برخورد قضایی با متخلفین انتخاباتی در دزفول/ مجازات تخلف در ستاد انتخاباتی برای نامزدها

به گزارش رکنا از خوزستان ؛ فیصل مزرعه در گفت و گو رسانه ای گفت: این پرونده‌ها به دلیل انتشار مطالب خلاف واقع، نشر اکاذیب، نصب بنرهای غیرمجاز، راه اندازی کاروان، دیوارنویسی، نصب پوستر در مکان‌های غیرمجاز و ... تشکیل شده‌ است.

رئیس ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی شهرستان دزفول بیان کرد: برخی افراد با توجه به تکمیل تحقیقات و وجود دلایل کافی به شعب ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی احضار شده‌اند.

وی افزود: مهمترین تخلفات انتخاباتی طبق مواد ۸۲ و ۸۳ قانون انتخابات شامل اقدامات مغایر امنیت ملی نظیر ایجاد تفرقه قومی و مذهبی، دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی نمایندگی توسط نامزدها، هرگونه تخریب، تهدید، هتک حرمت و حیثیت اشخاص حقیقی و حقوقی و نوشتن یا اظهار مطالب خلاف واقع است.

مزرعه همچنین دیوارنویسی، تخریب یا پاره‌کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی تبلیغات که در محل‌های مجاز الصاق شده‌اند را از جمله تخلفات انتخاباتی عنوان کرد و گفت: نصب یا توزیع محتوا و آثار تبلیغات انتخاباتی تهیه‌شده بدون رعایت مفاد این قانون، استفاده از آثار تبلیغاتی متضمن موارد مغایر عفت عمومی و یا موازین شرع، اخلال و برهم‌زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها جزو تخلفات انتخاباتی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: سایر تخلفات انتخاباتی طبق مواد ۸۲ و ۸۳ قانون انتخابات مربوط به استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی، خرید و فروش رای، تطمیع و تهدید در انتخابات و اخلال در امر انتخابات است که براساس این مواد قانونی شلاق و جزای نقدی و محرومیت از ۲ دوره نامزدی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی مجازات مرتکب اعمال فوق است.

رئیس دادگستری شهرستان دزفول اظهارکرد: براساس تبصره ۲ماده ۷۸ قانون انتخابات در صورت ارتکاب جرائم انتخاباتی در ستادها علاوه بر مرتکب، نامزد نیز برای جرایم انتخاباتی در ستاد اصلی و مجازی و مسوول ستاد دارای مسئولیت کیفری هستند و قانونگذار، مجازات سه ماه و یک روز تا ۶ ماه حبس، شلاق، جزای نقدی و محرومیت ازحقوق اجتماعی را برای این افراد در نظر گرفته است.

وی افزود: نامزدهایی که جرائمی در ستاد انتخاباتی آنان اتفاق می‌افتد، امکان احضار آنها به دلیل مصونیت قضایی در زمان تبلیغات، وجود ندارد لکن بعد از برگزاری انتخابات نسبت به احضار و رسیدگی به جرایم انتسابی آنان اقدام خواهد شد.

علیرضا آزادی/خوزستان

کدخبر: 975951 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟