مدرک معلم دوم به فرهنگیان اعطا می شود

به گزارش رکنا ازقزوین، ؛ رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه جشنواره الگوهای برتر که به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد گفت: طرح کاد که در سال‌های قبل اشکالاتی داشت، باید مسایل و موانع مربوط به آن برطرف شود تا بتوانیم ضمن افزایش سطح مهارت آموزی و انتقال فن و دانش به دانش آموزان از ظرفیت والدین خلاق برای آموزش مهارت به آنها نیز بهره مند شویم.

وی اضافه کرد: کلاس های درس در صورتی موفق خواهند بود که بتوانیم با جهان بیرون ارتباط برقرار کنیم، یعنی به دانش آموز چیزی را بیاموزیم که نیاز آنهاست و به درد آینده او بخورد، اگر معلمی نتواند تفهیم کند چیزی را که به دانش آموز می آموزد، برای آینده وی مفید و نقش آفرین نخواهد بود و فقط یک آموزش خالی است.

وی اظهارداشت: هنرستانهای ما باید به دنیای کار پیوند بخورد و اگر هنرستانی در جایی است که استادکار حرفه ای در کنارش هست از این افراد  استفاده کنیم تا نظام استادکاری تقویت شود.

وی گفت: روان شناسی معلم مهم است و اگر معلمی روان شناس نباشد نمی تواند موثر باشد زیرا هر دانش آموز یک دنیاست و باید معلم بتواند روانشناسی افراد را بداند و شیوه های جدید را بشناسد تاموثرباشد. 

صحرایی افزود:  آزمون سازی و آزمون شناسی برای معلمان بسیار مهم است و باید آزمون سازی حرفه ای مورد توجه قرار گیرد. 

وزیر آموزش و پرورش خبر خوبی هم داد و گفت:  آیین نامه مسیر رشد معلمی بزودی تصویب خواهد شد و معلمان به طور مستمر شایستگی حرفه ای خود را ارتقا خواهند داد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما باید نقش معلم را به آموزش دهنده تغییر دهیم، یعنی به فراخور آموزش، کاربرد آموزش را نیز به دانش آموزان بیاموزیم، دانش آموزان می توانند به جای آنکه در کلاس آموزش ببینند، یاد بگیرند و کلاس درس را به محل یادگیری تغییر دهند.

صحرایی با بیان اینکه معلم باید خود را در مرز دانش حفظ کند، اضافه کرد: فرسودگی شغلی در معلم زمانی ایجاد می شود که معلم دچار تکرار شود، بنابراین ما باید رویکرد رشته ای را تغییر دهیم و معلمان را چند مهارتی پرورش دهیم، یعنی از ظرفیت معلمان در رشته های دیگر آموزشی نیز بهره مند شویم.

وی اضافه کرد: از این پس مدارس را ارزیابی و کارنامه عملکرد خواهیم داد و نتایج بدست آمده از امتحانات نهایی مانند یک گنج در اختیار ما خواهد بود و نتایج استانها تحلیل خواهد شد و بعنوان یک دستمایه عملکردی برای اینده در اختیار ما قرار دارد. 

صحرایی افزود: سال آینده سال اجرای سنجش علمی دوره ابتدایی است و تلاش می کنیم سنجش علمی انجام دهیم و کارنامه عملکرد ارائه کنیم. 

وی گفت: دانش آموزان کشورمان بزرگترین ثروت ما هستند و اگر ایران قوی می خواهیم باید مدارس را قوی کنیم و عامل اصلی آن معلم و مدیر مدرسه است.

 

لیلا بیگدلی/قزوین

 

 

کدخبر: 945692 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟