گله‌ها از صنعت خودروسازی که یکی از بخش‌های مهم اقتصاد ایران در شرایط کنونی به شمار می‌رود، در اوج خود قرار دارد و علت هم بدعهدی خودروسازان نسبت به تعهدات خود در مقابل خریداران و قطعه‌سازان است. به عقیده کارشناسان با این روال احتمال کاهش تولید و همین‌طور فروش خودروسازی‌ها در سال 1398 زیاد خواهد بود.

8 ماه بدهی پرداخت نشده

«مدت زمان عدم پرداخت بدهی‌های خودروسازان به قطعه سازان به بیش از هشت ماه رسیده است اما هنوز انتظار دارند قطعات را به یک سوم قیمت تمام شده از قطعه سازان تحویل بگیرند.» این موضوع را رضا رضایی، عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان بیان کرد و در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: «امروز به جز چند قطعه ساز بزرگ، سایر فعالان این صنعت در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برند.» مواد اولیه و ارز افزایش چند برابری را تجربه کرده اما به گفته رضایی اکنون سه سال است خودروسازان هزینه‌های قطعه سازان را به روز نکرده‌اند. او اظهار کرد: «ما قطعه تولیدی را با یک سوم قیمت به دست خودروساز می‌رسانیم اما آنها مطالبات قطعه سازان را پس از هشت ماه می‌پردازند. در این مدت 37 درصد از جمعیت شاغلان در عرصه قطعه‌سازی مشمول تعدیل نیرو شده‌اند. تداوم وضعیت موجود نتیجه‌ای جز افت بهره‌وری، کاهش کیفیت تولید، توقف نوگرایی و استهلاک فناوری‌های جدید ندارد.»

این فعال صنعت خودروسازی اظهار کرد: «منکر تأثیرگذاری سوءتحریم‌ها بر این صنعت نیستیم اما آنقدر که نابرابری‌ها و قوانین دست و پاگیر علیه تولید کشور وجود دارد، تحریم‌ها اثرگذار نبوده است. خودرو و قطعه سازی، صنعتی استراتژیک در همه کشورهای صاحب این صنعت محسوب می‌شود که در تولید ناخالص ملی، فعال کردن صنایع مادر، اشتغال پایدار، صادرات و در مجموع در توسعه اقتصادی نقشی اثرگذار دارد. هیچ کشوری بدون توسعه لجستیک، حمل و نقل ریلی، زمینی، هوایی و دریایی و نیرو محرکه خود به توسعه واقعی دست نمی‌یابد و پیچیده‌ترین حلقه‌ای که با صنعت نیرو محرکه درگیر است، قطعه‌سازی است.از این‌رو از مسئولان می‌خواهیم که در خصوص تعدیل قیمت قطعات، نیز به قول هایشان عمل کنند.»

مشکلات بیمه تأمین اجتماعی، مالیات، گرانی 80 تا 300 درصدی مواد اولیه، خرید نقدی، خرید از بورس، ناکارآمدی بازار سرمایه و بانک‌ها و تحریم‌ها، به اعتقاد رضایی قطعه سازان ایرانی را در موضع ضعف و انفعال قرار داده است.

دستور فوری وزیر برای حل مشکل مشتریان خودرو

در راستای مشکلات مشتریان خودرو وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور حل فوری مشکلات را صادر کرده است. به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، در جلسه وزیر صمت با مدیران دو خودروسازی بزرگ کشور مقرر شده که مدیران ارشد این شرکت‌ها با مشتریان ملاقات حضوری داشته باشند و برای مشکلات موجود چاره اندیشی کنند. این دو خودروسازی هم عصر پنجشنبه با صدور اطلاعیه‌هایی از مشتریان خود دعوت کردند تا در روز شنبه ششم بهمن از ساعت 9 صبح تا ساعت 17 به آدرس‌های اعلامی مراجعه و مشکلات و گلایه‌های خود را مطرح و برای آن چاره اندیشی شود.

بر اساس این گزارش از مهم‌ترین مشکلاتی که مشتریان ایران خودرو و سایپا از آن گلایه مندند: تأخیر زیاد در تحویل خودروهای ثبت‌نامی، افزایش پی در پی قیمت ها، تغییر خودروهای ثبت‌نام شده با انواع دیگر تولیدات، عدم تحویل خودروهای سنگین توسط سایپا دیزل، خدمات پس از فروش نامناسب، قطعات منفصله بی‌کیفیت و مواردی از این دست است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 454456 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟