قاچاق تجهیزات پزشکی به کشور /تولید کنندگان داخلی ورشکست شده اند

رکنا اقتصادی : قاسم نوده فراهانی، در ارتباط با تامین بازار توسط تولیدکنندگان داخلی، اظهار کرد: با توجه به وضعیت سال‌های گذشته اقتصاد کشور حدود 50درصد از مصرف کشور در حوزه تجهیزات پزشکی را تولید کنندگان داخلی تامین می‌کنند.
 رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی،با بیان این که یکی از اصلی ترین مشکل تولید کنندگان داخلی با توجه به رکود حاکم بر بازار فروش به صورت مدت دار بوده، افزود: نبود نقدینگی کافی برای تامین مواد اولیه و پرداخت نکردن به موقع مطالبات این تولید کنندگان موجب شده ادامه فعالیتشان بیش از پیش سخت شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی به دلیل نبود نقدینگی کافی از فعالیت بازمانده‌اند و هرچه تولیدات انجام داده‌اند به صورت اقساطی بوده و می‌توان گفت هیچ گونه پول نقدی برای چرخش مالی خود دریافت نکرده‌اند.
فراهانی، گفت: با ادامه پیدا کردن وضعیت نبود نقدینگی به نظر می‌رسد تولیدکنندگان داخلی در سال‌های آینده ورشکست شده و در آینده‌ای نزدیک شاهد تعطیلی واحدهای بیشتری از این صنف باشیم و کالاهای بی کیفیت خارجی جایگزین تولیدات داخلی خواهند شد.
وی با اشاره به تاثیر کالای قاچاق Contraband بر تولید داخل اظهار کرد: اصناف کشور به صورت کلی با ورود و عرضه کالای قاچاق مخالف بوده اما در صنف تجهیزات پزشکی به علت گران بودن برخی از محصولات و کم حجم بودن آن‌ها کالاهای قاچاق اکثرا به صورت چمدانی وارد کشور می‌شود.
رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی با بیان این که تاثیرات تحریم‌ها و رکود بر بازار همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: در سال‌های اخیر با توجه به وضع تحریم‌ها برعلیه اقتصاد ایران اصناف کشور مقاومت خوبی از خود نشان داده‌اند و حال با اجرایی شدن برجام از دولت انتظار دارند با طرح‌ها و مشوق‌های تولیدی برای صنوف مختلف اندکی وضعیت این واحدها را سامان دهند.
وی افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی با حدود 30درصد ظرفیت تولید به کار خود ادامه می‌دهند زیرا با توجه به مشکلات بانکی و ارزی برای تهیه مواد اولیه دچار مشکلات زیادی خواهند شد.
فراهانی در ارتباط با واردات و صادرات تجهیزات پزشکی کشور، گفت: به علت تحریم ها و ناتوانی در جابجایی ارزی در سال‌های اخیر اکثر واردات به کشور از دو کشور چین و هند صورت می‌گرفت البته که همچنان مشکلات بانکی و انتقال ارز به صورت کلی برطرف نشده وهمچنان فعالان این بخش برای صادرات و واردات با مشکل روبه‌رو هستند.
رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی، ادامه داد: در بحث صادرات تولیدکنندگان داخلی برخی از محصولات صادراتی را به کشورهای افغانستان، عراق و چند کشور دیگر صادرات انجام می‌دهند.
وی با اشاره به تاثیر کالای قاچاق بر تولید داخل اظهار کرد: اصناف کشور به صورت کلی با ورود وعرضه کالای قاچاق مخالف بوده اما در صنف تجهیزات پزشکی به علت گران بودن برخی از محصولات و کم حجم بودن آن‌ها کالاهای قاچاق اکثرا به صورت چمدانی وارد کشور می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:میزان

کدخبر: 237404 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟