نرخ دلار در بازارهای ایران در دبی تعیین می شود ؟

رکنااقتصادی: پارامترهای مؤثر بر نرخ ارز در بازار ایران وابستگی معناداری با شاخص دلار (dollar index) ندارند. آنچه روند قیمت را دستخوش تحول می‌کند، نرخ نهایی حواله درهم در دبی است. این نرخ نتیجه و برآیند نیروهای بازار و خواست نهایی قدرت است. بازار وابسته به روند عرضه‌ی درهم در دبی واکنش‌هایش را با این ‌روند تنظیم می‌کند تا فقط کافی باشد پیچ عرضه‌ی درهم در دبی کمی سفت شود تا بدون توجه به شاخص جهانی دلار، قیمت دلار در تهران افزایش یابد و برعکس با افزایش عرضه‌ی قیمت در تهران کنترل شود.

در روزهای انتهایی پاییز 95 در حالی قیمت دلار آمریکا در ایران افزایش یافت که مسئولین بانک مرکزی از میان انبوه دلایل ذکرشده، دلیل عمده‌ی این افزایش را ناشی از رشد ارزش ذاتی دلار در مقابل سایر ارزها در عرصه اقتصاد بین‌الملل می‌دانند.

این اولین بار نیست که دلیل رشد قیمت دلار افزایش ارزش ذاتی دلار در بازار جهانی عنوان می‌شود اما مسئولین بانک مرکزی هنوز به این سؤال پاسخ روشنی نداده‌اند که در صورت وجود همبستگی مستقیم میان قیمت دلار و ریال، به چه دلیل ریال در مقابل کاهش ارزش دلار از خود واکنش نشان نمی‌دهد؟ و آیا واقعاً مسئولین بانک مرکزی، اقتصاد ایران را آن‌چنان تنیده در اقتصاد بین‌الملل می‌دانند که نوسانات ارز پایه‌ای مانند دلار تا این حد می‌تواند بر کاهش ارزش ذاتی ریال در ایران تأثیرگذار باشد؟

بررسی صحت وجود همبستگی مستقیم میان دلار و ریال کار چندان مشکلی نیست، فقط کافی است تا با مقایسه نمودارهای 1- نوسان قیمت دلار به ریال (USDIRR) و 2- شاخص دلار (USD index) به این پرسش پاسخ دهیم که تا چه حد رفتار این دو کردار در برهه‌های زمانی گوناگون مؤید ادعای مسئولین بانک مرکزی است؟

1-تاریخ ابتدایی رشد فعلی شاخص جهانی دلار بر اساس کردار 2016/10/20 (29 مهرماه 1395) بوده است، روزی که شاخص دلار معادل 68. 95 واحد و قیمت دلار در بازار تهران 35650 ریال بوده است. بر این اساس نسبت قیمت ریالی دلار به شاخص جهانی دلار، عدد 373 بوده است...

منبع: همشهری اقتصاد

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 237082 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟