درحالی که بازار ارز نخستین روز کاری هفته جاری خود را با افت نزدیک به 500 تومانی آغاز کرده بود، اما دیروز شرایط دراین بازار به‌طور کامل تغییر کرد به‌طوری که حتی قیمت رسمی صرافی ملی هزار و 100 تومان از روز شنبه بیشتر بود و دلار از 12 هزار و 500 تومان به 13 هزار و 650 تومان افزایش یافته است.

در ابتدا در راسته بازار ارز(خیابان فردوسی) همه چیز آرام به نظر می‌رسد، هیچ خبری از شلوغی‌های نیمه ابتدایی سال‌جاری نیست و صراف‌ها هم مشتری‌های اندکی دارند، چراکه کسانی که قصد خرید ارز دارند خود را به صف طویلی که مقابل صرافی‌های بانکی شکل گرفته رسانده‌اند تا به ازای هر نفر 2 هزار دلار با نرخ 13 هزار و 650 تومان با ارائه کارت ملی، کارت بانکی و سیم کارت به نام خریدار، دریافت کنند. ارزی که با نرخ صراف‌های غیربانکی و حتی دلال‌ها کمتر از 200 تومان اختلاف دارد. در یکی دو هفته اخیر که قیمت‌های رسمی ارز توسط بانک مرکزی کنترل شده است، اختلاف قیمت میان بازار رسمی و غیررسمی افزایش یافته و دوباره دلال‌ها جان گرفته‌اند. درحالی که روی تابلو صرافی‌ها برای دلار نرخ 13 هزار و 800 تومان ثبت شده، دلال‌هایی که حالا تعدادشان افزوده شده است هم با قیمتی یکسان با تفاوتی اندک دلار می‌فروشند. براین اساس، برخی از متقاضیان ارز ترجیح می‌دهند به جای ارائه مدارک به صرافی‌ها برای خرید حداکثر 2 هزار دلار که تنها در هر سال یکبار امکانپذیر است با نرخی مشابه از دلال‌ها خرید کنند.

البته در صرافی‌های بانکی شرایط متفاوت است، چرا که نرخی که آنها می‌فروشند حدود 200 تومان از بازار کمتر است و به همین دلیل متقاضیان زیادی را به سوی خود جلب کرده‌اند، متقاضیانی که در روزهای اخیر به خصوص دیروز که به یکباره دلار بیش از هزار تومان افزایش یافت عطش بیشتری برای خرید پیدا کرده‌اند.

حجم معاملات کم شده است

یکی از صراف‌های خیابان فردوسی درگفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: در ابتدای صبح قیمت دلار با نرخ بالای 14 هزار تومان باز شد و بعد از گذشت یک ساعت به کانال 13 هزار تومان کاهش یافت. وی با اشاره به این که در روز شنبه خبر تمدید مهلت چهارماهه اف ای تی اف باعث کاهش حدود 500 تومانی قیمت‌ها شد، اضافه می‌کند: اما روند صعودی ارز دوباره به بازار بازگشته است. این صراف ادامه می‌دهد: هم‌اکنون قیمت‌ها در بازار بیشتر جنبه روانی و هیجانی دارد، چرا که حجم معاملات در بازار بشدت کاهش یافته است. صراف دیگری در خیابان فردوسی به «ایران» درباره دلایل افزایش یکباره نرخ ارز در بازار می‌گوید: زمانی که صرافی‌های بانکی قیمت خود را بیش از هزار تومان افزایش داده‌اند قیمت بازار هم براساس آن تعیین می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: از ابتدای سال توزیع ارز از صرافی‌های بانکی به صرافی‌های مجاز متوقف شده است و صراف‌ها ارزی را که از مردم خریداری می‌کنند با حدود 100 تومان سود به فروش می‌رسانند. براساس گفته‌های این صراف در هفته‌های اخیر میزان معاملات در صرافی‌ها بشدت کاهش یافته است و به صورت موردی برخی اقدام به خرید می‌کنند.

همچنین یکی از دلال‌های فردوسی که کنارخیابان خرید و فروش می‌کند، می‌گوید: در روزهای اخیر مشتری ما نسبت به صراف‌ها بیشتر شده است. البته درمقایسه با سال‌های گذشته که در اسفند ماه اوج تقاضای ارز بود امسال بازار کساد است. وی ادامه می‌دهد: اگر به صرافی‌ها هم مراجعه کنید مشتری ندارند و خیلی از آنها هم ارز نمی‌فروشند. گفتنی است از ابتدای سال خرید ارز تا سقف 5 هزار دلار به ازای هر نفر به صرافی‌ها ابلاغ شده بود که در میانه سال محدودیت‌های بیشتری از سوی بانک مرکزی اعمال شد و تنها در ازای ارائه مدارک امکان خرید ارز وجود داشت. اما از مهرماه به بعد حداکثر سقف خرید ارز به 2 هزار دلار یکبار درسال کاهش یافت. براین اساس، فعالان بازار اعتقاد دارند که بانک مرکزی درحال کنترل تقاضای ارز در بازار است تا تنها متقاضیان واقعی وارد بازار شوند.

سکه به پرواز درآمد

دیروز هر قطعه سکه تمام طرح جدید با نرخ 4 میلیون و 870 هزار تومان در آستانه 5 میلیون تومان قرار گرفت. در بازار طلا هم هر گرم طلای 18 عیار به رکورد 445 هزار و 800 تومان دست یافت که 15 هزار و 700 تومان رشد نشان می‌داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

سیاوش رضایی

کدخبر: 460612 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟