علت خالی شدن جیب مردم در حوزه سلامت

رکنااقتصادی: علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور به بحث تعرفه‌گذاری‌های سال 966 اشاره کرد و افزود: ما یک ماه است که پیشنهاد تعرفه‌ها را ارائه دادیم و  امیدواریم به بی‌قانونی محکوم نشویم و حرف ما نیز افزایش تعرفه نیست بلکه اصلاح فرمول‌های تعرفه‌هاست تا هم مردم از جیب بیشتر پرداخت نکنند و هم خدمت‌دهنده رضایت داشته باشد و اینجا نقش بیمه‌ها اهمیت پیدا می‌کند.
وی با تشریح علت خالی شدن هر ساله جیب مردم در حوزه سلامت عنوان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات و علتی که باعث می‌شود جیب مردم هر سال در حوزه سلامت خالی شود، این است که بیمه‌ها تعرفه‌های بخش خصوصی را با مبنای بخش دولتی پرداخت می‌کند و این مشکل 15 سال است که رخ داده است به این معنا که بیمه‌ها تعرفه مصوبه بخش خصوصی را نمی‌پذیرند و پول  تعرفه های دولتی را پرداخت می‌کنند و مردم باید مابقی آن را از جیب پرداخت کنند و به نوعی مردم اصلا شیرینی بیمه را احساس نمی‌کنند که مصداق بارز آن در پرداخت‌های هزینه‌های رادیولوژی، آزمایشگاه و  ویزیت است.

زالی همچنین با اشاره به اینکه از 2 سال قبل پیشنهادی درباره عدالت در پرداختی جامعه پزشکی ارائه دادیم به جزئیات این سوال پرداخت و گفت: مثلاً متخصص کودکان، پزشکان عمومی، متخصص عفونی، روانپزشکان و ماماها جزء قشر پزشکی هستند که تنها درآمد آنها از نسخه‌نویسی و ویزیت است. بنابراین باید برای افزایش انگیزه آنان تعرفه‌های آنان نیز بیشتر شود ولی پول آن ها را بیمه‌ها پرداخت کنند تا مردم دچار مشکل نشوند ولی بیمه‌ها  به این پیشنهادها توجهی نکردند.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با تشریح یکی دیگر از پیشنهادهای سازمان نظام پزشکی به سازمان‌های بیمه‌گر گفت: ما پیشنهادی داشتیم مبنی بر اینکه هر چه مردم به پزشک عمومی بیشتر مراجعه کنند ، هزینه کمتری بپردازند ولی از آن طرف بیمه‌ها تعرفه پزشکان عمومی را بیشتر پرداخت کنند که باعث آن می‌شد تا مردم بی‌‌دلیل به متخصص مراجعه نکنند .
وی در ادامه‌ نیز به اصلاح کتاب ارزش نسبی خدمات اشاره کرد و گفت: شاید در مقطعی کتاب تعرفه در حوزه تعرفه‌های جراحی تا حدودی اصلاح شد ولی اصلاح اصلی که مربوط به خدمات سرپایی بود صورت نپذیرفت زیرا در آن ایام بیمه‌ها اعلام کرده بودند که توان مالی و زیرساخت برای اصلاح این موضوع ندارد .
زالی در ادامه از پیشنهادهای خود به سازمان های بیمه‌گر گفت: یکی دیگر از پیشنهادهای ما به سازمان‌های بیمه‌گر این بود که تعرفه خدمات پزشکان فعال در مناطق محروم بالاتر رود و بیمه‌ها نیز اولویت پرداختی خود را به بخش‌های خصوصی مناطق محروم داشته باشد .
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 241746 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟