زنجیره صنایع معدنی باید شکل بگیرد

به گزارش خبر نگار اقتصادی رکنا: مهندس نعمت زاده با بیان این که شورای اقتصاد باید در زمینه وضع عوارض سنگ خام تصمیم بگیرد گفت : طی سالهای گذشته که عوارضی بر روی سنگ خام نبسته بودیم چرا نتوانستیم این صنعت را رشد دهیم؟ رشدی که سریع و هدفمند باشد و مقایسه ایران با کشورهایی مثل مالزی و کره نشان می دهد که ما در این زمینه عقب هستیم.

وی افزود : سنگ بریها باید تجمیع شوند و سنگ بریهای بزرگتری را شکل دهند و ما باید مطابق با سلیقه و خواست مشتریان خارجی برای صادرات تولید کنیم.

وزیر "صمت" با اشاره به تلاشهای دولت یازدهم طی 30 ماهه گذشته در حوزه سیاست خارجی عنوان کرد : طی این مدت با وزرای کشورهای مختلفی دیدار کردیم و تلاش شد که چهره کشور را در دنیا عوض کنیم و باید سرمایه گذاری خارجی را در فعالیت هایمان در اولویت قرار دهیم.

نعمت زاده با بیان اینکه صنعت حالت پیشران دارد افزود : صنعت چه ازلحاظ رسمی و تکنولوژیکی و سرمایه گذاری و چه در زمینه نوسازی و تحقیق و توسعه و فرآوری و ... پیشران است و باید شرکتهای جوینت وینچر( مشارکت انتفاعی) را در بخش سنگ و معدن راه اندازی کنیم.

در این نشست همچنین دبیر انجمن سنگ ایران گفت : متوسط سرمایه گذاری در بخش معدن 700 میلیون تومان است که باید به عدد 2.5 تا 3 میلیارد تومان برسیم و بدین منظور حدود یک میلیارد دلارمنابع از صندوق توسعه ملی باید در اختیار بخش معدن قرار بگیرد.

وی افزود : حدود 100واحد فرآوری مدرن سنگ توان بالقوه تولید یک میلیون متر مربع سنگ صادراتی برای بازارهای هدف اروپا و آمریکا را دارند که این توان باید افزایش یابد.

وی با اشاره به نیاز پشتیبانی ماشین آلات و تجهیزات گفت : باید مشوقهای صادراتی دراین بخش داشته باشیم.

به گفته وی از 550 هزار تن سنگ اتستخراج شده حدود 23 هزار تن سنگ تولید و 4 هزار تن آن صادر می شود که این رقم کمتر از 5 درصد از سنگ تولیدی است.

دبیر انجمن سنگ تصریح کرد : سود حاصل از تولید سنگ بیشتر در بخش اول یعنی استخراج آن است و بخش های بعدی ( فرآوری) نصیب کمتری دارند.

لزوم آموزش در بخش فرآوری ، نیاز به آخرین تکنولوژی روز دنیا ، نیاز به بازار داخلی سنگ خام و نیز لزوم شکل گیری پایانه های صادراتی و شرکتهای صادرات محور از دیگر مواردی بود که از سوی انجمن سنگ ایران بدان اشاره شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 234287 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟