اجاره نشینی در تهران با 100 درصد افزایش قیمت
حجم ویدیو: 69.80M | مدت زمان ویدیو: 00:09:32

اجاره نشینی در پایتخت یعنی به افزایش 100 درصدی اجاره بها تن دادند. اجاره نشین باشی یعنی  هرسال دست و دلت بلرزد از اینکه قرار است با صاحبخانه رودرو شوی.اجاره نشینی یا اجاره نشین بودن در پایتخت یکی از بزرگترین معظلات شهروندان است. اجاره نشین و اجاره نشینی همیشه مورد توجه بوده است  و با رسیدن فصل جابه جایی خانه تبدیل به سوژه رسانه ها و خبرگزاری ها می شود.

به گزارش رکنا، گوشی تلفن همراه را بردارید و با چند بنگاه معاملات املاکی در مناطق شرق و غرب و شمال تهران تماس بگیرید. آن موقع است که به قول قدیمی ها برق از سرتان می پرد.  از شرق پایتخت تا شمال پایتخت. قیمت های اجاره نجومی شده است.

پای دردل هرکدام از مستاجران بنشینی باید خون گریه کنی، زن جوان می گوید: پارسال با همین پولی که داشتیم یک واحد 70 متری نصیبمان شد و حالا با دوبرابر این پول یک 5 متری هم گیرمان نمی آید.

یا مردجوانی می گوید: مجبور شدم ،خودم را به آب و آتش زدم تا وام بگیرم. وام نه برای خرید خانه و یا ماشین برای پول پیش همین خانه که نشسته ام. یک حساب و کتاب کردم دیدم بخواهم جابه جا شوم با هزینه ایاب و ذهاب و کارگر و پرده و فرش و ..... وام بگیرم با سودچنددرصد خیلی به نفعم هست.

شواهد حاکی از آن است که قیمت اجاره در  کلانشهرها چندبرابر شده است این درحالی است که قراربود در حوزه اجاره فقط شاهد 25درصد افزایش باشیم. اما شاهد بیش از 25 درصد افزایش بودیم و با این روند روبه جلو اگر درمانی برای این درد وجود نداشته باشد بسیاری از خانواده ها مجبور می شوند رو به حاشیه نشینی بیاورند.

جنت آباد زیر 500 میلیون تومان رهن کامل وجود ندارد، درشرق تهران حوالی تهرانپارس هم ماجرا به هیمن منوال است، شمال تهران هم که فقط برای یک عده خاص  است از پول پیش یک میلیاردی خانه 80 متری تا...

2 و نیم میلیون خانه خالی در پایتخت

طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی در این باره در گفت و گو با خبرنگار رکنا گفت:

دو اتفاق مهم سال گذشته در مجلس رخ داد. ابتدا مالیات های خانه خالی بود و مالیات برعائدی بود..در حوزه مسکن  در کشور 25 میلیون خانواده داریم و 25 میلیون مسکن نیز ساخته شده است. یک تعادل در این زمینه را شاهد هستیم اما آنچه درحال حاضر دربازار عرضه می شود چیزی حدود دو و نیم میلیون مسکن خالی وجود دارد و دو میلیون مسکن نیمه خالی. با این وضعیت تقاضا بیشتر از عرضه است و سالانه 600 هزادر ازدواج را شاهد هستیم.این  شکاف چه شکلی پر می شود؟

وی افزود: در ماده 54 مکرر هیچ نگاه درآمدی نداشتیم تا با تغییر فرایند عرضه به بازار شود و مردم این نیاز اساسی مصرفی را تامین بکنند. روش قبل اینطور بود که از تغییر رصد مقدار مصرف خانه های خالی را شناسایی کنند اما سینگالی که به ما می داد درست نبود چون برخی از شهروندان مصرف را بالا می برند تا مشخص نشود که خانه خالی است.اما یکی از کارهایی که انجام دادیم همان مالیات بر خانه های خالی یا همان ماده 54 مکرر بود که تصحیح شد و به صورت خوداظهاری درآمد.

طغیانی اضافه کرد: می بایست 25 درصد باید افرایش اجاره بها  داشته باشیم اما سال گذشته 16.3 نسبت به نرخ به دولت افزایش قمیت داشتیم. یکی ازدلایل این تورم سرمایه های سرگردان زیادی داریم. بسیاری از مردم خانه  دارند و آن را خریداری کرده اند آن هم به چشم یک سرمایه.

وی درباره مالیات بر عائدی اینطور گفت: اقتصاد کشور نیاز به سرمایه گذاری و اشتغال دارد که مدل های زیادی را برای آن داریم. ولی اینکه روی نیازهای ضروری مردم سرمایه گزاری کنند درست نیست.اگر کسی در بازار کوتاه خرید رو فروش نکن ، مثلا اگر خودروی مازادی  دارید از سال ادول باید 30 درصد عادی را مالیات بدهید، سال  دوم باید 20 درصد وسال سوم دیگر پرداختی نخواهید داشت.

بازارهای موازی عامل ناپایداری بورس

یکی از علت های ناپایداری بورسی بازارهای موازی مثل مسکن  وارز دارد. صف های فروش بزرگ در لحظه با خبرهای نامنظم در بورس به خاطر بازارهای موازی و غیرمولد است. مردم ترجیح می دهند یکی از مشکلاتی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

 

 

کدخبر: 702583 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟