نحوه ترمیم و درمان جای بخیه/ بخیه پس از چند روز جوش می خورد؟

به گزارش رکنا، در میان روش های متعددی که برای کمک به بهبود زخم های پوست موجود است، بخیه زدن، رایج ترین شیوه ترمیم زخم محسوب می شود. بخیه ها برای بستن بریدگی ها و زخم های پوست استفاده می شوند و می توانند در هر قسمت از بدن، چه قسمت های داخلی و چه خارجی، مورد استفاده قرار گیرند. پزشکان به معنای واقعی کلمه، پوست را با کمک بخیه به هم می دوزند و در انتها نخ های بخیه را گره می زنند. بخیه ها به زخم این امکان را می دهند تا به طور طبیعی بهبود یابند. از بخیه ها برای بهبود انواع زخم استفاده می شود و بریدگی ها یا پارگی های پوست اغلب با بخیه بسته می شوند. همچنین در حین عمل، جراحان برای بستن انتهای رگ های خونی و مداوای برش های جراحی از بخیه استفاده می کنند. بخیه ها روند بهبود جراحات را سریع تر می کنند؛ با این حال همیشه این سؤال در ذهن بیماران مطرح است که «بخیه بعد از چند روز جوش می خورد؟» و «راه درمان جای بخیه چیست؟»، به همین دلیل تصمیم گرفته ایم در این مقاله به این سؤالات پاسخ دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

انواع بخیه

بخیه ها به دو دسته کلی قابل جذب و غیر قابل جذب تقسیم می شوند. بخیه های قابل جذب به سرعت در بافت بدن تجزیه می شوند و در عرض ۶۰ روز خاصیت خود را از دست می دهند. این نوع بخیه نیازی به کشیدن ندارد و از آن برای مداوای جراحات خارجی و داخلی استفاده می شود.

ولی بخیه های غیر قابل جذب بیش از ۶۰ روز استحکام دارند و از آن ها برای ترمیم زخم‌های خارجی یا رگ‌های خونی استفاده می‌شود و معمولاً پس از جوش خوردن زخم، باید کشیده شوند.

مراقبت از بخیه

اگر ناحیه ای از بدن فردی به هر دلیلی بخیه خورده است، پزشک دستورالعمل هایی برای مراقبت از بخیه و زخم به او می دهد و او را از تاریخ تقریبی کشیدن بخیه ها مطلع می کند. این دستورالعمل ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

    زخم را در ۲۴ ساعت اول تمیز و خشک نگه دارید.

    پس از ۴۸ ساعت می توانید دوش بگیرید ولی مراقب باشید که زخم خیس نشود.

    بعد از ۲۴ ساعت می توانید پانسمان زخم را باز کنید، مگر اینکه زخم خونریزی یا ترشح داشته باشد. در صورتی که پانسمان خیس شد، حتماً باید تعویض شود.

    پس از تمیز کردن بخیه ها، از یک پماد آنتی بیوتیک که توسط پزشک تجویز شده است، استفاده کنید.

    در صورت شل شدن یا بازشدن بخیه ها به پزشک اطلاع دهید.

    برای کشیدن بخیه ها به پزشک یا فردی که در این کار تخصص دارد، مراجعه کنید.

بخیه بعد از چند روز جوش می خورد؟

پاسخ کلی به این پرسش که «بخیه بعد از چند روز جوش می خورد؟» دشوار است زیرا زمان ترمیم زخم در قسمت های مختلف بدن، متفاوت است. زمان ترمیم زخم طبق تشخیص پزشک براساس آیتم هایی چون سن بیمار، شرایط بالینی او، موضع بخیه و… در نظر گرفته می شود.

نحوه کشیدن بخیه

    قبل از هر چیز زخم با یک ضد عفونی کننده تمیز می شود تا ترشحات و سلول های مرده از ناحیه بخیه ها پاکسازی شوند.

    سپس برای بازکردن گره هر نخ بخیه از یک پنس یا انبر استریل استفاده می شود و پس از آن یک قیچی یا تیغ جراحی برای برش بخیه به کار می رود.

    سپس برای برداشتن بخیه شل شده و بیرون کشیدن نخ از پوست از یک پنس یا انبر استفاده می شود.

    این مراحل ادامه می یابد تا کلیه بخیه ها کشیده شوند.

    هنگام خارج ساختن نخ های بخیه از پوست ممکن است یک کشش جزئی احساس کنید.

    و در انتها جای زخم دوباره ضدعفونی می شود و با گاز استریل پوشانده می شود.

لازم به ذکر است کشیدن بخیه کاری کاملا تخصصی می باشد و حتما باید کادر درمان متخصص این کار را انجام دهندف همچنین شما می توانید از خدمات کشیدن بخیه در منزل نبض اول استفاده نمایید تا در کمترین زمان و مراجعه تیم درمان ما در محل انتخابی شماف این کار را انجام دهند.

نحوه ترمیم و درمان جای بخیه

درمان جای بخیه به اندازه مراقبت از زخم دارای اهمیت است؛ درواقع باید از جای بخیه به خوبی مراقبت کنید تا بهبود یابد و اثری از آن باقی نماند.

سعی کنید تا مدتی زخم را تمیز و خشک نگه دارید.

پوست به آرامی استحکام خود را بازیابی می کند و در زمان کشیدن بخیه، زخم تنها حدود ۵ تا ۱۰ درصد استحکام خود را به دست آورده است.

بنابراین، حداقل تا یک ماه مراقب باشید تا به جای بخیه ها آسیبی وارد نشود.

برای درمان جای بخیه لازم است تا چند ماه ناحیه موردنظر در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرد. استفاده از کرم ضد آفتاب در این دوره توصیه می شود.

استفاده موضعی از ویتامین E نیز در روند درمان جای بخیه مفید است. از پماد ویتامین E تنها زمانی استفاده کنید که زخم بهبود یافته است.

پس از کشیدن بخیه ها، در چه صورتی باید با پزشک تماس گرفت؟

پس از کشیدن بخیه ها چنانچه هر یک از عوارض زیر ظاهر شد، با پزشک تماس بگیرید:

    قرمزی پوست محل زخم

    درد

    تورم

    تب

    خروج ترشحات چرکی از جای زخم

    باز شدن زخم

    خونریزی

سخن پایانی

بخیه ها برای کمک به تسریع بهبود جراحات به کار می روند و دو نوع قابل جذب و غیر قابل جذب دارند. بخیه های قابل جذب نیازی به کشیدن ندارند و پس از مدتی جذب بدن می شوند ولی بخیه های غیرقابل جذب باید بعد از مدتی کشیده شوند که این مدت برای زخم های نواحی مختلف بدن متفاوت است.

برای درمان جای بخیه باید دستورالعمل های پزشک را انجام دهید، از جمله اینکه همیشه محل تحت درمان را تمیز و خشک نگه دارید و سعی کنید در معرض نور آفتاب قرار نگیرد. استفاده از کرم ضد آفتاب و پماد ویتامینE نیز توصیه می شود.

کدخبر: 843706 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟