در هوای گرد و خاکی چه کنیم؟

به گزارش خبرنگار رکنا از یزد؛ معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در پی آلودگی هوا توصیه‌هایی برای حفظ سلامتی در آلودگی هوا اعلام کرد.

تمام افراد به ویژه افراد حساس شامل سالمندان، مادران باردار، کودکان و افراد دارای سابقه بیماری قلبی عروقی و تنفسی از منزل خارج نشوند.

گروه‌های حساس تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند، سایر افراد نیز با استفاده از ماسک‌ مناسب و در مواقع ضروری خارج شوند و حضور در فضای باز را به حداقل کاهش دهند.

ورزشکاران در زمان وقوع پدیده گردوغبار، در فضای باز ورزش نکنند.

حضور در پارک‌ها و پیاده‌روی در شرایط آلودگی و گردوغبار، صورت نگیرد چرا که مضرات و خطرات پیاده‌روی و حضور در پارک در شرایط آلودگی شدید هوا، بیش از منافع آن است.

 تردد خودروهای شخصی کاهش یابد و در صورت استفاده از خودرو ضمن استفاده ازماسک مناسب، شیشه‌ها را بالا نگه دارید.

 درصورت لزوم به خروج از منزل یا محل کار حتماً از ماسک مناسب استفاده کنید.

کارکنانی که به واسطه شغلی، بیشتر در معرض گردوغبار قرار دارند، مثل پلیس راهور، حتما از وسایل حفاظت فردی به ویژه ماسک مناسب  استفاده کنند.

در صورت مواجهه با تنگی نفس و هر گونه ناراحتی قلبی- عروقی، سریعا به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی یا بیمارستان مراجعه کنید

 برای پیشگیری از ورود گردو غبار به داخل ساختمان، در و پنجره ها و منافذ را ببندیم و از باز و بسته کردن غیر ضرور آن ها خودداری نماییم.

مصرف شیر، ماست کم‌چرب، میوه و سبزیجات تازه و مایعات را  افزایش دهید.

از فعالیت های طولانی و سنگین در خارج از منزل خود داری کنید

استفاده از خودروهای شخصی و تک سرنشین را محدود و حتی الامکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم.

در تمام اوقات بروز پدیده گرد و غبار از فعالیت ‌های شدید بدنی مانند ورزش‌های سبک و سنگین و قدم زدن درفضای باز خودداری کنیم.

برای پیشگیری از ورود گردو غبار به داخل ساختمان، در و پنجره ها و منافذ را ببندیم و از باز و بسته کردن غیر ضرور آن ها خودداری نماییم

از خرید و مصرف مواد غذایی که تهیه و عرضه آنها در محیط های باز و در معرض گرد و غبار انجام می شود خودداری کنیم.

یزد/ سمیه گلابگیریان

 

کدخبر: 938345 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟