر دهقانی با اشاره به انتقال مراجع علمی بزرگ دنیا از مسلمانان به دنیای غرب، گفت: دلایل مختلفی برای انتقال علم از دانشمندان مسلمانان به دنیای غرب وجود دارد که دو مورد آن از سایر موارد مهمتر است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ادامه داد: نخست اینکه غرب موفق شد علم را به زبان ساده تر منتقل کند و دوم اینکه علم را برای کاربرد و عمل مورد توجه قرار داد.

دکتر دهقانی فیروزآبادی گفت: این دو دلیل باعث شد که بزرگی و یکه تازی علم در مسلمانان از دنیای اسلام به دنیای غرب منتقل شود.

وی با ذکر نام شیخ بهایی، عنوان کرد: ۲۰۰ سال قبل از تولد علم ترمودینامیک، شیخ بهایی حمامی را با این علم ساخت‌.

دکتر دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: اما آنچه که مسلمانان را از یکه تازی در علم عقب نگه داشته، بی توجهی و کم توجهی به دستیابی به فناوری آموزش و شبکه سازی برای گسترش و کاربردی بودن علم است.

وی اظهار کرد: امروز که جهان اسلام خود را پیدا کرده مفتخریم از ۳۰ کشور برتر تولید کننده علم دنیا ۷ کشور مسلمان هستند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: دانشمندان بسیار بزرگی در جهان اسلام داریم که در آینده علم دنیا تاثیر گذار هستند.

دکتر دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: وقت آن است که به جایزه مصطفی (ص) بعنوان یک بستر برای کار گروهی و استفاده همگانی همه کشورهای اسلامی برای استفاده از نتایج تحقیقات جهانی نگاه کنیم.

گفتنی است پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) از ششم مهرماه با حضور دانشمندان مسلمان سراسر جهان به میزبانی اصفهان و اختتامیه این جایزه درکاخ موزه چهل‌ستون اصفهان برگزارشد.

در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه‌سازی همکاری و توسعه علمی در جهان، جایزه مصطفی هر دو سال یک بار به دانشمندان برتر جهان اسلام به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد و تاکنون چهار دوره در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ برگزار شده و پنجمین دوره آن ۷مهر ۱۴۰۲ و همزمان با میلاد پیامبر اکرم در اصفهان  برگزار شد.

امید فرخ زادبرگزیدگان پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) دانشمندانی از کشورهای ایران، ترکیه، مصر، لبنان و کامبوج هستند که در حوزه های علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم پایه و مهندسی حایز برتری و دریافت جایزه شده اند، پروفسور احمد حسن و امید فرخ زاد به عنوان برگزیدگان غیرمقیم و مورات اویسال، سامیه خوری و احمد فوزی اسماعیل به عنوان برگزیدگان مقیم کشورهای اسلامی این جایزه را به خود اختصاص داده اند.

در آیین اختتامیه جایزه بین‌المللی مصطفی (ص)، جایزه پروفسور «امید فرخزاد» تولیدکننده اولین نانوداروی هوشمند سلول سرطانی و برگزیده پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) توسط استاندار اصفهان به وی اعطاء شد.

بهمن راعی/ اصفهان

کدخبر: 933830 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟