انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با فرماندهی انتظامی استان همدان/ ارتقای رتبه تولید و انتشار دانش در دانشگاه علوم پزشکی همدان

به گزارش رکنا از همدان، دکتر محمدمهدی مجذوبی در نشست مشترک با فرمانده انتظامی استان، با بیان اینکه دانشگاه علوم‌پزشکی همدان فعالیت‌هایی را از دو سال قبل آغاز کرده که مبتنی بر تفاهم‌نامه‌های مشترک در حوزه‌های مختلف با دستگاه‌های مرتبط، اقداماتی مؤثر در حوزه سلامت استان انجام شود اظهار کرد: یکی از وظایف مهم دانشگاه‌ها در دنیا، رسالت اجتماعی و پاسخگویی اجتماعی است که لازم است در این راستا ورود به مسائل اجتماع و مأموریت گرایی در دانشگاه‌ها مدنظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: برخی دستگاه‌ها در این خصوص، ورود موثری داشته‌اند و همکاری‌های خوبی در راستای تحقق اهداف بهداشت و درمان و ارتقای حوزه سلامت استان صورت گرفته، در این راستا آمادگی لازم جهت همکاری با نیروی انتظامی نیز در دانشگاه وجود دارد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: حوزه تحقیقات دانشگاه در تولید دانش ارتقای رتبه محسوسی را تجربه کرده و در انتشار دانش موفق شدیم ۷ مجله را در پایگاه‌های استنادی دنیا نمایه کنیم و در این خصوص به رتبه سوم در کشور دست یابیم.
 
وی با بیان اینکه ۱۶ مجله علمی در دانشگاه علوم پزشکی همدان منتشر می‌شود عنوان کرد: با پیگیری‌های متعدد موفق شدیم مجوز احداث پارک علم و فناوری را اخذ کنیم و در حال حاضر ۱۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری مستقر شده‌اند دکتر مجذوبی بیان کرد: ما برای پذیرش طرح‌های مسئولیت‌گرا در سطح کشور پیشقدم شدیم و موضوعات خودکشی، سیلیس‌کوبی، اعتیاد و آرسنیک مأموریت‌های ملی هستند که به دانشگاه واگذار شده‌است و انعقاد تفاهم‌نامه با فرماندهی انتظامی استان هم می‌تواند ما را در تحقق اهداف میدانی و عملیاتی یاری دهد بر این اساس امید است بتوانیم اقدامات میدانی مشترک و مؤثری انجام دهیم.
 
سردار سلمان امیری فرمانده نیروی انتظامی استان در دیدار با رییس و معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه دانشگاهها ظرفیت علمی، زیستی، پژوهشی و اجتماعی عظیم و مهمی هستند که برای کشور پتانسیل عظیمی از سرمایه اجتماعی محسوب می‌شوند اظهار داشت: نقش دانشگاه‌ها در توسعه علوم اجتماعی، علوم انسانی، علوم‌پزشکی و ظرفیت‌های علمی و اجتماعی دیگر بسیار مهم است.
 
وی تأکید کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی جمعی از نخبگان را در خود جای می‌دهند و در سنجه‌های علمی نیز بالاتر از رده‌های دیگر قرار دارند و آموزش‌های مداوم و مؤثر در این دانشگاه‌ها منجر به تربیت دانشجویانی می‌شود که متخصصین و متمرکز بر حوزه سلامت هستند و این سرمایه مهمی برای کشور است.
 
فرمانده انتظامی استان، صیانت از این سرمایه را از مهمترین رویکردهای دانشگاه برشمرد و افزود:صیانت فردی و اجتماعی ابعاد مختلفی از عملکرد دانشگاه در تربیت دانشمندان و علم‌پژوهان است که باید مورد توجه قرار گیرد و اهمیت صیانت از این سرمایه غنی، کمتر از پرورش و آموزش جامعه نخبگان نیست.
 
دانشگاه علوم پزشکی همدان در عملکرد خود، شاخص است
 
سردار امیری در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان در عملکرد خود، شاخص است خاطرنشان کرد: ساخت تمدن نوین جهان اسلام هدف متعالی است که پزشکان و متخصصین در ساخت آن نقش مهم و موثر دارند و بحمدالله پزشک شریف و متعهد در جامعه ما بسیار است.
 
وی همچنین با اشاره به اینکه نیروی انتظامی در بعد تحقیقاتی و اجرایی تلاش و تکاپوی بسیاری دارد، از اخذ مجوز بهره‌مندی از هوش مصنوعی در عملکرد پلیس توسط نیروی انتظامی استان خبر داد که در تمام کشور بی‌سابقه است.
 
فرمانده انتظامی استان همدان در ادامه با بیان اینکه بسیاری از مأموریتهای پلیس با تحقیقات و پژوهش همراه است ‌و برنامه‌ریزی‌های متنوعی در این رابطه انجام می‌شود تبیین کرد: امنیت، حوزه گسترده‌ای است و از امنیت زیستی تا اجتماعی و روانی و… را شامل می‌شود که پژوهش و تحقیق می‌تواند در تقویت عملکرد این حوزه مؤثر واقع شود .
 
وی یادآور شد: ارائه مشاوره فردی و اجتماعی توسط همکاران پلیس به ویژه در حوزه عملکرد پلیس فتا، مواد مخدر و… به کارکنان، اساتید و دانشجویان یکی از محورهایی است که می‌تواند در سایه تعاملات و هم‌افزایی در دانشگاه اجرا شود.
 

سردار امیری، ایجاد محورهای مشترک در پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی را محور دیگری در ایجاد عملکرد مشترک بین پلیس و دانشگاه برشمرد و افزود: فرماندهی انتظامی استان در حوزه درمان هم اقداماتی صورت داده که از آن جمله می‌توان به راه اندازی درمانگاه در مرکز استان و کلینیک دندانپزشکی ملایر اشاره کرد و تقویت این فضا نیازمندتوجهات و ارتباط بیشتر با خیرین حوزه سلامت است

دکتر شکوهی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز در این نشست مشترک، برگزاری این جلسات را نقطه عطفی در تقویت فضای پژوهش و فناوری عنوان کرد و گفت: با بررسی‌های انجام شده، عقد تفاهم‌نامه و برنامه‌ریزی در جهت اجرای برنامه‌های مشترک می‌تواند در رفع برخی دغدغه‌ها و مسایل جامعه مؤثر واقع شود.
 
وی تشریح کرد: همکاری‌هایی از قبل بین دانشگاه و نیروی انتظامی استان وجود داشت اما نظام‌مند نبود و تلاش می‌کنیم زمینه همکاری‌های مشترک افزایش یابد تا آسیب‌های اجتماعی در سایه تعامل و هم‌افزایی‌ها کاهش یابد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: سردار امیری شخصیتی دانشگاهی است و دیدگاه‌های دغدغه‌مندانه ایشان در حوزه تحقیقات درخور توجه است.
 
وی تشریح کرد: تعداد دانش‌آموختگان در کشور بالا رفته و نخبگان این جامعه در سیستم علوم‌پزشکی مشغول تحصیل و کار هستند و از آنجا که جنبه حاکمیتی حوزه سلامت پر رنگ‌تر است، تعامل و تفاهم با ادارات دیگر، اقدامات این حوزه را تسهیل می‌کند‌ و نتایج ملموس‌تری در بدنه جامعه برجای خواهد گذاشت.
 
در ادامه این نشست، تفاهم‌نامه‌ای پیرامون مسائل مشترک در حوزه‌های پژوهش، تحقیقات و فناوری به امضا رسید. در پایان، فرماندهی انتظامی استان با اهدای لوح سپاس و هدیه از دکتر مجذوبی رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان و عملکرد این مجموعه قدردانی کرد.

عارفه سلیمانی فرد/همدان

کدخبر: 956749 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟