میزان شیوع هپاتیت B  دراستان یزد چقدر است؟

به گزارش خبرنگار رکنا از یزد؛ مژگان مینو سپهر گفت: بر اساس آخرین گزارش مرکز مدیریت بیماری های واگیر، میزان شیوع هپاتیت C در کشور 0.3 درصد و در استان 0.05 درصد است که این تعداد، کسر کوچکی از بیماران واقعی را شامل می شود.

وی افزود: تلاش های همه جانبه در راستای شناسایی موارد ناشناخته یکی از مهمترین ارکان نظام کنترل و مراقبت این بیماری است.

این مسئول ادامه داد: هپاتیت به معنای التهاب بافت کبد است و به دو نوع حاد و مزمن تقسیم شده و در اثر ویروس ها، الکل و جایگزینی بافت چربی و... در کبد ایجاد می شود. هپاتیت های ویروسی که جزء علل مهم درگیری کبد است در اثر آلودگی با ویروس های هپاتیت A ، B ، C ،  D ،E ،G ایجاد می شوند.

رییس گروه بیماری های واگیر دانشگاه یزد اظهار داشت: هپاتیت های ویروسی یکی از مهمترین معضلات بهداشتی است و در بین آنها هپاتیت های منتقله از راه خون از جمله بیماری هایی هستند که سهم قابل توجهی از مرگ و میر، ناتوانی، بار اقتصادی، اجتماعی و روانی را به خود اختصاص داده و موارد مزمن این بیماری ها در حال حاضر مشکلات و تبعات بسیاری را بر جامعه تحمیل نموده است.

به گفته مینو سپهر؛ مصرف کنندگان مواد مخدر (تزریقی و غیرتزریقی)، افرادی که تماس جنسی محافظت نشده دارند، همسران افراد مبتلا به هپاتیت های ویروسی، نوزادان مادران مبتلا به هپاتیت B و C، افراد دریافت کننده عضو و بافت پیوندی، دریافت کنندگان اقدامات تاتو، خالکوبی و.... از گروه های پرخطر در معرض ابتلا به بیماری هپاتیت های منتقله از راه خون مانند هپاتیت B ،C و D هستند.

دکتر مینو سپهر تصریح کرد: برنامه ریزی به منظور شناسایی ناقلین هپاتیت، انجام مراقبت های بهداشتی لازم برای ممانعت از ابتلای دیگران، انجام آزمایش از نظر آلودگی به هپاتیت B در مادران باردار و اقدام به موقع در پیشگیری از آلودگی نوزاد مادر آلوده ، موارد تماس با سرسوزن آلوده و... از مواردی است که می تواند در کنار افزایش سطح آگاهی و تغییر نگرش و رفتارهای ناصحیح به مهار این بیماری در کشور منجر شود.

وی خاطر نشان کرد: برنامه جهانی کنترل و حذف هپاتیت (NOhep) بر سه محورانجام واکسیناسیون، تشویق مردم و تمهید امکانات برای انجام آزمایش و دسترسی بیماران به درمان مناسب استوار است.

مرکز مشاوره هپاتیت شهرستان یزد در مرکز خدمات جامع سلامت نیکوپور واقع در خیابان مطهری مستقر  و همه روزه از ساعت 14-8 پذیرای مراجعین است.

یکم آبان ماه روز اطلاع رسانی پیشگیری از هپاتیت نامگذاری شده است.

یزد/ سمیه گلابگیریان

 

کدخبر: 939452 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟